15 bănci, prinse cu țeapa-n sac și-n contract

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Amenzi de 500.000 lei

15 bănci, prinse cu țeapa-n sac și-n contract

Economie 23 Octombrie 2017 / 18:01 1234 accesări

Pliante fără informații despre dobândă, costuri și comisioane, avantaje care nu există, de fapt, sau care sunt garantate oricum prin lege, comisioane abuzive (în 2017!!!), omisiuni voite ale unor informații importante și mult text mic, ascuns prin contractele de credit - iată doar câteva dintre neregulile găsite de Protecția Consumatorilor la 15 bănci comerciale din România, verificate în perioada 28 august - 6 octombrie. ANPC a dat amenzi totale de peste 500.000 lei și a obligat bancherii să înceteze practicile înșelătoare, să retragă pliantele cu informații false și/sau incomplete și să returneze banii încasați fără temei legal.

Protecția Consumatorilor (ANPC) a amendat 15 bănci, cu peste 500.000 lei, pentru practici comerciale incorecte, cerându-le, totodată, să înceteze cu „magia“, să corecteze contractele deja încheiate, să restituie sumele încasate fără temei legal și să își suspende campaniile publicitare, pentru a reveni în legalitate. Controalele au avut loc între 28 august și 6 octombrie, instituțiile financiare vizate fiind Raiffeisen, Piraeus, BCR, Bancpost, Unicredit, Credit Europe, CEC, OTP, BRD, Garanti, Alpha Bank, ING, Libra Internet Bank, Banca Transilvania și Leumi. La Alpha Bank au fost constatate mai multe nereguli la diverse credite, printre care lipsa din mesajele publicitare a exemplelor reprezentative de dobândă, DAE și valoare a ratelor; de asemenea, banca nu își anunța potențialii clienți că sunt posibile fluctuații ale ratei de schimb valutar, ceea ce poate afecta suma ce trebuie plătită. La Credit Europe Bank au fost vizate, printre altele, pliantele „Trăiește cum îți place“ și „Cu Ferrari Card ai două rate pe orice circuit de shopping“, din care lipseau informațiile despre dobândă. De asemenea, în cazul altor produse și servicii, ANPC a constatat că banca deformează comportamentul economic al consumatorului mediu. La Unicredit, Protecția Consumatorilor a taxat pliantele referitoare la creditele imobiliare, care consemnau ca avantaj comisionul de 0% la rambursarea anticipată (deși acesta este legiferat deja...). Bancpost uitase să specifice dacă dobânzile la credit sunt variabile sau fixe, iar Leumi aplica un comision lunar de administrare, calculat ca procent din valoarea totală a creditului, încălcând prevederile legale. ANPC a decis că banca trebuie să restituie sumele încasate ilegal. La Banca Transilvania, ANPC a găsit mai multe abateri în contractele pentru cardurile de credit, precum diferențe între tarifele aplicate și cele prezentate în pliante, sau informații importante scrise cu caractere foarte mici, în locuri puțin vizibile. La BCR, publicitatea pentru creditele imobiliare omitea avertismentele privind variația indicelui de referință și veniturilor, iar la BRD, în același tip de contracte, erau prevăzute diverse avantaje care, de fapt, nu existau. La Garanti, în pliante și reclame, erau anunțate diverse facilități pentru mai multe tipuri de împrumuturi, deși, în realitate, ele vizau doar creditele fără ipotecă și cu dobândă fixă. De asemenea, ANPC a apreciat că banca omitea să dea anumite informații. La CEC Bank, comisionul aplicat la retragerea de numerar, în rețeaua proprie, prezentat ca mare bonus pentru posesorii unui card de credit, era, de fapt, valabil la orice operațiune de gen. Câteva nereguli au fost găsite și la serviciul de transfer al banilor în străinătate. OTP Bank a uitat să treacă exemple reprezentative pe pliante; în plus, o anumită dobândă pentru un serviciu era practicată în continuare, deși mesajele publicitare o dădeau valabilă doar în vară. La Raiffeisen, unele pliante nu menționau dacă dobânda-i fixă sau variabilă, iar o altă campanie făcea referire la un nivel X al dobânzii, exclusiv pentru clujeni, deși pentru alte localități banca avea fix aceleași condiții. ING se lăuda cu absența unor comisioane deși, prin lege, ele erau excluse de existența altora, deja incluse în pachetul prezentat de bancă. Nu-n ultimul rând, Libra Internet Bank și Piraeus n-au inclus în pliantele de prezentare exemple reprezentative (costuri totale, sumă de plată etc).



12