Black Friday - ziua marii păcăleli naționale

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Reduceri de ochii lumii, vânzări... record

Black Friday - ziua marii păcăleli naționale

Economie 20 Noiembrie 2015 / 17:35 2632 accesări

Ca la fiecare Black Friday, telefoanele și televizoarele au fost cele mai vândute produse

Ca la fiecare Black Friday, telefoanele și televizoarele au fost cele mai vândute produse

Prost nu-i cel care cere, ci cel care dă. Asta pare să fie mantra retailerilor români, pe care au dus-o la rang de mare păcăleală națională în timpul campaniei de Black Friday. Or fi fost și reduceri pe bune. Unii comercianți se jură că au oferit discount-uri adevărate, ba chiar și unii consumatori spun că au luat ceva, orice, la un preț mai mic. În realitate, acolo unde consumul a crescut cu aproape 10% în acest an, fără reduceri, niciun retailer n-a fost suficient de idiot ca să dea la juma' de preț produse care se vând oricum. Black Friday a fost un boost foarte bun de imagine - „Hei, avem reduceri de 1.000 lei la telefonul ăsta! Dar stai, că nu sunt decât 100 în stoc! Uite, și televizorul ăsta e mai ieftin cu 500 lei! Nu-i decât 3.000 lei acum, pardon, 2.999 lei! Păi atât era și-n august! Da, dar și atunci era promoție de vară. Joia asta a revenit la prețul normal, dar uite că a scăzut iar! Dar hei, avem alte 7.000 de produse reduse, cum e covorul ăsta, pe care nu l-a luat nimeni niciodată, nici când îl dădeam gratis!“. Asta nu înseamnă că nu s-a vândut în neștire; au zburat sute de milioane de lei noi în conturile retailerilor, cum era de așteptat.

„REDUCERI“ Dacă vreți Black Friday pe bune, mai așteptați o săptămână, să înceapă nebunia în SUA. Faceți comandă pe Amazon și, cu tot cu transport (cu avionul chiar!), ieșiți mai ieftin decât dacă ați fi cumpărat vineri, 20 noiembrie, de la retailerii români. Și asta pentru că reducerile au fost, de fapt, „reduceri“. În ultima lună au apărut o mulțime de poze amuzante, cu produse scumpite substanțial, înainte de marele Black Friday autohton. Răspunsul retailerilor (iar în horă a intrat și zeul suprem eMag.ro) a fost simplu: produsele erau la promoție și au revenit la prețul normal. Claaar... Nu-i o țeapă, în adevăratul sens al cuvântului. Țeapă ar fi dacă faci comandă, plătești și nu primești nimic. Sau primești un AiFon chinezesc în loc de un iPhone (tot chinezesc, dar măcar normal). Ce s-a întâmplat în România vineri, 20 noiembrie, a fost o mare, mare păcăleală, la care mii de conaționali au pus botul consumist. N-a stat nimeni să monitorizeze TOATE produsele, în ultimul an, dar mulți români au stat cu ochiul pe două-trei, iar campania de „reduceri“ de vineri i-a dezamăgit profund. „Am urmărit un procesor, în ultimul an, iar prețul a variat între 840 și 870 lei. Săptămâna trecută, prețul a sărit brusc, la 970 lei, iar acum, de Black Friday, mi s-a propus un mega-discount de 100 lei... La alte magazine, nici măcar n-a fost la promoție, ca multe alte produse, de altfel. În schimb, am văzut promoții puse de ochii lumii pe site-uri, la lucruri complet neinteresante“, ne-a spus Mali Ozgean, un constănțean care a venit, ca mulți alții, într-unul dintre marile magazine electro-IT din mall.

STOCURI EPUIZATE INSTANTANEU Dar, trecând peste dezamăgirea minorității, vânzările multor magazine au explodat de Black Friday. Ce s-a vândut? Ca de obicei. „Telefoane, telefoane, telefoane și iar telefoane. Plus televizoare!“, spune angajatul unui magazin de profil, în timp ce aleargă disperat spre depozit. Numai în primele cinci ore de campanie, retailerul eMag a primit 300.000 de comenzi, printre produsele în valoare totală de 147 milioane lei numărându-se 22 de autoturisme și chiar și un tractor de 99.000 lei. Primul produs epuizat a fost iPhone 6 Silver 16 GB, vândut la 1.999 lei bucata. Nici consola XBox ONE 500 Gb (+ joc video FIFA16) n-a rezistat prea mult - toate cele 200 de bucăți din stoc s-au vândut în primele 30 de secunde. Dintre produsele comandate, cele mai numeroase au fost telefoanele mobile (24.000), televizoarele (16.000), parfumurile (15.000), jucăriile (12.000) și scutecele (9.000). Și la evoMAG a fost nebunie, fiind vândute 55% dintre cele 24.000 de produse scoase la vânzare. La cel.ro, vânzările din primele 12 ore de Black Friday s-au ridicat la peste două milioane euro, cele mai căutate fiind televizoarele, laptopurile și parfumurile.



12