Campanie electorală... mută!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Restricții dure pentru candidați

Campanie electorală... mută!

Administrație 10 Mai 2016 / 07:22 2983 accesări

Față de alte scrutine, anul acesta, după patru zile de campanie, pe panourile de publicitate electorală din Constanța abia zărești câte un afiș de promovare

Față de alte scrutine, anul acesta, după patru zile de campanie, pe panourile de publicitate electorală din Constanța abia zărești câte un afiș de promovare

Gheorghe Caruțiu, candidatul PNȚCD la Primăria Constanța: „E mult mai liniște acum. Oamenii nu mai sunt agasați cu mesaje electorale.”

Gheorghe Caruțiu, candidatul PNȚCD la Primăria Constanța: „E mult mai liniște acum. Oamenii nu mai sunt agasați cu mesaje electorale.”

După patru zile de campanie electorală, nimic nu seamănă cu ce a fost la alte scrutine. De această dată nu mai avem parte de afișaj electoral agresiv, manifestări stradale gălăgioase și pomeni electorale. Obiceiul politicienilor de a face campanie a dus la radicalizarea legislației. La inițiativa Autorității Electorale Permamente, în legea care reglementează desfășurarea campaniei electorale au fost impuse restricții drastice, iar candidații au la îndemână mijloace de promovare limitate. Politicienii din Constanța spun că legea care reglementează desfășurarea campaniei electorale are numeroase hibe și este mult prea excesivă.

Restricțiile extreme impuse candidaților la alegerile locale au stârnit un val de nemulțumiri în rândul politicienilor, care au spus că au fost faultați de Parlament la cererea Autorității Electorale Permamente (AEP). Candidații la alegerile locale spun că legea care reglementează desfășurarea campaniei electorale are numeroase hibe și este mult prea excesivă. „Asta nu este campanie electorală. Avem o grămadă de restricții și nu putem să ne promovăm. Aproape totul este restricționat. Culmea este că nu avem voie să postăm mesaje electorale nici la sediile partidelor. Asta nu mai este politică. Însă, ne place sau nu, trebuie să respectăm legea”, au spus social democrații constănțeni. Deși sunt pe poziții antagonice, cei de la PMP au o părere asemănătoare cu cei de la PSD. „Legea de organizare a alegerilor locale are mai multe dezavantaje decât avantaje. Spre exemplu, este total greșit conceptul potrivit căruia avem voie să lipim pe panourile electorale doar un singur afiș. Este o eroare, pentru că cetățenii trebuie să voteze mai mulți candidați de la partid: primar, Consiliul Local și Consiliu Județean Constanța. Ce să promovezi mai întâi?”, a spus Claudiu Palaz, candidatul PMP la funcția de primar al municipiului reședință de județ. El a adăugat că legea alegerilor locale a fost făcută pe genunchi de PSD și PNL. „O altă hibă este faptul că nu sunt prevăzute sancțiuni pentru cei care vor să îți facă rău, lipind afișe cu tine în locurile interzise de lege”, a conchis Palaz. La rândul său, Gigi Chiru, candidatul ALDE la Primăria Constanța, spune că în legea care reglementează desfășurarea campaniei electorale s-a pus carul în fața boilor. „Tocmai în ultima lună înaintea alegerilor locale au fost impuse candidaților restricții drastice. Având în vedere ce se petrece cu zona politică în ultima perioadă, cred că participanții la acest scrutin vor respecta legea”, a afirmat Chiru. În timp ce unii critică legea de organizare a alegerilor locale, alții cred că ea are numeroase avantaje. „E mult mai liniște acum. Oamenii nu mai sunt agasați cu mesaje electorale. Cred că s-a făcut ordine. Pentru partidele mai mici, legea are numai avantaje. Spre exemplu, formațiunile mari, cu potență financiară, nu pot să se promoveze asiduu. Acest lucru e un avantaj pentru partidele mici, care nu au bani de afișe, bannere, mesh-uri și caravane”, a spus Gheorghe Caruțiu, candidatul PNȚCD la Primăria Constanța. Tot el a atras atenția că unele partide au furat startul campaniei electorale, prin montarea de corturi de campanie și inscripționarea unor mașini cu mesaje electorale.

URMĂRILE TRECUTULUI

Deși numeroși politicieni critică faptul că sunt împiedicați să se promoveze așa cum era la alte scrutine, de fapt, ei trebuie să înțeleagă că restricțiile impuse de AEP sunt o consecință a acțiunilor politicienilor din campaniile precedente, când străzile erau invadate de afișaj electoral agresiv, manifestări gălăgioase și pomeni electorale. Pentru a pune capăt haosului, AEP a elaborat, anul trecut, un ghid prin care a impus o serie de restricții. Potrivit normelor, în campania electorală pentru alegerile locale sunt interzise bannerele, mesh-urile, steagurile și ecranele publicitare, panourile publicitare fixe sau mobile, publicitatea luminoasă, publicitatea pe vehicule, vehiculele inscripționate cu sloganuri de campanie și cele care difuzează materiale audio, spectacolele, serbările și focurile de artificii. De asemenea, sunt interzise și „micile atenții”: pixurile, ceasurile, cizmele de cauciuc, gecile inscripționate cu siglele partidelor politice, brichetele, pungile și găleţile (uneori pline cu alimente). Tot în această campanie sunt interzise mitingurile electorale în zona gărilor, porturilor, aeroporturilor, stațiilor de metrou, spitalelor, obiectivelor militare și a unităților economice cu instalații, utilaje sau mașini cu grad ridicat de pericol în exploatare.

CE E VOIE

Potrivit AEP, singurele materiale de propagandă electorală permise sunt afișele, materialele difuzate la televiziuni, radiouri și publicate în presa scrisă și în mediul online, broșurile, pliantele și alte materiale tipărite din aceeași categorie. În plus, publicitatea electorală este permisă pe proprietatea privată a persoanelor fizice și juridice. În acest caz, potrivit legii, este nevoie de autorizație (în cazul mijloacelor publicitare permanente) sau aviz (în cazul publicității temporare) din partea autorității administrației publice locale.

AFIȘAJUL STRADAL

Una dintre cele mai importante reglementări AEP vizează afișajul stradal. În această situație, afișele nu trebuie să depășească 350/500 mm și se pot lipi, doar câte unul, pe panourile de publicitate electorală amenajate de administrațiile publice locale. De asemenea, legea electorală mai permite lipirea de afișe prin care se convoacă o reuniune electorală și care nu pot depăși 400/250 mm. Potrivit reglementărilor, pe afișele electorale trebuie trecute denumirea competitorului politic, denumirea operatorului economic care le-a realizat și codul unic de identificare atribuit de AEP. Ținând cont de aceste prevederi, după cele patru zile de campanie, pe panourile de publicitate electorală din Constanța abia zărești câte un afiș electoral.



12