Mazăre a încheiat oficial 15 ani de mandat la Primărie. Ce rămâne în urmă?

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Prefectul a semnat ordinul

Mazăre a încheiat oficial 15 ani de mandat la Primărie. Ce rămâne în urmă?

Eveniment 06 Iunie 2015 / 00:00 10075 accesări

E oficial. Începând de vineri, Radu Mazăre nu mai este primarul Constanței. Prefectul județului, Constantin Ion, a semnat ordinul de încetare a mandatului de primar al lui Mazăre, prin care ia act de demisia acestuia din urmă. Sătul să dea explicații și să fie hărțuit de procurori în ultimii 10 ani pentru toate actele administrative și proiectele puse în aplicare, Mazăre a afirmat, în mai multe rânduri, că este hotărât să renunțe la toate funcțiile pe care le deține, publice sau politice. Inițial, în 21 mai, Mazăre și-a înaintat demisia din funcția de primar, iar o săptămână mai târziu a părăsit și partidul din care făcea parte, PSD. Venit în 2000 la conducerea administrației constănțene, din postura de independent, Radu Mazăre a reușit în 15 ani să schimbe radical fața municipiului și a stațiunii Mamaia. Puțini își aduc aminte de imaginile deplorabile oferite de Constanța și stațiunea Mamaia în anul 2000 - pline de gropi, cu străzi neiluminate și spații verzi insalubre. Mazăre a preferat în cei 15 ani să lase munca de la birou și să meargă mai mult pe teren. Unul dintre atuurile sale a fost că a promovat cu prioritate parteneriatul public-privat, datorită căruia în Constanța și în Mamaia au fost puse la punct numeroase obiective, de la construcția de locuințe pentru tineri până ajutorarea persoanelor nevoiașe. Modernizarea și dotarea unităților din învățământul preuniversitar au fost cel dintâi proiect amplu pe care Mazăre l-a început în primele luni de la alegerea sa ca primar. Din decembrie 2001, toate cele 119 de școli, licee și grădinițe aflate în administrarea Primăriei au fost reabilitate și dotate cu tehnică de calcul.

ASFALTARE ȘI ILUMINAT Un alt proiect prioritar pentru fostul primar al Constanței la preluarea mandatului, în 2000, a fost asfaltarea străzilor. Mazăre a căutat diverse soluții pentru a reabilita integral drumurile care se prezentau într-o stare deplorabilă. Așa se face că, din 2001, administrația locală a derulat anual lucrări de modernizare a întregii trame stradale din municipiu. În paralel cu asfaltarea străzilor, a fost lansat un program de reabilitare a trotuarelor și de amenajare de locuri de parcare pe principalele artere din oraș, prin transformarea unei părți a trotuarelor (unde lățimea a permis) în parcări auto. Programul a culminat cu amenajarea unei parcări supraetajate în fața Spitalului Clinic Județean Constanța. Un alt segment important în viziunea lui Mazăre a fost refacerea iluminatului public. Lucrările au început în 2001 și până în 2003 au fost montați circa 2.274 de stâlpi metalici, 507 stâlpi de beton, 4.965 de stâlpi din fibră de sticlă și 15.000 de lămpi de iluminat. Practic, din acel moment, nu a mai existat stradă în Constanța care să nu fie iluminată. Un alt proiect de început a fost şi reînnoirea parcului auto al RATC, locul troleelor şi autobuzelor vechi de zeci de ani fiind luat de 115 autobuze moderne, de tip MAZ, iar în câţiva ani au fost înlocuite şi tramvaiele, pentru a face loc maşinilor, al căror număr creştea într-un ritm alert. Printre ultimele proiecte puse în aplicare de Mazăre a fost refacerea Pieței Ovidiu. Fiind un proiect foarte amplu, revitalizarea acestei zone s-a realizat mai greu. În 2014, aspectul dezolant și prăfuit al centrului vechi al orașului a devenit istorie, muncipalitatea reușind schimbarea în totalitate a Pieței Ovidiu și a falezei Cazinoului.

”CARTIERUL „HENRI COANDĂ“ ESTE PROIECTUL MEU DE SUFLET”

Radu Mazăre s-a remarcat în cei 15 ani la cârma Primăriei și prin faptul că a făcut pionierat în sectorul parteneriatului public-privat, acordând o atenție sporită construcției de locuințe atât pentru tineri, cât și pentru cei sărmani. În 2010, a fost inaugurat cartierul de locuinţe pentru tineri din strada Baba Novac, care are 18 blocuri și în care locuiesc peste 3.000 de persoane. A fost un proiect unic la nivel național, Mazăre denumindu-l atunci „cea mai mare realizare din domeniul urban din Constanţa”. La fel de unică a fost și amenajarea cartierului de locuințe pentru săraci „Henri Coandă“, despre care Mazăre a spus că este „proiectul său de suflet”. Datorită inițiativei fostului primar al Constanței, acum, 3.000 de persoane care au locuit în adăposturi improvizate sau care au fost evacuate din case naţionalizate spun că au un acoperiș deasupra capului.

AJUTOR PENTRU NEVOIAȘI O componentă importantă în strategia lui Radu Mazăre a fost cea socială. Încă de la primul mandat, Mazăre i-a ajutat pe vârstnicii cu pensii mici, persoanele nevoiaşe ori cu handicap. Din 2000, Primăria a început distribuția de pachete cu alimente, iar din 2001 Mazăre a decis ca seniorii care au împlinit vârsta de 80 de ani sau 50 de ani de căsătorie să beneficieze de premii în bani. De asemenea, din 2006, administrația locală a amenajat cluburi pentru pensionari, fiind deschise 10 cluburi de iarnă și șase foișoare de vară. În plus, la începutul anului 2001, la inițiativa lui Radu Mazăre, Primăria a luat măsura de a oferi pensionarilor gratuitate pentru transportul în comun, plafonul crescând în fiecare an. Nici copiii nu au fost uitați de fostul primar. Pentru aceștia, spre sfârșitul primului mandat (2004), Mazăre inaugura, în zona Tăbăcărie, parcul de distracții pentru copii ”Țara Piticilor”. Apoi, proiectul a fost extins în aproape toate cartierele Constanței.

MAMAIA, NOUA BIJUTERIE TURISTICĂ Viziunea lui Mazăre despre cum trebuie să arate o urbe nu și-a pus amprenta doar asupra municipiului, ci și asupra stațiunii Mamaia, despre care putem spune că, practic, a renăscut din propria-i cenușă. Acum, Mamaia a redevenit perla litoralului românesc. Amplul proiect de revitalizare a stațiunii a început din primul mandat al lui Mazăre, când au dispărut tarabele insalubre și construcţiile ridicate abuziv. Ulterior, în 2002, au apărut palmierii, iar apoi Telegondola, în 2006, și Aqua Magic în 2003, iar investițiile au culminat cu reabilitarea falezei, care a început în 2014. Dar turiștii nu aveau nevoie doar de o stațiune îngrijită, ci și de multă distracție. Astfel, în al doilea mandat, după 2004, au fost organizate spectacole cu trupele şcolilor de samba din Brazilia, iar din 2012, sute de mii de turiști au admirat celebrele Caravane ale carelor alegorice, care au făcut înconjurul lumii. Turiștii au mai fost ademeniți, între anii 2007 și 2009, de spectaculoasele competiţii ale bărcilor cu motor, Class One World Powerboat Championship, echivalentul Formulei 1 pe apă, dar și de cluburile de lux.

PROIECTE BLOCATE Din cauza diferitelor piedici, cele mai multe politice, Mazăre nu a reușit să ducă la îndeplinire toate proiectele pe care și le-a propus. Au rămas în plan amenajarea şoselei de coastă, reabilitarea Cazinoului din Constanța, iar pe hârtie - instalaţia de teleschi de pe lacul Siutghiol, construirea orăşelului lacustru pe lacul Siutghiol sau construcţia bazarului oriental de la Poarta 1. În ediția online a cotidianului „Telegraf“ puteți găsi lista completă cu proiectele demarate și încheiate în administrația Mazăre.

Cronologia proiectelor și evenimentelor organizate de administrația Mazăre:

Municipiul Constanța

- 2000 - Pachete și ajutoare pentru pensionari. Primăria distribuie pachete cu alimente pentru pensionari și persoane cu handicap

- 2000 - Zilele Constanței. În mai, Primăria Constanța redeschidea seria de manifestări dedicate Zilelor Constanţei, sărbătoare-maraton care a atras de-a lungul celor 15 ani sute de mii de constănțeni și turiști.

- 2000 - Demolare Continental. În iunie, Consiliul Local Municipal vota îndepărtarea ruinelor fostului hotel Continental, fiind redat aspectul estetic al zonei centrale a orașului

- 2000 - Siguranța publică: Începând din acel an, Primăria a pus accent pe paza sediilor administrației publice locale, bunurilor publice și private ale municipiului și asigurarea ordinii și liniștii cetățenilor. S-a apelat la firme private de pază, care împreună cu jandarmi și gardieni (ulterior polițiști locali) au asigurat paza și ordinea în special în intersectii și zonele aglomerate.

- 2001- Gratuitate la transportul în comun. La inițiativa lui Radu Mazăre, Primăria lua măsura de a oferi pensionarilor gratuitate pentru transportul în comun, plafonul de venituri până la care se acordă facilitatea crescând în fiecare an. Totodată, în 2004, Consiliul Local Municipal a adoptat o hotărâre prin care oferea elevilor fără posibilități materiale din învățământul preuniversitar de stat facilități la transportul în comun pe raza municipiului (50% reducere la abonamente).

- 2001 - Locuințe de tip ANL. Printr-o colaborare cu Guvernul României, Primăria începea construcția de locuințe de tip ANL pentru tinerii până în 35 de ani. Primele patru imobile de acest gen au fost date în folosință în 2003 (două în zona Faleză Nord și două pe strada Traian). Ulterior, proiectul a fost extins și în Poarta 6, unde au fost construite alte nouă blocuri de tip ANL.

- 2001 - Bani pentru vârstnici. Mazăre a decis ca seniorii care au împlinit vârsta de 80 de ani sau 50 de ani de căsătorie să beneficieze de premii în bani

- 2001 - Reparații și dotări la unități de învățământ. Modernizarea și dotarea unitățillor din învățământul preuniversitar a fost primul proiect amplu pe care Radu Mazăre l-a început ca primar. Toate cele 119 școli, licee și grădinițe aflate în administrarea Primăriei au fost dotate cu tehnică de calcul: 600 de calculatoare, copiatoare, imprimante. În plus, grupurile sanitare au fost modernizate, ferestrele vechi au fost înlocuite cu unele termopan, tot mobilierul a fost schimbat, iar acoperișurile au fost reparate.

- 2001 - Modernizare iluminat public. În aprilie, SC Flash Lighting Services SA și Luxten Lighting Company SA câștigau licitația de reabilitare a sistemului de iluminat public. Din mai 2001 până în aprilie 2002 au fost efectuate 80% din lucrările de iluminat pe arterele principale și 15% din cartierele Constanței, iar în perioada 2001 - 2003 au fost montați circa 2.274 stâlpi metalici, 507 stâlpi beton, 4.965 stâlpi fibră de sticlă și 15.000 lămpi de iluminat.

- 2001 - Reabilitarea tramei stradale. Administrația locală începe derularea planului de modernizare a tramei stradale. În decursul a câțiva ani, Primăria a reabilitat întreaga tramă stradală din municipiu, fiind efectuate lucrări de reparare și ranforsare a tramei (covor asfaltic, amenajat trotuare cu mixtură asfaltică, amenajat intersecții și alei cu pavele din beton armat autoblocante, montat borduri și efectuat marcaje rutiere).

- 2001- Portul Tomis. A fost creat un plan pentru revigorarea activității turistice din Portul turistic Tomis. Pentru punerea în valoare a potențialului turistic al Portului Tomis, a fost amenajată o fântână plutitoare care folosește numai apă sărată și al cărei jet se înalță la 35 de metri. De asemenea, au fost reparate fântânile din parcul de la Gară, Cazino I și II, Miga, Teatrul de Stat și Tomis II și au fost amenajate altele noi.

- 2001 - ”Flori de mai”. Primăria Constanța, prin Serviciul de spații verzi, a derulat în fiecare primăvară, în perioada premergătoare Sărbătorilor Pascale, acțiunea ”Flori de mai”, toate asociațiile de proprietari primind var și material dendrologic pentru înfrumusețarea zonelor din jurul blocurilor de locuit. În plus, în fiecare primăvară și toamnă au fost plantați arbuști.

- 2002 - Înlocuirea parcului auto. Primăria Constanța a lansat un amplu program de reînnoire a parcului auto al RATC, prin achiziționarea de autobuze noi, care să le înlocuiască pe cele vechi. Printr-un contract în sistem leasing, în 2004, Constanța era singurul oraș din țară care avea un parc auto complet reînnoit, cu 115 autobuze, acestea fiind furnizate de Uzina RUP MAZ din Republica Belarus.

- 2004 - Program reabilitare intersecții. Primăria a demarat un amplu program de reabilitare a șase intersecții importante din muncipiu: bulevardul Tomis - strada Ion Rațiu, bulevardul Tomis - strada Nicolae Iorga, bulevardul Tomis - bulevardul Mamaia, bulevardul Tomis - bulevardul Ferdinand, bulevardul I.C. Brătianu - bulevardul Al. Lăpușneanu și bulevardul Al. Lăpușneanu - strada I.L. Caragiale. În zona acestor intersecții au fost amenajate parcări auto, s-a reabilitat platforma trotuarului prin montarea de pavele din beton colorat, s-au înlocuit bordurile și s-au plantat arbuști și plante ornamentale.

- 2004 - Program amenajări parcări pe bulevardele principale și asfaltare trotuare. Primăria a lansat un amplu program de reabilitare a trotuarelor, în același timp efectuându-se lucrări de amenajare de locuri de parcare pe principalele aretere din oraș: bulevardul Mamaia, bulevardul Tomis, bulevardul Ferdinand, bulevardul I.C. Brătianu, bulevardul Aurel Vlaicu, bulevardul Soveja și strada Mircea cel Bătrân. Prin transformarea unei părți a trotuarelor aferente acestor bulevarde (unde lățimea a permis) în parcări auto s-a rezolvat în parte problema parcărilor în municipiul Constanța. S-au obținut, în prima fază, circa 5.000 locuri noi de parcare. Ulterior, programul a fost extins și pe alte străzi din Constanța.

- 2004 - Programul de montare a indicatoarelor rutiere. Primăria a demarat, în 18 mai, un proiect de schimbare a indicatoarelor rutiere, stradale și turistice. La acea vreme, acesta a fost un program unic la nivelul orașelor din România.

- 2004 - ”Țara Piticilor”. Radu Mazăre inaugura, în zona Tăbăcărie, cel mai mare și mai frumos parc de distracții pentru copii din Constanța, intitulat ”Țara Piticilor”. Apoi, proiectul a fost extins în fiecare an - au fost înființate mici Țări ale Piticilor în toate cartierele Constanței.

- 2004 - Personalizarea orașului. A fost demarat un program de personalizare a orașului, prin montarea de elemente navale în diferite zone: elice de cargo cu pană de cârmă (Tomis III), vedeta maritimă la intrarea dinspre Ovidiu, geamandura de șenal navigabil (Gară), ancora tip holl cu lanț (Mamaia), vedeta maritimă la intrarea dinspre Mangalia (Km 4-5), vedeta maritimă în zona Valu lui Traian și șalupa servitute la intrarea dinspre Murfatlar (Palas + Medeea).

- 2004 - Reabilitare Spital. La iniţiativa primarului Radu Mazăre încep primele lucrări de modernizare a Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă „Sf. Apostol Andrei” Constanţa.

- 2006 - Cluburi pentru pensionari. Primăria a început amenajarea de cluburi pentru pensionari, fiind deschise 10 cluburi de iarnă și șase foișoare de vară, unde vârstnicii pot să petreacă timpul liber la un ceai sau o cafea.

- 2007 - Salubritate. A  început construcția a 380  de platforme moderne ecologice de gunoi (complet  împrejmuite, acoperite, cu platformă betonată, cu fosă de colectare a scurgerilor lichide), iar în perioada 2009 - 2014 au fost amplasate 324 de containere speciale din plastic pentru colectarea  deșeurilor reciclabile, din care: 148 de culoare  galbenă pentru plastic și metal, 147 de culoare albastră pentru hârtie și carton și 29 de culoare verde pentru sticlă.

- 2008 - Gravity Park. A fost amplasat în parcul Tăbăcărie cel mai mare parc de sporturi extreme construit vreodată în România.

- 2009 - Parcul viitorului. Petrom SA și Primăria Constanța au amenajat în zona de nord-vest a municipiului, în zona industrială, un parc în suprafață de 15.454,45 mp.

- 2010 - Locuințe ieftine pentru tineri. Au fost inaugurate locuințele ieftine pentru tineri, un proiect unic la nivel național. Amenajat pe strada Baba Novac, cartierul are 18 blocuri în care locuiesc peste 3.000 de persoane.

- 2012 - Cartierul „Henri Coandă“. Primarul Radu Mazăre inaugura lucrările la campusul social „Henri Coandă”. Cele 17 blocuri pe structură metalică au devenit casă pentru 3.000 de persoane.

- 2012 - Parcare supraetajată. Se inaugurează parcarea supraetajată de 300 de locuri din fața Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă „Sf. Apostol Andrei” Constanţa

- 2014 - Refacerea Pieței Ovidiu. A fost finalizat amplul proces de refacere a Pieței Ovidiu şi a falezei de la Cazino

Stațiunea Mamaia

- 2001 - Spații verzi și amenajări peisagere. S-a dat în folosință un sistem de irigat performant, cu ajutorul căruia s-a realizat revigorarea suprafețelor de gazon.

- 2001 - Salvamar și siguranța cetățeanului. Din vara acelui an au patrulat în stațiune echipe mixte, formate din polițiști și agenți de pază angajați de Primărie. Datorită realizării acestui sistem de pază, gradul de infracționalitate a scăzut considerabil și s-au prevenit elementele de comert ilicit stradal și pe plajă. De asemenea, au fost înființate pe plaje posturi de salvare și prim ajutor.

- 2001 - Iluminat și dotări. Prin semnarea în mai a contractului de reabilitare a sistemului de iluminat public, firmele Luxten si Philips au realizat iluminarea 100% în stațiunea Mamaia.

- 2002 - Palmieri. Încep să fie amplasați în stațiune primii palmieri din specia Chamaerops excelsa

- 2003 - Aqua Magic. Este amenajat cel mai mare parc acvatic din România, Aqua Magic, inițiat de Primăria Constanța și Ministerul Transporturilor Construcțiilor și Turismului. Se adresează tuturor categoriilor de vârstă și poate primi 2.500 de vizitatori pe zi.

- 2003 - Parcări și fluidizare trafic. Demarează un amplu program de reglementare a circulației auto și a parcărilor. Se desființează scuarul de pe mijlocul șoselei pentru fluidizarea traficului și se creează noi locuri de parcare, iar în 2014 Primăria a demarat lucrările de amenajare a unei parcări cu şapte etaje şi cu aproape 400 de locuri în centrul staţiunii Mamaia.

- 2003 - Bariere. Primăria introducea un sistem de acces cu bariere în stațiunea Mamaia, pentru colectarea de bani la bugetul local în vederea revitalizării stațiunii. Sistemul de taxare a fost aplicat câțiva ani la rând în trei puncte: intrarea dinspre Năvodari, intersecția Aurel Vlaicu cu bulevardul Mamaia și intrarea dinspre bulevardul Mamaia. În plus, s-au instalat panouri de afișaj electronic privind data, ziua, ora locală, temperatura atmosferică, temperatura apei și viteza vântului.

- 2006 - ”Telegondola”. A fost dată în folosință ”Telegondola”, care reprezintă o instalație complexă de transport pe cablu, destinată turiștilor care doresc să admire panorama stațiunii Mamaia. Lungimea totală a traseului este de 2.000 de metri.

- 2007 - Autobuze supraetajate. Au fost achiziționate și puse în circulație patru autobuze supraetajate, care circulă în timpul sezonului estival, din oră în oră, pe traseul gară-centru-oraş vechi-staţiunea Mamaia şi retur.

- 2007 - Curse de bărci. În perioada 2007 - 2009 au fost organizate cele mai spectaculoase competiţii a bărcilor cu motor, Class One World Powerboat Championship, echivalentul Formulei 1 pe apă.

- 2009 - Samba. Radu Mazăre a adus la Constanța Samba Carnavalul oferit de școala braziliană de profil ”Vai Vai”

- 2012 - Care alegorice. Începe organizarea celebrelor Care alegorice din Mamaia. Spectacolul este organizat în 2012, 2013 și 2014, fiind printre cele mai căutate evenimente din ţara noastră.

- 2012 - Pasarela spre largul mării. La Mamaia a fost inaugurat pontonul pietonal suspendat pe piloni deasupra mării, lung de 500 de metri.

- 2014 - Pasarele pietonale. Au fost date în folosință trei pasarele pietonale pentru fluidizare trafic: pasarela ”Iaht” în dreptul Satului de Vacanță, pasarela „Năvod şi pescăruş“ din zona Cazino și pasarela „Val retro“ în zona hotelului Rex.

- 2014 - Modernizare faleză. A început modernizarea falezei stațiunii, promenada având piaţete, piste pentru biciclişti, o scenă de amfiteatru şi alei pavate cu granit. Lărgirea falezei face parte dintr-un proiect mai amplu de modernizare a staţiunii, în valoare de aproximativ 25 de milioane de euro, bani proveniţi din fonduri europene. De asemenea, mobilierul urban și corpurile de iluminat au fost înlocuite cu unele moderne.



12