Parcatul aiurea, pedepsit cu săltarea mașinii? Din nou?

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Veste proastă pentru șoferii indisciplinați

Parcatul aiurea, pedepsit cu săltarea mașinii? Din nou?

Administrație 27 Iunie 2016 / 07:22 1302 accesări

Ridicarea mașinilor parcate neregulamentar ar putea reveni ca metodă de disciplinare a șoferilor certați cu bunul simț. Potrivit unui proiect de lege inițiat de Ministerul Afacerilor Interne, modul de operare abolit în 2015 ca ilegal, la inițiativa Avocatului Poporului, poate fi readus "pe piață", condiția fiind ca autoritățile locale să se ocupe exclusiv de operațiuni, fără a avea posibilitatea de a cesiona serviciul către firme private. Dacă va fi aprobată, noua lege va avea și prevederi extrem de clare privind situațiile în care polițiștii, fie ei rutieri sau locali, pot dispune ridicarea mașinilor staționate nelegal. Va intra în vigoare noua lege? Cine poate ști? Trăim în România...

E forfotă mare la București. Autoritățile centrale - în speță Ministerul Afacerilor Interne (MAI) - recunosc indirect că parcarea neregulamentară este un fenomen la fel de problematic în România ca și lipsa locurilor de parcare. Nu te gândi că vreun oficial din Palatul Victoria a rostit cuvintele. Faptul că "tehnocrații" recunosc problema poate fi doar dedus din promovarea de către MAI a unui proiect legislativ care reintroduce în arsenalul autorităților posibilitatea de a ridica de pe domeniul public mașinile staționate neregulamentar. Nu inventează nimeni roata (cel mult o plimbă de colo colo). Mai multe autorități locale, printre care și Municipalitatea Constanța, au folosit până nu demult metoda respectivă pentru descurajarea șoferilor care insistă să demonstreze celorlalți participanți la trafic că nu le pasă de ei, prin afișarea unei indiferențe agresive față de regulile de staționare auto. Ridicarea autovehiculelor a dispărut de pe radarul operațiunilor administrative tocmai pentru că este radicală - se încheie întotdeauna cu plata unei amenzi pentru parcare neregulamentară la care se adaugă taxa pentru operațiunea de ridicare, asezonate cu tăvălirea egoului șoferului indisciplinat și consumul uriaș de nervi și timp. Nu există metode alternative (a se citi românești) și căderi la înțelegere.

AVOCATUL POPORULUI PARCAT AIUREA

De ce ai renunța la o astfel de soluție în ciuda eficienței vădite demonstrate în practică de ridicarea mașinilor parcate neregulamentar (cine conduce prin Constanța sau are rude care conduc pe aici în vacanța de vară își amintește probabil că toată lumea se gândea de două ori unde parchează pe când se săltau mașinile staționate alandala)? Surpriză sau nu, metoda nu a fost eliminată din circuit, așa cum te-ai aștepta, de un tsunami de contestații venite de la cei amendați, ci de o procedură tehnică ce a avut la origine Avocatul Poporului - care teoretic reprezintă interesele noastre, ale tuturor. În 2015, atacul Avocatului Poporului, instituție condusă de Victor Ciorbea, a avut câștig de cauză la Înalta Curte de Casație și Justiție în procesul inițiat pe această temă - ridicarea mașinilor a fost scoasă în ilegalitate. Nu te gândi că hotărârea instanței a avut la bază studii sau analize menite să rezolve problema noastră a tuturor - gâtuirea traficului auto de către șoferi care cred că pot face ce vor și când vor, pentru cât timp doresc. Nu a fost o soluție luată pe fondul problemei, ci s-a decis astfel din cauza unei simple chichițe de formă, avocățești - consiliile locale care au adoptat metoda nu aveau ele însele dreptul de a decide ridicarea mașinilor de pe domeniul public, pentru că o atare măsură poate fi decisă doar de Guvern. Și nimeni nu a încercat, până acum, să mai abordeze tema.

SERVICIUL, EXCLUSIV AL PRIMĂRIEI

Ce aduce nou proiectul actual? Nu permite autorităților locale să cesioneze acest serviciu pentru a evita abordarea comercială care ar aduce după sine abuzuri în abordarea șoferilor indisciplinați. Practic, primăriile interesate vor fi obligate să organizeze un serviciu intern, să închirieze sau achiziționeze mașini utilitare pentru procedurile de ridicare a autovehiculelor parcate neregulamentar. Deci stăm liniștiți, proiectul legislativ este îngropat din fașă pentru că organigramele autorităților sunt deja subdimensionate, iar bugetele nu prea permit achiziții. E greu de crezut că vor fi prea multe primării care să se grăbească să înființeze un astfel de serviciu. Dacă, totuși, se va întâmpla vreo minune, poliţiştii rutieri sau poliţiştii locali nu mai pot dispune ridicarea vehiculelor care se află în acţiuni de intervenţie sau în misiuni cu caracter de urgenţă. În proiect se mai prevede că, în cazul în care la vehicul se prezintă conducătorul auto, înainte de iniţierea transportului către locul de depozitare, trebuie încetate operaţiunile de ridicare a mașinii. Condiţia este să se plătească contravaloarea operaţiunii de ridicare.

ÎN CE CONDIȚII SE POT RIDICA MAȘINILE

Potrivit proiectului MAI, autoritățile vor putea dispune ridicarea vehiculelor când acestea sunt staționate în zona de acțiune a indicatorului „Staționarea interzisă“, însoțit de panoul adițional „Ridicare autovehicule parcate neregulamentar“; vehiculul staționat blochează partea carosabilă de natură să împiedice desfășurarea circulației rutiere pentru cel puțin o bandă de circulație pe sens; când vehiculul staționează pe partea carosabilă în locurile în care se interzice depășirea; vehiculul staționează în intersecții, inclusiv în intersecțiile cu circulație în sens giratoriu; vehiculul obstrucționează sau blochează căile de acces la proprietatea publică sau privată adiacentă drumului public; vehiculul împiedică sau blochează accesul la pistele pentru biciclete; vehiculul staționează în stațiile mijloacelor de transport public de persoane; vehiculul staționează neregulamentar pe partea carosabilă în afara localităților.



12