Poezia lui Nichita, interpretată în alb-negru de plasticianul Mircia Dumitrescu

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Poezia lui Nichita, interpretată în alb-negru de plasticianul Mircia Dumitrescu

Cultură 28 Iulie 2008 / 00:00 1604 accesări

La Muzeul de Artă a fost deschisă, vineri, o expoziţie de gravură, desen şi sculptură, semnată de o mare personalitate a artelor vizuale din România, Mircia Dumitrescu. Cele patru săli de la parterul instituţiei de cultură sînt impregnate, timp de trei săptămîni, de poezie, de alb-negrul gravurilor şi al sculpturilor şi de culoare.

Artist complet, Mircia Dumitrescu apare foarte rar în faţa publicului cu expoziţii personale, astfel că apariţia sa în faţa marelui public poate fi considerată un regal. Cea găzduită de instituţia de cultură constănţeană este o selecţie a amplei manifestări - 600 de lucrări - deschise, în luna iunie, la Palatul Parlamentului. Lucrările din această expoziţie sînt însoţite de poezii pe care i le-a dedicat lui Mircia Dumitrescu poetul Nichita Stănescu, iar ideea simbiozei între cele două genuri ale creaţiei este justificată clar de către autorul expoziţiei: „Îmi este dor de Nichita!“.

Aşa cum a precizat criticul de artă Doina Păuleanu, directorul Muzeului de Artă, din acest exerciţiu de admiraţie au apărut 11 cărţi extraordinare cu gravură alb-negru în care „starea de spirit şi de graţie din poeziile lui Nichita Stănescu e echivalată prin desenul plin de imaginaţie, de forţă expresivă şi metaforă“. La Muzeul de Artă din Constanţa au fost aduse doar două din aceste cărţi concepute într-o manieră inedită. În ceea ce priveşte celelalte gravuri, artistul demonstrează încă o dată cunoscătorilor că este posesorul unei tehnici exemplare, pe care o împărtăşeşte şi studenţilor săi de la Universitatea Naţională de Artă din Bucureşti. Xilogravurile sale sînt, aşa cum apreciază criticul de artă Doina Păuleanu, adevărate exerciţii de virtuozitate. Gravurile, dar şi desenele lui Mircia Dumitrescu au aparenţa abstractului, însă dincolo de această impresie, celui care poposeşte cîteva clipe în faţa lucrărilor i se dezvăluie, rînd pe rînd, elementele figurative.

În ceea ce priveşte sculpturile sale, criticul Doina Păuleanu le defineşte drept gravuri tridimensionale, deoarece, deosebit de subţiri, artistul le-a conceput aşa cum îşi concepe şi gravura. Pe podea, furişate sau ridicîndu-şi privirea spre lumina creaţiei, reprezentările zoomorfe precum nişte cerberi au parcă menirea de a menţine, suspendat în „necuvinte“, daimonul creaţiei.

Dispunerea lucrărilor în cele patru săli de la parterului muzeului i-a oferit artistului noi revelaţii în ceea ce priveşte propriul demers interpretativ. Gravurile, desenele şi sculpturile capătă noi valenţe pe măsură ce iubitorul de artă păşeşte dintr-o sală în altă.

Referitor la această amplă expoziţie, semnată de Mircia Dumitrescu, care aduce laolaltă gravura, desenul, sculptura şi poezia lui Nichita Stănescu, dr. Doina Păuleanu a declarat că aceasta este „una dintre cele mai importante expoziţii organizate de Muzeul de Artă în ultimii ani“.

Mircia Dumitrescu este şeful catedrei de grafică a Universităţii Naţionale de Artă din Bucureşti. Din 1956, artistul a participat la expoziţii de grup naţionale şi internaţionale, printre care Bienala de la Veneţia, în 1972. El colaborat cu diverse edituri din ţară, a ilustrat numeroase cărţi bibliofile, premiate la tîrguri naţionale şi internaţionale şi a realizat viziunea grafică a unor importante reviste culturale.

Taguri articol


12