Anchetă de proporții la Departamentul de Intervenţii în Situaţii de Urgenţă!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Audit

Anchetă de proporții la Departamentul de Intervenţii în Situaţii de Urgenţă!

Epava aparatului de zbor, analizată de experți de la București
Eveniment 18 Decembrie 2014 / 00:00 4930 accesări

Se caută răspunsuri! Ancheta autorităților continuă în cazul tragicului accident aviatic ce a avut loc, luni după-amiază, în stațiunea Mamaia. Oamenii legii încearcă să afle motivele care au provocat prăbușirea elicopterului SMURD și moartea celor patru oameni aflați la bord: dr. Laura Vizireanu, de 39 de ani, asistenta medicală Gabriela Harton, de 38 de ani, comandorul Petre Corneliu Cătuneanu, de 47 de ani, și copilotul acestuia, Ginel Claudiu Crăcănel, de 42 de ani. Cercetările sunt coordonate de procurorii Parchetului Militar, care au anunțat ieri că au început urmărirea penală in rem (referitoare la fapte și nu la persoane, în momentul de față) pentru ucidere din culpă și neluarea și nerespectarea măsurilor de securitate și sănătate în muncă. Oamenii legii s-au aflat luni și marți în stațiunea Mamaia, unde pompierii, lucrătorii Gărzii de Coastă, scafandrii și reprezentanții Agenției Române de Salvare a Vieții Omenești pe Mare (ARSVOM) au recuperat din apele înghețate ale lacului Siutghiol carlinga aparatului de zbor, dar și alte bucăți din elicopterul distrus, care vor fi folosite în cursul anchetei. Surse neoficiale spun că, ieri dimineață, la Constanța s-ar fi aflat și oficiali ai firmei Eurocopter, care se ocupa de mentenanța aparatului de zbor. De asemenea, se pare că anchetatorii au intrat ieri în posesia unor imagini care surprind momentele în care elicopterul se prăbușește în lacul Siutghiol.

REZULTATELE NECROPSIILOR

Medicii legiști care au efectuat necropsiile le-au prezentat ieri anchetatorilor primele concluzii. „Raportul preliminar întocmit de medicii legiști arată că victimele au murit în urma asfixiei mecanice prin înec și a șocului hipotermic. De asemenea, cei patru membri ai echipajului au suferit și vătămări corporale destul de grave. Tot azi (miercuri - n.r.), specialiștii comisiei de la București, care au examinat rămășițele elicopterului, au stabilit, la prima vedere, că nu a existat nicio explozie înainte ca aparatul să se prăbușească în apă”, a declarat, pentru cotidianul "Telegraf", procurorul militar Claudiu Lazăr, care face parte din echipa ce a primit misiunea extrem de importantă de a face lumină în acest caz și de a răspunde tuturor întrebărilor care înconjoară povestea salvatorilor ce și-au pierdut, luni după-amiază, viețile.

EPAVA SE AFLĂ ÎN PORTUL CONSTANȚA

Volumul de muncă pe care o astfel de investigație îl implică este uriaș. "Ancheta este abia la început și nu avem date concrete despre ceea ce s-a întâmplat. Momentan, epava elicopterului se află într-un hangar al Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) "Dobrogea", din Portul Constanța, și urmează să fie expertizată de o comisie de specialiști de la București. Așa cum prevede noul Cod de Procedură Penală, am deschis dosar penal în cauză și am început urmărirea penală in rem. Vom audia martorii oculari și, dacă va fi nevoie, ne vom întoarce la locul tragediei pentru efectuarea de noi cercetări”, a adăugat Claudiu Lazăr. La investigații ar putea lua parte și specialiști de peste hotare, dar acest aspect nu a fost confirmat până în prezent. Trei autorități de cercetare a accidentelor aeronautice din Franța, Germania și Marea Britanie și-au oferit deja sprijinul în mod oficial.

"SE INVESTIGHEAZĂ CAUZELE"

Cazul accidentului aviatic de luni a ajuns și în atenția Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Constanța, care a demarat procedura standard de verificare. „În prezent facem verificări pentru a stabili statutul celor două doamne aflate la bord, doctora și asistenta, pentru a vedea dacă erau angajate ale Spitalului Clinic Județean de Urgență Constanța și raportul de colaborare cu SMURD. Vom lua declarații de la spital pentru a clarifica mai multe aspecte. De asemenea, vom lua legătura cu procurorul militar care coordonează cercetarea pentru a vedea dacă putem ajuta într-un fel sau altul ancheta“, a declarat Marian Becheanu, directorul adjunct al ITM Constanța. Pentru moment, cauza prăbușirii elicopterului SMURD rămâne învăluită în mister. Ipotezele sunt numeroase și nimeni nu s-a pronunțat încă. Dr. Raed Arafat, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne (MAI), a declarat că aparatul de zbor avea inspecția tehnică "la zi", fiind verificat la Eurocopter. ”Are inspecția și totul la zi, a fost trimis de Inspectoratul de Aviație la Eurocopter, a fost verificat. Din punct de vedere tehnic, nu există indicii că elicopterul n-ar fi fost în stare tehnică bună de zbor. Condițiile meteo au fost OK”, a precizat Arafat. Procurorul general al României, Tiberiu Nițu, a declarat ieri: "Nu avem, în acest moment, cauzele producerii accidentului. Tocmai asta încearcă ancheta să elucideze. În general, în orice accident în urma căruia mor o persoană sau mai multe există o presupunere rezonabilă că în antecedenţa cauzală există o faptă umană şi atunci, pentru acest motiv, se investighează o posibilă faptă de ucidere din culpă", a spus Tiberiu Nițu, la intrarea în sediul Consiliului Superior al Magistraturii.

Audit la Departamentul de Intervenții

Operațiunea de salvare derulată de autorități imediat după prăbușirea elicopterului SMURD a suscitat nenumărate critici și controverse. Barca pompierilor care au intrat primii în apă și au vâslit către epavă pentru că motorul nu pornea, faptul că echipajele de intervenție au greșit, conform unor martori, destinația, oprindu-se în zona Cazino, în loc să ajungă la "Butoaie", nava ARSVOM care se afla pe lac, dar nu a fost solicitată să intervină - toate aceste elemente, și multe altele, au ridicat foarte multe îndoieli legate de eficiența autorităților. Marți, șeful ISU "Dobrogea", colonelul Viorel Jianu, a fost demis din funcție de vicepremierul Gabriel Oprea. Pe de altă parte, Guvernul va solicita un audit extern la Departamentul de Intervenţii în Situaţii de Urgenţă, deoarece procedurile şi persoanele cu atribuţii din instituţie, pentru care au fost asigurate fonduri, ar fi trebuit să fie mai bine pregătite. Anunțul a fost făcut de premierul Victor Ponta. El a precizat, în şedinţa de Guvern, că a primit de la Ministerul de Interne primele concluzii ale accidentului şi că vor fi aprobate „primele responsabilităţi care trebuie asumate”. „Va trebui să aflăm cum s-a produs şi cum s-a ajuns la această tragedie. Cu siguranţă, şi Parchetul Militar va face cercetări în acest caz şi o să vreau, pentru Departamentul de Intervenţii la Situaţii de Urgenţă, să găsim soluţia unui audit extern, pentru că am investit şi investim foarte mult în acest domeniu”, a mai spus Ponta. Premierul a adăugat că Sistemul de Intervenţii în Situaţii de Urgenţă trebuie tratat cu respect, deoarece este una dintre instituţiile cele mai eficiente, dar a arătat în acelaşi timp că este clar că nu există "sisteme perfecte" şi că toate trebuie reevaluate şi îmbunătăţite. „Orice fel de vinovăţie sau responsabilitate va fi asumată", a încheiat Ponta.

A plâns și cerul

Momente emoționante petrecute ieri, la Catedrala „Sfinții Petru și Pavel“ din Constanța. În timp ce ploaia începea să cadă peste Constanța, sicriul cu trupul neînsuflețit al Gabrielei Harton a fost scos din lăcașul de cult, pentru a fi transportat la Năvodari, acolo unde, astăzi, asistenta medicală va fi condusă pe ultimul drum. Alături de rudele copleșite de durere, de colegi și de prieteni, s-au aflat și oameni care nu au cunoscut-o niciodată pe salvatoarea SMURD, dar care au dorit să-și ia „rămas bun“ de la ea și să aprindă o lumânare, marcați de tragedia din stațiunea Mamaia. „Nu am cunoscut-o. Am auzit de la televizor ce s-a întâmplat și mi se pare incredibil. Pleci de acasă fără să ai idee ce ți se poate întâmpla... Eram în zonă și m-am oprit să aprind o lumânare. Era o fată foarte frumoasă! Dumnezeu a luat la el doi îngeri într-un singur trup...“, a declarat o constănțeancă. Tatăl Gabrielei Harton încă nu poate înțelege cum a fost posibil accidentul aviatic în care fiica lui a murit. Pe treptele catedralei, acesta s-a oprit pentru puțin timp ca să discute cu jurnaliștii. "O mare problemă există... Nu avea ce căuta elicopterul pe lacul Siutghiol. Dacă venea de la „Mihail Kogălniceanu“, trecea prin Năvodari, traversa marea și ajungea la Tuzla“, a declarat bărbatul. În momentul în care sicriul a fost urcat în mașina care a plecat către Năvodari, sirenele celor trei autospeciale de intervenție aflate în fața catedralei au fost pornite, evocând sutele de intervenții de salvare la care Gabriela Harton a luat parte de-a lungul carierei ei. Asistenta medicală Gabriela Harton, care avea o fetiță de 13 ani, aflase chiar în ziua tragediei că era însărcinată. I-a dat vestea iubitului ei printr-un SMS pe care l-a scris în elicopter, în drumul spre Aeroportul Internațional "Mihail Kogălniceanu"...

Cât de mult ajută tehnicile de supraviețuire pe mare

Nu știm dacă tragedia de luni, când membrii unui echipaj SMURD au murit în lacul Siutghiol, putea fi evitată. Sunt multe întrebări pentru care încă nu a fost găsit un răspuns. Cert este însă că cei mai mulți dintre piloții elicopterelor care zboară deasupra apelor sunt instruiți și testați pentru a face față unor situații similare celei de care s-a lovit echipajul elicopterului SMURD. Singurul centru în care pot fi învățate tehnici de supraviețuire pe apă este cel de la Aerodromul Tuzla - „Sea survival school“. Prin urmare, am întrebat ce ar fi învățat pilotul, copilotul și chiar personalul medical dacă ar fi participat la aceste cursuri. „Pentru a zbura la platformele petroliere, în larg, este necesar ca piloții și toți pasagerii să facă un curs de supraviețuire. Pentru cei care zboară la uscat, nu este obligatoriu un astfel de curs“, a declarat directorul școlii, Titus Adrian Cazacu, care a explicat că, pentru platformele petroliere, „Sea survival school“ oferă un curs de supraviețuire de trei zile, din care o zi este alocată numai supraviețuirii în caz de accident pe mare. „Cursul se numește HUET și este de opt ore, în care toată lumea învață același lucru: echipamentul, procedurile, inclusiv evacuarea în cazul accidentului de elicopter. În cazul unui accident, șansele ca elicopterul să se răstoarne sunt foarte mari, centrul de greutate fiind în partea de sus a elicopterului. Nu știu dacă pilotul și copilotul elicopterului care s-a prăbușit luni au fost instruiți. La noi în centru nu au fost instruiți, pentru că nu am avut solicitări din partea Ministerului Administrației și Internelor“, a mai spus Cazacu. Pe de altă parte, el a explicat că decizia de instruire nu aparține școlii, ci organizației din care face parte pilotul. Sunt cursuri obligatorii pentru cei care zboară off-shore și cursuri neobligatorii. „Sunt multe variabile în această situație: antrenamentul, evoluția, temperatura apei... E greu de pus o ștampilă, de zis ce trebuia să se facă. Acest curs dă șanse suplimentare, dar nu înseamnă 100% că cineva va supraviețui accidentului, pentru că o lovitură la cap sau deformarea unei uși, a unui scaun, blocarea centurii etc. scad mult șansele“, a completat Cazacu. Directorul „Sea survival school“ a spus că cei care participă la cursuri simt pe pielea lor ce s-ar putea întâmpla în cazul unui accident pe mare, inclusiv acea parte în care elicopterul se răstoarnă. „Simulatorul se poate răsturna, se face evacuarea din elicopter și se pun în aplicare toate posibilele scenarii. Acomodarea cu macheta și echipamentul sunt foarte importante. Cert este că, la finalizarea cursului, participanții au cunoștințele necesare pentru supraviețuire, dar asta nu înseamnă că se va putea evita imprevizibilul“, a conchis Cazacu.

Radu Volcinschi pleacă de la conducerea Prefecturii Constanța

În urma accidentului aviatic de pe lacul Siutghiol, Guvernul a tăiat în carne vie, eliberându-l pe Radu Volcinschi din funcția de prefect al Constanței. Decizia a fost luată la propunerea vicepremierului și ministrului Afacerilor Interne, Gabriel Oprea, care s-a arătat nemulțumit față de modul în care Volcinschi a gestionat operațiunea de salvare de pe lacul Siutghiol. Pe cine va pune Executivul în locul lui Radu Volcinschi? Încă nu s-a stabilit, însă, potrivit unor surse politice, funcția de prefect ar fi disputată între PLR și UNPR.

Mesaje de condoleanțe

Atât Patriarhia Română, cât și Arhiepiscopia Tomisului au transmis condoleanțe familiilor îndoliate. „Tragedia produsă de căderea elicopterului SMURD în lacul Siutghiol provoacă o durere copleşitoare, care ne înduioşează pe toţi până la lacrimi şi ne determină să simţim suferinţa şi chinul acelor oameni care au strigat după ajutor şi noi, semenii lor, am fost neputincioşi. În acelaşi timp, tragedia trebuie să ne dea învăţăminte, să fim mai pregătiţi, să îi ajutăm mai prompt pe semenii noştri în astfel de momente cumplite. Îi vom purta pe acești eroi mereu în rugăciuni, îi vom avea permanent scrişi în pomelnicul bisericilor noastre și, mai ales, în inimile noastre. Aducem sincere condoleanţe familiilor îndoliate, un cuvânt de mângâiere pentru faptul că au murit la datorie, voind să salveze vieţi", este mesajul IPS Teodosie. Mesaje de condoleanțe au venit și din partea Direcției Județene de Sănătate Publică, Ordinului Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, filiala Constanța, și a Spitalului Clinic Județean de Urgență Constanța.



12