Buldozerul Concurenței intră-n cartelul „beton“ din piața cimentului

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Investigație amplă

Buldozerul Concurenței intră-n cartelul „beton“ din piața cimentului

Economie 20 Noiembrie 2018 / 17:28 689 accesări
Consiliul Concurenței suspectează că Holcim, CRH și HeidelbergCement își împart frățește piața cimentului

Consiliul Concurenței suspectează că Holcim, CRH și HeidelbergCement își împart frățește piața cimentului

Analiza sectorului producerii şi comercializării cimentului din România indică o situaţie atipică, în care producătorii îşi menţin cote de piaţă aproximativ egale şi stabile în timp, crescând astfel riscul apariţiei unor forme de coordonare a activităţilor, precizează Consiliul Concurenţei, într-un comunicat remis marţi Telegraf Constanța - „Riscul este cu atât mai mare cu cât fluctuaţiile cotelor de piaţă sunt reduse şi nu există schimbări în ierarhia la nivelul industriei. Acest aspect ridică suspiciuni sub aspect concurenţial, mai ales în condiţiile în care cei trei jucători mari au capacităţi de producţie diferite, iar gradul de utilizare este profund asimetric. Compania cu cea mai mare capacitate de producţie în funcţiune are cel mai mic grad de utilizare a acesteia, spre exemplu“. Cei trei mari jucători (Holcim România, CRH România şi HeidelbergCement România) sunt prezenți şi în alte două pieţe, respectiv producerea şi comercializarea filerului de calcar și lianţilor hidraulici speciali/rutieri (mai puțin HeidelbergCement). Atât filerul de calcar cât şi lianţii hidraulici se produc în fabricile de ciment. Concurenţa a constatat că ar putea exista o coordonare între cei trei, la nivelul sortimentelor produse şi livrate, în scopul împărţirii pieţei - „Au posibilitatea de a ţine captivi anumiţi clienţi, astfel încât să menţină cote de piaţă simetrice. De asemenea, s-a observat că preţurile anumitor sortimente de ciment oferite de producători au avut aceeaşi evoluţie, ceea ce poate constitui un indiciu privind mecanismul de coordonare. Fiecare vinde ciment în aproape toate regiunile ţării, dar este evidentă preponderenţa clienţilor situaţi într-o rază de 350 km față de punctul de desfacere. Astfel, nu se poate elimina posibilitatea de împărţire a pieţei geografice. Distanţa este totuși un criteriu extrem de important în alegerea furnizorului de ciment“. În acest sens, CC a declanșat în octombrie o investigaţie privind o posibilă înţelegere anticoncurenţială între Holcim România, CRH România şi HeidelbergCement România.



12