Ce cred românii despre investigațiile privind siguranța aviației

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Chestionar al Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile

Ce cred românii despre investigațiile privind siguranța aviației

Eveniment 27 Iunie 2017 / 17:18 476 accesări

Încă din perioada de început a transportului aerian comercial, accidentele și incidentele aeriene au fost investigate cu atenție, pentru a spori și mai mult siguranța aviației. Activitățile de investigație privind siguranța permit înțelegerea cauzelor tehnice, operaționale sau umane care au contribuit la producerea unui accident aviatic, oferind astfel posibilitatea de decizie asupra îmbunătățirilor necesare cu privire la siguranța aviației. Astfel, investigațiile constituie o componentă-cheie în gestionarea riscurilor privind siguranța transportului aerian.

„Indiferent de modul de transport, accidentele reduc întotdeauna încrederea publicului în siguranța sistemului de transport, întrucât acestea pot provoca vătămări corporale sau pierderi de vieți omenești, precum și daune economice și ecologice majore. Pe de altă parte, investigațiile privind determinarea cauzelor accidentelor și incidentelor produse în aviația civilă, precum și recomandările de siguranță rezultate în urma acestor activități, ajută la prevenirea producerii unor evenimente similare și, astfel, joacă un rol important în îmbunătățirea siguranței transportului”, a declarat Nicolae Stoica, directorul general al Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS).

Recunoscând importanța investigațiilor privind accidentele din aviația civilă, încă din anul 1980, Uniunea Europeană a adoptat Directiva 80/1266/CE privind cooperarea și asistența reciprocă între statele membre în domeniul investigațiilor privind accidentele de aviație. Directiva din 1980 a fost ulterior înlocuită cu Directiva 94/56/CE, care a transpus în legislația Uniunii Europene o serie de principii cuprinse în Anexa 13 la Convenția Aviației Civile Internaționale de la Chicago. Acest lucru a contribuit în mod semnificativ la armonizarea investigațiilor privind accidentele aviației civile la nivelul Uniunii Europene.

În 2010, Comisia Europeană a efectuat o revizuire cuprinzătoare a legislației Uniunii Europene referitoare la investigațiile privind accidentele și incidentele aviației civile. Această revizuire a condus la adoptarea Regulamentului (UE) nr. 996/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 privind investigarea și prevenirea accidentelor și incidentelor survenite în aviația civilă și de abrogare a Directivei 94/56/CE, care oferă în prezent cadrul juridic pentru desfășurarea investigațiilor privind accidentele și incidentele aviației civile în Uniunea Europeană.

În prezent, Comisia Europeană evaluează Regulamentul (UE) nr. 996/2010 și efectuează un studiu aprofundat de evaluare tehnică, care implică principalele părți interesate și autoritățile statelor membre. Intenția este de a culege informații și de a redacta un raport care urmează să fie prezentat la sfârșitul anului 2017.

Astfel, la începutul lunii iunie 2017, Comisia Europeană a lansat o consultare publică deschisă privind investigarea accidentelor aviației civile, realizată sub forma unui chestionar online, disponibil în limbile engleză, germană și franceză, prin accesarea următorului link: https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/OPCRegulation996.

Acest chestionar se adresează cetățenilor și organizațiilor interesate în investigațiile privind siguranța accidentelor și incidentelor aviatice, altele decât autoritățile de investigații privind siguranța sau autoritățile aeronautice, și va rămâne deschis pentru o perioadă de trei luni.

Chestionarul conține o serie de întrebări prin care se evaluează familiaritatea cetățenilor cu privire la Regulamentul (UE) nr. 996/2010, imaginea autorității de investigație privind siguranța, protecția datelor tehnice și a datelor private, informarea victimelor accidentelor aviatice și a rudelor acestora, precum și existența, respectiv implementarea planurilor de urgență și asistență. Prin răspunsurile obținute în urma completării acestuia se dorește obținerea unei perspective de ansamblu asupra gradului de cunoaștere a publicului cu privire la cadrul de desfășurare al investigațiilor privind siguranța aviației, precum și asupra modului în care cetățenii percep relevanța, eficiența și eficacitatea acestor investigații.

“În ciuda performanțelor excelente în domeniul siguranței aviației civile înregistrate în România, trebuie să rămânem în permanență vigilenți și să îmbunătățim înțelegerea noastră cu privire la orice posibil punct slab al sistemului. Trebuie depuse toate eforturile pentru a reduce numărul de accidente și incidente aviatice și pentru a asigura încrederea publicului în transportul aerian”, a concluzionat Nicolae Stoica.



12