Cum evitați țepele de „Black Friday”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Sfaturi de la Protecția Consumatorului

Cum evitați țepele de „Black Friday”

Social 19 Noiembrie 2015 / 16:04 2714 accesări

Nebunia „Black Friday 2015” a cuprins de ceva timp și România. Vrei, nu vrei, ai, n-ai nevoie, parcă tot trebuie să iei ceva de ”vinerea neagră”. Reducerile sunt, sau ar trebui să fie, irezistibile. Așa că stai cu ochii fie pe ofertele de pe internet, fie pe cele din marile magazine. Și pentru că suntem în România, unde tendința este să facem cât mai mulți bani într-un timp cât mai scurt, agenții economici caută fel și fel de metode pentru a țepui clienții căutători de mari reduceri. Pentru a nu cădea în plasa acestora, specialiști ai Autorității Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) vin cu o serie de sfaturi foarte importante.

Astfel, cumpărăturile din perioada „Black Friday” pot fi făcute în siguranţă dacă: citiţi cu atenţie caracteristicile produsului; verificaţi dacă produsul corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dvs.; verificaţi stocul existent (pentru comerţul online); verificaţi preţul afişat pe site şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA), dacă preţul include şi costul de livrare etc.; verificați preţurile, deoarece există site-uri care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs. ”Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promoţionale etc.), trebuie să respecte următoarele reguli de fixare şi publicitate a preţurilor. Astfel, orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile înainte de data aplicării preţului redus”, potrivit directorului din cadrul ANPC, Paul Anghel.

CONTACTAȚI COMERCIANTUL Tot în cazul în care doriți să cumpărați produse online, este bine să verificați, înainte de încheierea contractului, dacă pe site comerciantul informează corect şi complet privind: datele sale de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale și cel de înregistrare fiscală etc.); caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalităţile de plată şi de livrare; perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului; durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs; existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului. De asemenea, clientul trebuie să contacteze comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. ”Modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţii vânzătorului”, potrivit directorului ANPC.

PUTEȚI RETURNA ÎN 14 ZILE Privind dreptul de denunţare a contractului, consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el, fără să fie nevoit să invoce vreun motiv. ”În cazul returnării produsului, consumatorul îşi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului. Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată și, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului. ”Foarte important: consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeşte cu încă 12 luni, în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor”, atrage atenția Paul Anghel.

Bugetul online alocat de români pentru ediţia ”Black Friday” de anul acesta va avea o medie de 460 lei, cu peste o treime mai mare față de cel de anul trecut, de circa 340 lei, estimează Netopia mobilPay, liderul plăților digitale din România. ”De asemenea, şi suma medie cheltuită de „Black Friday“ se va dubla faţă de media anuală. Astfel, în acest an, tranzacţia medie zilnică a fost de 230 de lei, iar în vinerea reducerilor românii vor cheltui, în medie, 460 lei. Apetitul consumatorilor pentru preţurile scăzute anunțate deja de retailerii online va impacta și numărul total de plăți digitale realizate pe teritoriul României, acesta urmând să crească cu peste 50%, într-un ritm similar cu cel de anul trecut”, arată Netopia, într-un comunicat.



12