Doar escale tehnice ale avioanelor, închisorile CIA nu au existat!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Comisia parlamentară a Senatului a dat verdictul:

Doar escale tehnice ale avioanelor, închisorile CIA nu au existat!

Politică 17 Iunie 2006 / 00:00 1179 accesări

Nici urmă de închisori secrete, nici vorbă de prizonieri sau zboruri suspecte! Concluzia le aparţine membrilor Comisiei speciale de anchetă a Parlamentului României, care au analizat documentele secrete puse la dispoziţie de mai multe instituţii din România. Raportul Comisiei din Senat cu privire la închisorile secrete CIA contrazice afirmaţiile făcute de parlamentarul elveţian Dick Marty, raportorul Consiliului Europei pe acest subiect. Potrivit lui Marty, ţara noastră s-ar fi aflat printre statele care au tolerat existenţa unor centre secrete de detenţie ale CIA şi transferuri ilegale de prizonieri. Membrii Comisiei au analizat documentele a 3.400 de zboruri americane care au tranzitat România şi au ajuns la concluzia că escalele făcute de aceste avioane nu au avut nicio legătură cu transportul de prizonieri. Au fost avute în vedere, cu precădere, aeroporturile militare din Timişoara, Constanţa, Bucureşti, Tulcea şi Feteşti. Parlamentarii susţin că există date clare care atestă faptul că avioanele militare americane au aterizat pe aeroporturile româneşti exclusiv din motive tehnice şi că, în România, nu există închisori pentru prizonieri suspecţi de terorism. În ceea ce priveşte existenţa unor centre de detenţie secrete ale CIA în ţara noastră, membrii Comisiei au spus că singura construcţie nouă este la baza aeriană Mihail Kogălniceanu din Constanţa, dar clădirea respectivă adăposteşte doar un depozit de combustibili.

Preşedintele Comisiei parlamentare CIA, senatorul Norica Nicolai, arătat că, în mod special, Comisia s-a ocupat de investigarea aeroportului Mihail Kogălniceanu care, în media internaţională şi în toate luările de poziţie „era dat ca sigur că a găzdui baze de detenţie operate de CIA” şi se presupunea că, în acest aeroport, au fost organizate centre de tortură. Pe baza unor imagini preluate din satelit, dar şi a deplasărilor la faţa locului, Nicolai a susţinut că pe aeroportul Kogălniceanu a apărut o construcţie nouă, „un depozit de combustibil, de capacitate mică”, folosit pentru avioanele MIG 21 Lancer şi MIG 29 prezente în baza aeroportului. Aceasta a fost făcută de forţele americane, pentru intervenţiile armate împotriva Irakului şi avea rol strict militar: „Comisia a investigat toate zborurile din lista Eurocontrol şi există date clare asupra fiecăruia dintre zborurile care au trecut prin Aeroportul Kogălniceanu. Niciunul dintre aceste zboruri nu întruneşte condiţii care ar ridica suspiciuni privind transportul ilegal, coborîrea sau urcarea în avion a unui pasager”. Potrivit acesteia, România a ratificat mai multe acorduri şi convenţii în baza cărora accesul autorităţilor române la bordul navelor este permis doar în anumite condiţii, respectiv cu aprobarea comandantului, în caz de urgenţă pentru deficienţe tehnice sau în cazul în care există un mandat internaţional, eliberat de o autoritate competentă. Mai mult, senatorul Nicolai l-a invitat în România pe Dick Marty, pentru a vizita toate aeroporturile asupra cărora planează suspiciuni că ar fi adăpostit închisori secrete ale CIA. Conform declaraţiilor vicepreşedintelui Comisiei parlamentare CIA, senatorul PSD George Maior, raportul privind activitatea comisiei va fi înaintat Biroului Permanent al Senatului, urmînd ca el să fie tradus şi transmis către Parlamentul European şi către Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei, „sperînd şi sugerînd ca el să facă parte componentă din analiza pe care aceste foruri o vor face pe această chestiune la nivel european”. Concluziile raportului vor fi postate şi pe Internet.



12