EXCLUSIV! Turismul de croazieră constănțean, distrus?

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
România pierde turiști

EXCLUSIV! Turismul de croazieră constănțean, distrus?

Turism 03 Martie 2016 / 17:42 4671 accesări

Turismul de croazieră, de altfel în plină expansiune peste tot în lume, trece printr-o situație dezastruoasă la Constanța. Compania elvețiană MSC Cruises, una din cele mai mari din lume în domeniul navelor de croazieră, a anulat aproape toate escalele pe care le avea în Portul Constanța anul acesta. Deși la început de sezon de croaziere, pe 28 martie, prima navă care trebuia să sosească în portul românesc era ”MSC Opera”, escala a fost anulată. La fel se întâmplă și cu alte 4 escale ale companiei, efectuate cu navele „MSC Opera“ și „MSC Lirica“. Abia în octombrie ”MSC Opera” va mai acosta în portul nostru. Nici pentru următorii ani situația nu e mai roz. Potrivit directorului în cadrul companiei MSC, Gheorghe Petrache, atât în 2017, cât și în 2018, toate navele de pasageri ale companiei vor ocoli Portul Constanța. Vorbim despre 15 nave de croazieră aparținând MSC care și-au anulat sosirile în următorii 2 ani. Surprinzător este faptul că nici alte companii de cruising nu mai vor să vină în țara noastră. Lista navelor de croazieră care sosesc în Portul Constanța în 2016, publicată pe site-ul Portului Constanța (http://www.portofconstantza.com/apmc/), arată că doar 18 escale ale navelor de pasageri vor mai fi în 2016. Dintre navele care sosesc în acest an, doar 11 sunt maritime, restul fiind de transport fluvial. Și asta în condițiile în care în 2014 se înregistrase un număr-record de nave de croazieră care tranzitau Constanța, cu 96 de escale. Printre cele mai importante companii care incluseseră Portul Constanța în itinerarul lor se numărau, pe lângă MSC Cruises, cu nave precum ”MSC Sinfonia” sau ”MSC Orchestra”, și Costa Cruciere, cu a sa ”Costa Deliziosa”, Princess Cruises - cu ”Ocean Princess” sau Celebrity Cruises - cu ”Celebrity Constellation”. Majoritatea sunt nave de mari dimensiuni, iar multe din ele înregistrau chiar și 6 sosiri, cum este și cazul navei ”Costa Delicioza”. În 2015, deși numărul navelor care au sosit în Portul Constanța a scăzut simțitor, tot erau destule care încă aduceau turiști. În 2016 însă, niciuna dintre aceste „palate plutitoare” nu se numără printre cele care vor mai poposi pe țărmurile românești.

CARE ESTE MOTIVUL? Dacă inițial s-a vehiculat faptul că marile companii de cruising au ales încet-încet să se retragă din porturile de la Marea Neagră din cauza atentatelor teroriste din Turcia, gurile rele spun că navele MSC ocolesc doar Portul Constanța. De vină ar fi taxele portuare mult prea mari practicate de Compania Națională ”Administrația Porturilor Maritime Constanța” (CN APMC), comparabile cu cele ale celor mai mari porturi din lume, spun sursele noastre. Menționăm că, atunci când MSC a anunțat că vrea să își retragă cursele spre Turcia, administratorul Terminalului de Pasageri al Portului Constanța, Teodor Patrichi, a precizat că nu crede că va fi afectat și Portul Constanța, cel puțin deocamdată. ”Întrebați-i pe cei de la Administrația Porturilor Maritime de ce nu mai vine MSC. La 3.000 de pasageri și 800 de membri ai echipajului câți veneau cu o navă, eu zic că era bine pentru oraș (pentru economia Constanței - n.r.). În trecut venea o navă a MSC la două săptămâni, în 2017 și 2018 nu mai vine niciuna”, a declarat, pentru ”Telegraf”, Gheorghe Petrache.

Reporterii cotidianului ”Telegraf” au încercat să afle care sunt taxele pe care le plătește o companie pentru ca o navă de mari dimensiuni, cum este ”Emerald Princess” - cu o lungime de 290 de metri și aproximativ 3.000 de pasageri, să ajungă la ţărmul românesc. ”Suma ar ajunge undeva pe la 50.000 de euro pentru o escală pentru o navă cum e ”Emerald Princess”, însă acum depinde de lungimea navei, sunt mai mulți factori care trebuie luați în considerare”, a declarat un agent de turism constănțean care a dorit să își păstreze anonimatul. Tot el a mărturisit că, dacă anul trecut agenția de turism pe care o conduce asigura serviciile pe teritoriul României pentru pasagerii îmbarcați pe 6 nave de croazieră, anul acesta nu se va mai ocupa de nicio navă de pasageri. De vină, a spus el, nu crede că ar fi taxele portuare mari pe care trebuie să le plătească o navă pentru a face o escală în Portul Constanța, ci situația tensionată din Ucraina. Pentru a clarifica situația, am solicitat un punct de vedere reprezentanțior CN APMC, care nu a sosit până la închiderea ediției. Vom reveni însă cu acest subiect.

CINE PIERDE Indiferent care sunt motivele pentru care tot mai multe nave de croazieră se retrag de pe lista celor care ar putea aduce turiști în România, cert e că situația este una dezastruoasă pentru turismul de croazieră constănțean. Nu e niciun secret faptul că turiștii care ne vizitau anual aduceau venituri substanțiale Constanței. În plus, în cadrul excursiilor organizate în țara noastră cu prilejul vizitei lor, străinii aveau ocazia să cunoască obiectivele turistice din vechea cetate Tomis, din împrejurimi, dar și Delta Dunării, Capitala sau Valea Prahovei, de care se arătau extrem de încântați și pe care mărturiseau că vor să le mai viziteze și cu alt prilej.

Citește și:

MSC suspendă croaziere la Istanbul, poarta de intrare în Marea Neagră

22 de nave de croazieră și-au anunțat prezența în Portul Constanța

Ce nave de croazieră vor sosi în 2016 la Constanța



12