Firmă constănţeană de crewing, acuzată de „ţepuirea” a patru marinari

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Firmă constănţeană de crewing, acuzată de „ţepuirea” a patru marinari

Eveniment 21 Iulie 2006 / 00:00 11883 accesări

Administratorul unei agenţii de crewing, cunoscut ca „ţepar” al marinarilor, este din nou în atenţia autorităţilor portuare. După ce au plătit cîte un comision de 1.000 euro, patru marinari au ajuns la muncă pe un vas britanic unde nu numai că nu şi-au primit salariile, dar au rămas şi fără alimente, produse de primă necesitate şi echipament de protecţia muncii. Potrivit reprezentanţilor ITF, românii sînt exploataţi la maximum de firma din Cipru care administrează nava.

Patru marinari români aflaţi la bordul navei britanice „BUE Rona”, ancorată în Portul Grangemouth, au cerut ajutorul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF) Scoţia, pe motiv că au fost înşelaţi de firma angajatoare. Potrivit reprezentantului ITF în România, Adrian Mihălcioiu, marinarii s-au plîns ITF-ului că reprezentantul agenţiei constănţene de crewing „International Manning Services” (IMS), Nicolae Bărbieru le-a cerut, la plecare din ţară, cîte 1.000 euro. „Navigatorii au plătit comision lui Nicolae Bărbieru cîte 750 de euro de persoană şi cîte 250 pentru biletul de avion. Potrivit convenţiilor internaţionale privitoare la angajarea personalului navigant, perceperea comisioanelor este ilegală, iar contravaloarea biletelor de avion cad în sarcina armatorului. Cei patru s-au plîns că din luna iunie, cînd au ajuns la bordul navei, nu au fost plătiţi şi nu-şi pot cumpăra alimente sau alte produse de primă necesitate. Mai mult, la bordul vasului este foarte puţină hrană şi nu există echipamentul de protecţie necesar pentru a-şi desfăşura activitatea”, a declarat Adrian Mihălcioiu. Potrivit ITF, marinarii sînt plătiţi cu 1,40 de lire pe oră, în condiţiile în care muncesc 12 ore pe zi, şapte zile din şapte, iar salariul minim pe navele sub pavilion britanic este de 5,05 de lire pe oră. „Plata comisionului este un fenomen generalizat, practicat de aprox. 70% din agenţiile de crewing. Legislaţia în acest domeniu este permisivă, nu prevede măsuri dure, iar dacă la nivel internaţional se raportează acest lucru vom fi descalificaţi”, a explicat Mihălcioiu.

Agenţia de crewing, neautorizată de ANR

Marinarii au fost angajaţi de directorul firmei constănţene de crewing „International Manning Services” (IMS), Nicoale Bărbieru, în numele companiei „Redmond Shipping Ltd” din Cipru. Sediul social al agenţiei de crewing figurează pe strada Griviţei nr. 37. La această adresă locuiesc patru familii, printre care şi mama lui Bărbieru. Vecinii spun că la această adresă nu a fost niciodată sediu de firmă, iar Nicolae Bărbieru s-a mutat de acolo în urmă cu şapte ani. Ei spun că Bărbieru şi-a tot schimbat sediul firmei dintr-o locaţie în alta. Locatarii caselor din apropiere spun că Bărbieru s-a mutat de acolo pentru a-şi pierde urma după cîteva scandaluri foarte mari pe care le-a avut cu marinarii cărora le-a luat banii, fără a le facilita plecarea pe mare.

Potrivit reprezentanţilor Autorităţii Navale Române (ANR), agenţia nu este autorizată, iar reprezentantul acesteia a mai avut scandaluri cu marinarii pe vremea cînd administra o altă firmă de creing, tot neautorizată. „Agenţia nu figurează în evidenţele ANR, iar administratorul acesteia va fi sancţionat cu o amendă în valoare de 50 - 100 milioane lei pentru plasare ilegală de forţă de muncă. Referitor la sumele percepute de Nicolae Bărbieru de la cei patru marinari, pot spune că dosarul va fi înaintat la Poliţia economică pentru anchetare”, a declarat directorul Departamentului personal Navigant din cadrul ANR, Liviu Grigore. ITF a anunţat autorităţile britanice în legătură cu situaţia românilor. În prezent, nava este reţinută pînă cînd armatorul va plăti românilor salariile la nivelul celorlalte de pe navă şi nu la nivelul contractului semnat în România. Reprezentanţii ITF şi o organizaţie caritabilă le-a dus celor patru marinari români hrană proaspătă şi legume.



12