INS. Produsele agricole au avut cea mai mare pondere în totalul mărfurilor încărcate/descărcate în Portul Constanța

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

INS. Produsele agricole au avut cea mai mare pondere în totalul mărfurilor încărcate/descărcate în Portul Constanța

Economie 12 Septembrie 2021 / 12:39 1481 accesări

Mărfurile încărcate şi descărcate în porturile în care sunt operate nave maritime au totalizat în primul semestru al acestui an 24,74 milioane tone, din care 12,95 milioane tone în trimestrul al doilea, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică.

În transportul pe căi navigabile interioare au fost înregistrate 15,111 milioane tone mărfuri în primul semestru şi 7,858 milioane tone în trimestrul II.

În primele şase luni a fost înregistrată creştere cu 14,9% la mărfurile descărcate şi cu 0,1% la mărfurile încărcate. Pe căile navigabile creşterea a fost de 0,5% şi s-a datorat evoluţiei pozitive înregistrate de transportul internaţional, creştere cu 6,9% şi de transportul de tranzit, cu 0,2%. Transportul naţional pe căi navigabile interioare a scăzut cu 5,5%.

Potrivit INS, în transportul portuar maritim, porturile în care a fost desfăşurată cea mai intensă activitate în cursul semestrului I 2021 au fost Constanţa, cu o pondere de 94,6% şi Galaţi cu o pondere de 4,1%. În perioada analizată, a fost transportat cu preponderenţă tipul de încărcătură vrac solid şi a însumat 14,074 milioane tone.

În semestrul I 2021, cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate şi descărcate au fost înregistrate în relaţie cu următorii parteneri: Rusia (5,604 milioane tone) şi Turcia (4,226 milioane tone). Dintre statele membre ale Uniunii Europene, Spania (1,614 milioane tone) şi Grecia (903.000 tone) au înregistrat cele mai mari volume de mărfuri transportate.

În perioada menţionată, au fost încărcate cantităţi mai însemnate de produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit în proporţie de 63,9%. În ceea ce priveşte descărcările, ponderea a fost deţinută de cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale, respectiv 37,5%.

În portul Constanţa, cele mai însemnate cantităţi de mărfuri încărcate în semestrul I 2021, au fost tot produsele agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit în proporţie de 65,8%, în timp ce mărfurile din categoria Cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale, au deţinut ponderea cea mai mare la produsele descărcate (38,7%).

În context European, datele statistice publicate de către Comisia Europeană - Eurostat, la nivelul semestrului I 2020, prezintă România pe locul al 15-lea între statele membre ale Uniunii Europene care, conform legislaţiei, raportează date privind transportul portuar maritim. Din totalul mărfurilor încărcate şi descărcate în principalele porturi europene (porturi care înregistrează anual mai mult de un milion tone mărfuri încărcate şi descărcate), şase state, respectiv Ţările de Jos, Spania, Italia, Germania, Belgia şi Franţa au înregistrat 69,1% din volumul transportului portuar maritim.

În ceea ce priveşte transportul pe căi navigabile interioare, porturile în care au fost înregistrate cele mai mari cantităţi de mărfuri au fost Constanţa, cu o pondere de 52,1%, şi Galaţi cu o pondere de 15,2%, la nivelul semestrului I 2021.

Mărfurile înregistrate în transport internaţional pe căi navigabile interioare, au avut ca destinaţie sau au provenit din state membre ale Uniunii Europene, în proporţie de 45,4%. În primele şase luni ale acestui an, Serbia a deţinut cea mai mare pondere ca origine şi destinaţie a mărfurilor transportate, cu un nivel de 3,217 milioane tone.

Tipul de mărfuri pentru care au fost înregistrate cele mai însemnate cantităţi în transport internaţional pe căi navigabile interioare în a fost "Produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit" în proporţie de 42,1%.

În transport naţional pe căi navigabile interioare au fost înregistrate cu preponderenţă minereuri metalifere, produse de minerit, exploatare de carieră, turbă, uraniu, thoriu, în proporţie de 67,6%.

În transport de tranzit pe căi navigabile interioare a predominat acelaşi tip de mărfuri, respectiv minereuri metalifere, produse de minerit, exploatare de carieră, turbă, uraniu, thoriu în proporţie de 61,9%.

Datele statistice publicate de Eurostat prezintă România pe locul al treilea (valori în tonekilometri) la nivelul semestrului I 2020, între statele membre care, conform legislaţiei, raportează date statistice privind transportul pe căi navigabile interioare. Din punctul de vedere al indicatorului tone transportate, la nivelul semestrului I 2020, România se poziţiona pe locul al cincilea în ierarhie în total mărfuri transportate de către fiecare stat membru raportor.



Ştiri recomandate

12