„Învățământul românesc e neperformant, iar inițiativele Ministerului sunt anemice“

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Senatorul constănțean ȘTEFAN MIHU pune punctul pe „i“

„Învățământul românesc e neperformant, iar inițiativele Ministerului sunt anemice“

Educație 04 Septembrie 2018 / 14:46 1050 accesări

În ședința Senatului din data de 3 septembrie, senatorul PSD Constanța, Ștefan Mihu, a avut o interpelare adresată domnului Valentin Popa, Ministrul Educației Naționale. Documentul subliniază, în primul rând, problema structurii anului școlar care afectează domeniul turismului (vezi vacanța de vară, din ce în ce mai scurtă), dar și celelalte minusuri ale sistemului românesc de învățământ. Iată ce conține interpelarea senatorului:

„Ministerul Educației Naționale a stabilit data de 10 septembrie 2018, ca moment de începere a anului de învățământ 2018/2019. Din punctul de vedere al structurii, noul an școlar va cuprinde 2 semestre (deși structura anterioară de 3 trimestre a întrunit aprecierea majorității părinților consultați în cadrul dezbaterii publice în domeniu, lansate de MEN, cu consultarea a 38.000 de cadre didactice, părinți și elevi) și va avea 34 de săptămâni, o vacanță de iarnă de 3 săptămâni, o vacanță de Paști de două săptămâni (în perioadă aprilie - mai 2019), precum și una intersemestrială.

Remarc, însă, cu surprindere, diminuarea constantă, în ultimii ani, a perioadei totale destinate cursurilor, fapt care ne situează pe o poziție codașă în UE, din punctul de vedere al perioadei medii de instruire atât în învățământul primar, cât și cel secundar (de la 36, la 35, iar acum, la doar 34 de săptămâni). În paralel, constat dilatarea vacanțelor din timpul anului școlar concomitent cu diminuarea vacanței de vară, cu consecințe îndoielnice în ceea ce privește interesele turismului românesc, care are, în mod tradițional, o componentă estivală semnificativă.

În acest sens, consider că dacă perioadă de începere a cursurilor s-a dovedit a fi, în ultimii ani, destul de flexibilă, s-ar fi impus, mai curând, mai multă flexibilitate și în ceea ce privește interesele agenților economici din turism, care, în ultima instanță, coincid cu cele ale economiei naționale. Astfel, de exemplu, dilatarea vacanțelor din timpul anului școlar, concomitent cu diminuarea vacanței de vară aduce deservicii turismului ce se desfășoară pe litoralul românesc al Mării Negre, precum și celui montan sau din alte zone ale țării. Pe cale de consecință, având în vedere vremea deosebit de caldă din ultimii ani, propun responsabililor de resort din MEN să ia în considerare o decalare a perioadei de începere a cursurilor, evident, cu recuperarea lor ulterioară, pe durată vacanței de iarnă, astfel încât să se dea posibilitate familiilor cu copii de vârstă școlară la o prelungire a sezonului estival, fie și cu câteva zile. În acest sens, având în vedere noile condiții climaterice, apreciez că se impune luarea în discuție a unei vacanțe de vară, în perioadă 15.06- 30.09.

Pe de altă parte, tot în categoria minusurilor, menționez inițiativele încă anemice ale autorităților de resort legate de optimizarea spațiilor de învățământ, inclusiv funcționarea fără avize SANEPID și ISU a sute de școli!

Nu în ultimul rând, cred că secretele unui învățământ performant rezidă nu doar din consultări publice, de genul celei inițiate de MEN, ci, mai curând, din efortul conjugat al specialiștilor din MEN și al profesorilor din școli și universități legate de regândirea conținutului întregului proces de învățământ. Astfel, sistemul de învățământ din țara noastră ar trebui să aloce o atenție sporită și o pondere tot mai relevanță, în pregătirea viitorilor elevi și studenți, formării efective a acestora pentru o viitoare carieră în producție, proiectare sau cercetare, cu încurajarea gândirii creatoare, dirijată spre inovație și cercetare, în detrimentului atitudinii pasive, de simplă memorare și reproducere a unor texte, altfel relativ depășite și ușor de identificat de către elevi și studenți în cărțile și manualele școlare și universitare.

Față de cele de mai sus, vă rog, stimate domnule ministru, să îmi prezentați strategia și măsurile concrete avute în vedere de Ministerul Educației Naționale în vederea remedierii aspectelor semnalate.“



12