Marinarii de pe „Santa Claus“, hrăniţi cu promisiuni

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Marinarii de pe „Santa Claus“, hrăniţi cu promisiuni

Social 18 Octombrie 2006 / 00:00 753 accesări

De mai mult de două luni, marinarii români şi ucraineni de pe nava „Santa Claus”, sub pavilion Cambodgia, primesc alimente şi apă cu porţia. Armatorul i-a lăsat de izbelişte de la momentul intrării navei în şantierul de la Midia pentru reparaţii capitale. După ce că nu le-a plătit drepturile salariale de mai bine de patru luni, managerul navei le asigură alimente şi apă potabilă la limita existenţei, iar de cele mai multe ori întîrzie cîteva zile cu aprovizionarea. Cei patru marinari români, fiind din judeţul Constanţa, mănîncă acasă, iar ucrainenii sînt la mila marinarilor de pe celelalte nave. Încă de la început, marinarii au apelat la ajutorul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF), care nu numai că a încercat o discuţie cu armatorul, dar a şi facilitat echipajului accesul la un avocat care să îi reprezinte în instanţa constănţeană. „S-a făcut deja apel la Tribunalul Constanţa şi aşteptăm stabilirea termenului de judecată. De bine, de rău, marinarii se descurcă cu alimentele, ultima aprovizionare s-a făcut la sfîrşitul săptămînii trecute. Problema principală de acum este frigul. Pentru încălzire, nava are nevoie să fie conectată la o sursă de curent sau să aibă combustibil. Cum însă nimeni nu plăteşte datoriile, niciun furnizor nu le mai oferă nimic. Pînă acum, niciun membru al echipajului nu s-a îmbolnăvit, dar să vedem de acum ce va fi“, a declarat reprezentantul ITF în România, Adrian Mihălcioiu. Dacă pînă acum armatorul navei a fost firma „Petco Shipping”, de curînd nava a trecut în manageriat la societatea londoneză 2Tent Finance&Investment LTD” şi în operare la firma grecească „Altea Shipping”. „După această schimbare de manageriat s-a promis rezolvarea problemelor, însă deocamdată situaţia este aceiaşi“, a adăugat Mihălcioiu. În prezent, datoria armatorului către marinari, agentul navei – firma United Shipping Agency şi firma care a efectuat reparaţiile – Euro Balcan Exim, depăşesc 300.000 euro. „Numai salariile echipajului reprezintă aprox. 90.000 de dolari“, a spus Mihălcioiu.

Vizitaţi de consulul Ucrainei

Situaţia disperată a echipajului navei „Santa Claus“ a alertat şi diplomaţii Ucrainei în România. „În luna septembrie, consulul Ucrainei în România a fost la bordul navei Santa Claus. A stat de vorbă cu fiecare în parte şi a luat legătura cu armatorul. De asemenea, a anunţat şi autorităţile ucrainiene în domeniu maritim care, la rîndul lor, încearcă rezolvarea problemei“, a spus Adrian Mihălcioiu. Reprezentantul ITF în România a precizat că pentru rezolvarea acestei probleme federaţia va ajunge chiar şi la Ministerul Justiţiei „care poate va înţelege că trebuie să schimbe unele legi, care nici nu sînt concepute tocmai corect şi nici nu sînt în conformitate cu prevederile legislaţiei europene".



12