Motoarele aeronavei prăbuşite în Apuseni nu aveau anomalii tehnice

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Raport preliminar CIAS, la un an de la accident

Motoarele aeronavei prăbuşite în Apuseni nu aveau anomalii tehnice

Eveniment 20 Ianuarie 2015 / 00:00 1950 accesări

Investigaţia privind cauzele accidentului aviatic din munţii Apuseni este în curs de finalizare, iar din datele obţinute până în prezent rezultă că nu au fost detectate anomalii tehnice la motoarele aeronavei, arată Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS), într-o declaraţie provizorie, publicată ieri. „Având în vedere că în 20 ianuarie 2015 se împlinește un an de la producerea accidentului de aviație în care a fost implicată aeronava de tip BN-2A-27 Islander, înmatriculată YR-BNP, iar investigația privind siguranța este în curs de finalizare, CIAS emite această declarație provizorie cu scopul de a aduce la cunoștința opiniei publice stadiul în care se află investigația și pentru oferirea unei imagini de ansamblu asupra etapelor ce urmează a fi parcurse pentru finalizarea acesteia", arată sursa citată. CIAS a parcurs, până în prezent, mai multe etape, prima dintre acestea fiind notificarea despre producerea accidentului transmisă organizațiilor ICAO (International Civil Aviation Organization), EASA (European Aviation Safety Agency), organismelor de investigații similare CIAS ale statului de fabricație al aeronavei - AAIB (Air Accidents Investigation Branch - Marea Britanie) și statului de fabricație al motoarelor - NTSB (National Transportation Safety Board - SUA). Cele două organisme de investigații au desemnat câte un reprezentant acreditat, iar aceştia s-au alăturat comisiei de investigație privind siguranța aviației civile numite de CIAS. În investigaţie, specialiştii Comisiei au examinat epava și locul producerii accidentului, au analizat, în colaborare cu reprezentantul acreditat al AAIB - Marea Britanie, datele înregistrate pe GPS-ul găsit la bordul aeronavei, precum şi conformitatea sistemului ELT (Emergency Locator Transmitter) față de documentația tehnică de instalare, starea de funcționare, precum și momentul și modul de rupere a antenei de 406,025 MHz. Specialiştii au studiat sistemul de căutare și salvare, în limita competențelor CIAS, prin analizarea legislației în vigoare, analizarea documentelor puse la dispoziție de către CC-SAR ROMATSA, intervievarea personalului din cadrul CC-SAR, analizarea documentației internaționale de referință și a fost întocmit un document intern care va fi utilizat în întocmirea raportului final. De asemenea, au fost analizate condițiile meteo în care s-a desfășurat misiunea de zbor, prin studierea hărţilor cu datele meteorologice reale observate la staţiile meteorologice din reţeaua ANM, imaginilor radar provenite de la reţeaua meteorologică naţională radar, imaginilor transmise de satelitul meteorologic geostaţionar pentru Europa, METEOSAT-10, şi a materialelor de prognoză emise de ROMATSA.

STAREA DE FUNCŢIONARE A MOTOARELOR, FĂRĂ ANOMALII TEHNICE Starea de funcționare a motoarelor la momentul producerii accidentului a fost analizată prin intermediul reprezentantului acreditat al NTSB, în laboratorul producătorului, respectiv Lycoming Engines din SUA. "În raportul întocmit, producătorul motoarelor a menționat că nu a detectat anomalii tehnice care să indice afectarea puterii motoarelor în condițiile de testare", a precizat CIAS. Comisia de investigaţii urmează să parcurgă mai multe etape, în vederea întocmirii raportului final în cazul accidentului din Apuseni, respectiv: elaborarea unui document intern privind starea de funcționare a stațiilor de radiocomunicații montate pe aeronavă; analiza zborului din punctul de vedere al controlului traficului aerian, analiză ce se efectuează împreună cu un expert cooptat de la Eurocontrol; integrarea în draftul de raport final a informațiilor relevante din toate analizele și expertizele efectuate; redactarea și validarea draftului de raport final, în conformitate cu procedurile interne CIAS, elaborate în temeiul prevederilor Anexei 13 ICAO. "După parcurgerea etapelor menționate, CIAS va transmite draftul Raportului Final către statele implicate și către EASA. Pentru transmiterea punctelor de vedere, aceștia au la dispoziție, conform legislației, un termen maxim de 60 zile de la data primirii documentului. După primirea răspunsurilor de la reprezentanții acreditați și EASA, CIAS va întocmi Raportul Final în care va integra sau anexa, după caz, eventualele puncte de vedere ale acestora", se mai arată în documentul citat. Raportul final va fi adus la cunoștința victimelor și rudelor acestora sau asociațiilor acestora, va fi postat pe site-ul oficial al instituției și vor fi notificate toate părțile implicate, în conformitate cu articolul 16, alineatul 8 al Regulamentului UE nr. 996/2010, a precizat CIAS. "CIAS, prin emiterea Raportului Final al investigației privind siguranța aviației civile, nu urmărește stabilirea de vinovați sau vinovății, ci are ca unic obiectiv determinarea reală a cauzelor și împrejurărilor care au dus la producerea accidentului și emiterea unor recomandări de siguranță, urmărind ca prin implementarea acestora să se prevină producerea unor evenimente similare. Investigațiile privind siguranța sunt independente, distincte de orice proceduri judiciare sau administrative destinate stabilirii culpei sau răspunderii și nu aduc atingere acestor proceduri", se mai arată în documentul citat.

SCURT ISTORIC Pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa în accidentul aviatic produs în 20 ianuarie 2014, în munţii Apuseni, într-o zonă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa dintre judeţele Cluj şi Alba.

În accident au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul "Sfânta Maria" şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor. Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani, care suferise un accident vascular cerebral. Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, după căutări care au durat aproximativ cinci ore şi la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici. În dosarul accidentului din Apuseni, procurorii Parchetului instanţei supreme au dispus începerea urmăririi penale pentru ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă şi neglijenţă în serviciu, dar şi pentru neluare şi nerespectare a măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă şi încălcarea de către personalul aeronautic civil a îndatoririlor de serviciu.



12