Olimpiadă: Subiectul redactării unui denunț, inadecvat! Cine l-a constituit?

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
DNA Prahova are într-adevăr mult de lucru, dar totuși...

Olimpiadă: Subiectul redactării unui denunț, inadecvat! Cine l-a constituit?

Educație 27 Februarie 2017 / 17:47 679 accesări

Inspectoratul Școlar Judeţean (ISJ) Prahova consideră ca inadecvată formularea subiectului care a fost dat la Olimpiada Județeană de Limba și Literatura Română, în cadrul căruia elevilor li s-a cerut să redacteze un denunț. Purtătorul de cuvânt al ISJ Prahova, Aurel Graur, a declarat că luni dimineață, 27 februarie, a fost întrunită comisia responsabilă de organizarea Olimpiadei de Limba și Literatura Română, faza județeană, și s-a discutat despre oportunitatea alegerii subiectelor și modalitatea în care au fost alese. ”Nu este un subiect făcut în Prahova”, a spus Graur. ISJ Prahova începuse verificări după ce unul dintre subiectele date la faza județeană a Olimpiadei de Limba și Literatura Română a fost redactarea unui “denunț”.

Subiectul a fost postat pe pagina sa de socializare de către unul dintre profesorii evaluatori de la faza județeană a Olimpiadei de Limba și Literatura Română, desfășurată sâmbătă, 25 februarie, în Prahova. ”Imaginează-ți că te numești Luca Străjescu și ești personajul care colectează cotele țăranilor pentru stat din fragmentul extras din romanul „Moromeții“ de Marin Preda. Redactează un referat (raport scris) adresat conducerii de partid, prin care să denunți calitatea de element dușmănos a lui Ilie Moromete, pe care ai constatat-o când ai fost să colectezi de la el cota. Nimic altceva decât un subiect de Olimpiadă de română (județul Prahova), etapa județeană, cls. XII, anul 2017”, a scris profesorul la Colegiul Naţional ”Mihai Viteazul” din Ploieşti, Dan Gulea. Potrivit cadrului didactic, denunțul valora 30 de puncte, iar întreaga lucrare, 120 de puncte. ”Înțeleg că DNA Ploiești are foarte mult de lucru (își face de lucru), dar a transfera denunțul în curriculumul școlar, fie și în forma asta, a subiectelor de olimpiadă, întrece limitele bunului simț. Dar spune foarte mult despre lumea de azi, a denunțului. Olimpiadele denunțului”, adăuga profesorul. Potrivit ISJ, subiectele nu au fost făcute de Ministerul Educației. ”Colegii mei au avut de ales: fie fac la nivel de județ, fie se asociază cu mai multe județe și fac un subiect unic. Au ales a doua variantă. Știu sigur de Cluj și Bistrița că au mai fost în această asociere. Fiecare a făcut partea lui din subiecte. Acum nu știu cine a făcut acest subiect”, declara Aurel Graur, purtător de cuvânt al ISJ Prahova.

Ministerul Educației Naționale (MEN) a analizat situația generată de elaborarea/formularea unui subiect primit spre rezolvare de elevii din județele Bistrița-Năsăud, Cluj și Prahova, participanți la faza județeană a Olimpiadei de Limba și literatura română pentru clasa a XII-a. Precizăm faptul că subiectele aferente acestei etape de concurs au fost elaborate de un grup de lucru constituit la nivelul celor 3 județe amintite anterior.

FORMULARE INADECVATĂ!

Astfel, deși subiectul a fost construit pornind de la prevederile Regulamentului specific privind organizarea și desfășurarea Olimpiadei de Limba și literatura română (clasele IX-XII) și în raport cu programele școlare pentru Limba și literatura română (clasele IX – XII) în vigoare la această dată, la nivelul competențelor, conținuturilor și atitudinilor, MEN consideră că formularea acestuia a fost inadecvată. De asemenea, relevanța unui astfel de item pentru cunoștințele și creativitatea elevilor poate fi discutabilă. Prin urmare, pentru a preîntâmpina situații de acest gen, Ministerul Educației a decis ca, începând cu anul școlar 2017-2018, subiectele pentru etapele județene să fie elaborate de specialiștii din grupurile de lucru din Ministerul Educației. Măsura are ca obiectiv atât evitarea unor formulări nefericite, cât și asigurarea unei abordări unitare cu privire la conceperea subiectelor pentru olimpiade și concursuri școlare, precum și la selecția elevilor. Măsura va fi aplicată din anul școlar următor, întrucât trebuie modificate regulamentele specifice ale unor olimpiade și concursuri școlare, lucru care nu se poate realiza în acest moment, având în vedere că acestea sunt în desfășurare. De asemenea, MEN face apel la toate cadrele didactice implicate în elaborarea de subiecte pentru orice tip de evaluare (teste de evaluare, lucrări scrise semestriale, concursuri, examene etc.) să respecte programa în vigoare și să adapteze cerințele la specificul vârstei, pentru a evita apariția unor situații care lasă loc unor interpretări fără legătură cu mediul școlar.

Taguri articol


12