Ore obligatorii de educație sexuală în școli? Ce spun profesorii!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Subiectul care a împărțit România în două tabere

Ore obligatorii de educație sexuală în școli? Ce spun profesorii!

Educație 15 Octombrie 2015 / 15:36 6247 accesări

Directorul Liceului Tehnologic ”Gheorghe Miron Costin” din Constanța, prof. Semra Curtomer: ”Noi avem preponderent fete care provin din mediul rural, din familii cu o cultură mai modestă sau dezorganizate, și care ajung la adolescență fără să aibă informa

Directorul Liceului Tehnologic ”Gheorghe Miron Costin” din Constanța, prof. Semra Curtomer: ”Noi avem preponderent fete care provin din mediul rural, din familii cu o cultură mai modestă sau dezorganizate, și care ajung la adolescență fără să aibă informa

Introducerea orelor de educație sexuală în curricula obligatorie a școlilor este tot mai aproape să devină realitate, iar tema a reușit să împartă în două tabere pe cei care sunt pro și contra acestei idei. Săptămâna aceasta, Ministerul Sănătății a afirmat că susține introducerea orelor de educație sanitară și, implicit, sexuală în școli, măsura fiind obligatorie pentru dezvoltarea sănătoasă a generațiilor viitoare. România are una din cele mai crescute rate a natalității din Europa în rândul fetelor cu vârsta sub 15 ani. Reprezentanții ministerului sunt de acord că introducerea în curricula școlară în mod obligatoriu a orelor de educație sanitară poate preveni apariția bolilor atât la nivel de individ, cât și la nivel colectiv, prin informarea copiilor asupra riscurilor și metodelor de prevenire a acestora.

CURSURI OPȚIONALE SAU OBLIGATORII În lipsa unor ore obligatorii, tinerii caută răspunsurile la întrebările care le încolțesc în minte în alte surse. Dacă școlile cu profil teoretic au opțiunea de a introduce în orar cursuri opționale de ”Educație pentru Sănătate”, în cadrul cărora sunt abordate și teme de educație sexuală (sistemul reproducător, metode de contracepție, boli cu transmitere sexuală), la liceele tehnologice, unde curriculumul la decizia școlii nu permite introducerea opționalelor, informațiile pe aceste teme se transmit fie în familie, fie la orele de dirigenție, dacă dirigintele stabilește o astfel de tematică. Din această cauză, introducerea orelor obligatorii de educație sexuală în școli este privită diferit de profesori și directori.

CE SPUN CADRELE DIDACTICE? Cei de la liceele teoretice susțin că opționalele sunt suficiente și că elevii au informațiile de bază în ce privește educația sexuală. ”Trebuie făcute ore pe această temă și se fac în cadrul opționalelor, însă nu cred că e necesar să vorbim de o disciplină obligatorie. Elevii caută opționalul ”Educație pentru Sănătate”, plus că avem o bună colaborare cu ONG-uri, cu Direcția pentru Sănătate Publică și avem întâlniri la orele de dirigenție, chiar de la clasele de gimnaziu, cu informații adaptate vârstei elevilor”, a explicat directorul Liceului Teoretic ”George Călinescu”, prof. Elena Crăcea. La polul opus, cei de la liceele tehnologice spun că încearcă, așa cum pot, să ofere informațiile de bază elevilor, însă orele obligatorii ar fi binevenite. ”Inițiativa este binevenită și mi s-a părut oportună propunerea împărțirii temelor de educație sexuală pe cicluri de învățământ, în funcție de vârstă. Noi avem preponderent fete la liceu care provin din mediul rural, din familii cu o cultură mai modestă sau dezorganizate, și care ajung la adolescență fără să aibă informații despre contracepție, boli cu transmitere sexuală, și așa ajungem să avem eleve care rămân însărcinate la 15 - 16 ani”, a explicat directorul Liceului Tehnologic ”Gheorghe Miron Costin” din Constanța, prof. Semra Curtomer.

Unde caută tinerii răspunsuri?

Prof. Semra Curtomer a precizat că tinerilor le este rușine de multe ori să caute răspunsuri la întrebările lor la părinți, așa că unii apelează la cabinetele medicale școlare, în timp ce alții recurg la internet. Însă nici internetul nu poate fi o sursă sigură de informații. Un site destul de cunoscut de tineri (www.tpu.ro), unde aceștia pun întrebări și primesc răspunsuri, găzduiește numeroase nelămuriri ale adolescenților pe tema „dragoste și sex“ și oglindește exact nivelul de informații al acestora pe tema educației sexuale. Iată câteva întrebări pe care tinerii le adresează: ”Care poate să mă lămurească în legătură cu sexul și perioada de menstruație? Când e recomandat să se facă sex, în sau după terminarea perioadei, de ce?”, a întrebat o tânără. Sau: ”Dacă am fost la ginecolog, mi-am făcut control și ecografie și nu mi-a spus nimic legat de vreo sarcină, pot fi gravidă? Plus că menstruațiile au existat mereu”. Astfel de întrebări sunt adresate cu sutele în fiecare zi, iar răspunsurile la nelămuririle tinerilor sunt date tot de utilizatori ai site-ului, așa că sunt sunt mai mult sau mai puțin corecte sau avizate, fapt care sporește confuzia adolescenților.

Citește și:

Cursurile de educație sexuală, opțiune sau necesitate?



12