Plajele, tranşeele litoralului

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Ieri a expirat termenul pentru amenajarea plajelor acordat firmelor cîştigătoare ale licitaţiei organizate de către Direcţia Apelor Dobrogea Litoral. Dacă în unele sectoare, mai exact acolo unde plajele au fost subînchiriate, au apărut umbreluţe şi şezlonguri, cabinele de schimb, duşurile şi grupurile sanitare încă nu au fost montate. Deşi autoarea “strategiei” plajelor, ministrul Mediului, Sulfina Barbu, a declarat că va “rupe contractele operatorilor de plajă care nu respectă clauzele contractuale”, de rezilierea acestora nu se ocupă nimeni. În schimb, priorităţile ministresei Mediului sînt montarea de echipamente video şi înfiinţarea unei linii telefonice gratuite pentru ca turistul să îşi expună nemulţumirile. Nu se ştie cît de eficiente vor fi aceste investiţii, avînd în vedere că Sulfina face pe prostul atunci cînd i se aduce la cunoştinţă vreo neregulă. În plus, ce va avea de cîştigat turistul care, după un concediu ratat, îşi va transmite, telefonic, nemulţumirile?

Plajele, tranşeele litoralului

Eveniment 17 Iunie 2006 / 00:00 9372 accesări

Ministrul Mediului, Sulfina Barbu, anunţa, încîntată, în urmă cu două zile, că va introduce sisteme de supraveghere video pe plajele litoralului, nepregătite pentru a oferi condiţii decente puţinilor turişti aflaţi la mare. Cei care au pus deja piciorul pe plajă spun că mai bine, cu banii respectivi, ministrul ar instala mai degrabă WC-uri. Ideea Sulfinei de a monta camere de luat vederi pe plajă a născut vii polemici, astfel încît chiar şi ieri acest subiect era viu dezbătut atît de către turişti, cît şi de localnici. "De unde îşi ia aroganţa de a ne încălca intimitatea? Dacă vrea sisteme video să-şi monteze la ea în baie şi să le dea pe Internet să vedem noi, cei care îi plătim salariile, cum din greu pentru această ţară", a declarat bucureşteanul Alexandru Mircea Stoica. "Dacă doamna vrea să vadă bărbaţi dezbrăcaţi, există reviste pentru adulţi şi nu are decît să-şi cumpere din salariul de ministru astfel de publicaţii", a spus constănţeanul Mircea Ignat. Alţi turişti au fost de părere că nu este vorba despre nici un fel de supraveghere, ci de o afacere a ministrului Mediului care vrea să atribuie contractul unei anumite firme. "Aţi auzit ceva de vreo licitaţie?", a declarat un gălăţean care nu a dorit să se prezinte. În ceea ce priveşte starea plajelor, acestea se află tot în faza de "provizorat".

Mai mult, ieri a expirat termenul în care operatorii plajelor ar fi trebuit să realizeze investiţiile la care s-au angajat prin contract: şezlonguri, umbreluţe, duşuri şi toalete. Dacă pe unele porţiuni de plajă au apărut deja umbreluţe şi şezlonguri, mai exact în zone unde plajele au fost subînchiriate ilegal de cei care au cîştigat licitaţiile, în alte zone, plaja a fost transformată în şantier. Cea mai "amenajată" este plaja din staţiunea Mamaia, unde au existat pînă acum mai multe conflicte între turişti şi operatorii de plaje care şi-au angajat firme de pază şi au interzis turiştilor să intre pe domeniul public de interes naţional, adică plajele, cu şezlongul adus de acasă. În legătură cu acest aspect, Sulfina Barbu a precizat, în conferinţa de presă pe care a susţinut-o joi, la Bucureşti, că operatorii nu au voie să interzică sub nici un motiv accesul pe plajă al turiştilor. Numai că de la Bucureşti pînă la Mamaia, dispoziţiile ministrului se pierd pe drum, iar camerele de supraveghere nu au nici o valoare dacă nu se fac şi interceptări audio pentru a se putea demonstra că turiştii au fost agresaţi. Dacă ministreasa va găsi şi o firmă cu echipamente audio va putea planta în boscheţi, în suportul umbrelelor, în coşurile de gunoi, la grupurile sanitare, deocamdată inexistente şi la duşurile tot inexistente, aceste sisteme de supraveghere. Ca să dezvolte aceste "servicii" pot fi angajaţi "urechişti" care să fie postaţi în preajma turiştilor, pentru că, probabil, ministreasa Sulfina nu a uitat sfatul pe care l-a primit la şcoală şi la serviciu de "a nu discuta cu turiştii străini", în schimb nimeni nu i-a spus să nu asculte ce vorbesc aceştia. Hotelierii au declarat că cei care au adjudecat plajele au cerut pînă la 11 euro pe metrul pătrat (mp) de plajă, în timp ce operatorii au achitat cel mult 3 euro pe mp. Operatorii i-au şantajat pe hotelieri care în contractele încheiate de anul trecut cu agenţiile de voiaj ofereau servicii gratuite pe plajă, respectiv umbrele şi şezlonguri. Revenind la contractul de închiriere încheiat cu Direcţia Apelor Dobrogea Litoral (DADL), conform clauzelor, operatorii nu au voie să subînchirieze însă acest lucru s-a întîmplat deja, mai multe firme din ţară subînchiriind suprafeţe de pînă la 5.000 de mp. Pentru că termenul de amenajare a plajelor a expirat ieri, purtătorul de cuvînt al DADL, Cătălin Anton, a declarat că de... astăzi vor începe controalele. La rîndul său, Sulfina a menţionat că va trimite un corp de control care îi va prezenta un raport pe 27 iunie şi că, în baza acestui raport, va decide pe loc rezilierea contractelor cu cei care nu şi-au îndeplinit obligaţiile.

Cine plăteşte pentru un concediu ratat?!

Iată însă, că DADL mai pregăteşte o surpriză turiştilor aflaţi pe litoral: vor avea la dispoziţie, de săptămîna viitoare, un număr de telefon cu acces gratuit. "Linia telefonică va funcţiona pe toată durata sezonului estival, iar turiştii vor putea face orice sesizări şi reclamaţii cu privire la aspectul plajelor, dar şi la serviciile de pe plajă, la numărul de telefon 0800.030.200. De asemenea, mai pot apela numărul unic de urgenţă 112 sau pot sesiza Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor Constanţa la numărul de telefon 0241- 550550", a declarat Cătălin Anton. Iniţiativa este bună, turistul va avea unde să reclame, însă nu se spune nimic despre modul de rezolvare al reclamaţiilor. În schimb, este interesant de accesat numărul de apel unic 112. Operatoarea îl va întreba pe turist "ce urgenţă aveţi?", iar acesta va răspunde că există un domn care nu îi dă voie să intre pe plajă. "Domnule fiţi serios, este un număr de urgenţă, mor oameni, trimitem salvarea, ia foc undeva, trimitem pompierii, sînt oameni înjunghiaţi, scandaluri, trimitem poliţia. Dacă nu vă aflaţi în niciuna din aceste situaţii, vă rugăm nu mai insistaţi pentru a ţine linia blocată", este cel mai probabil răspuns al operatorului care înregistrează apelurile. Cum va putea telefonul gratuit al DADL, care va funcţiona de săptămîna viitoare, să ajute la reglementarea situaţiei de pe plaje, dacă nu există echipe operative în teren pentru a fi dirijate către zonele de criză. Mai mult, din punct de vedere juridic, reclamaţiile de la telefon nu pot fi folosite drept argument pentru ca o instituţie de stat să aplice o sancţiune, care va putea fi uşor anulată în instanţă. Singurul aspect pozitiv va fi că turistul nemulţumit va avea posibilitatea să se "răcorească" spunînd cuiva ce l-a nemulţumit pe litoral, însă cine îi va repara concediul stricat? Pînă în acest moment, turiştii chestionaţi nu au declarat că s-au simţit ca în concediu, ci că au găsit în acest an un peisaj dezolant şi o lipsă de servicii fără nici un precedent. Nu credem că reprezentanţii echipelor de control care vor verifica starea îndeplinirii obligaţiilor contractuale de către cei care au adjudecat sectoare de plajă vor ajunge la concluzia că totul este "în regulă", aşa cum a concluzionat ministrul Sulfina, pentru că ar putea fi acuzaţi, fără nici un risc, dacă nu de interese ascunse, cel puţin de incompetenţă.



12