Românii s-au cam săturat de telefoane și televizoare

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Minus 2% în piața bunurilor de folosință îndelungată

Românii s-au cam săturat de telefoane și televizoare

Social 08 Mai 2019 / 18:16 1790 accesări
Piața telefoanelor mobile a scăzut cu 74%, în trimestrul I din 2019, față de același interval din 2018, la 53 milioane euro

Piața telefoanelor mobile a scăzut cu 74%, în trimestrul I din 2019, față de același interval din 2018, la 53 milioane euro

Piaţa românească a bunurilor de folosinţă îndelungată, cu o valoare de 700 milioane euro, a marcat o scădere de aproape 2% în primul trimestru din 2019, faţă de primele trei luni ale anului trecut, conform rezultatelor GfK TEMAX pentru România. Mai multe categorii au contribuit la această evoluţie, dar cele mai importante scăderi au venit din telecom şi IT, sectoare responsabile de 43%, respectiv, 14% din valoarea totală a pieţei în trimestrul întâi din 2019. Conform studiului, sectorul telecom a scăzut cu 4,5%, până la 301 milioane euro, iar electronicele, cu o importanţă de 15% în valoarea totală, au intrat şi ele în teritoriul negativ, cu un declin de aproape un procent, până la 106 milioane euro. Vânzările de electrocasnice mari (18% din valoarea pieţei) au crescut cu peste 11%, până la 128 milioane euro. La electrocasnicele mici (7% din valoarea totală) vânzările s-au majorat cu aproape 4%, până la 52 milioane de euro. Sectorul IT a totalizat 101 milioane euro în acest prim trimestru, cu aproape 10% mai puţin faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Echipamentele de birou şi aparatele foto, fiecare reprezentând aproape 1% din piaţa totală, au marcat evoluţii negative de -4,5% (până la 8 milioane euro), respectiv, mai mult de -11% (până la 4 milioane euro). Potrivit GfK, piaţa de telecom include telefoane mobile şi smart, phablete (telefoane smart cu ecrane mai mari de 5,6 inch), căşti pentru telefoane şi core wearables, precum ceasuri smart și brățări Fitbit. Categoria care marchează evoluţia negativă a întregului sector este cea a telefoanelor mobile, care îşi diminuează valoarea cu mare viteză. O scădere de peste 74% faţă de trimestrul similar din 2018 a adus vânzările la 53 milioane euro. Ascensiunea phabletelor nu a reuşit să compenseze tendinţa, chiar dacă rata de creştere a lor a fost de peste 146%, până la 231 milioane euro. Căştile au marcat, de asemenea, o evoluţie bună, peste 17%, până la 8 milioane euro, în timp ce vânzările de core wearables s-au majorat cu peste 52%, tot până la 8 milioane euro.

SPĂLĂM ȘI TOT SPĂLĂM

În sectorul electrocasnicelor mari, uscătoarele de rufe sunt cele care continuă evoluţia foarte bună de anul trecut. În trimestrul întâi, categoria a crescut cu aproape 35%, până la 3 milioane euro. Deşi este o categorie mică, aceasta va urma trendinţa de creştere remarcată la nivel european. Frigiderele, a doua mare categorie ca evoluţie din acest sector, şi-au majorat vânzările cu 15,5%, atingând 32 milioane euro. Urmează congelatoarele, cu o creştere de peste 14%, dar cu doar 5 milioane euro în valoare absolută. Cea mai mare categorie din punct de vedere valoric, cea a maşinilor de spălat, a atins 40 de milioane euro în primul trimestru (+14% faţă de primul trimestru din 2018). Aragazurile au avut vânzări de 21 milioane euro, cu peste 2% mai mult faţă de primele trei luni ale anului trecut.

ADIO, TELEVIZOR!

Cea mai importantă categorie din sectorul electronice, cea a televizoarelor, a înregistrat un plus de peste 2 procente, ajungând la o valoare de 92 milioane euro. Rezultate foarte bune se remarcă şi în cazul boxelor şi a sistemelor audio, ale căror vânzări au crescut cu aproape 9%, respectiv 8%, până la circa două milioane euro fiecare. Restul categoriilor au însă un impact negativ asupra performanţei totale a sectorului. Piaţa de căşti a scăzut cu 15,5%, până la 0,69 milioane euro, în timp ce camerele video au ajuns la mai puţin de 1 milion de euro, după o scădere a vânzărilor cu aproape 33%. Aproape toate categoriile din sectorul IT au avut o evoluţie negativă în primul trimestru. Singurele excepţii au fost monitoarele, cu o majorare de 12,5%, până la 10 milioane euro şi camerele web, cu o creştere de peste 3%, până la două milioane de euro. Cea mai accentuată scădere, de aproape 26%, a fost înregistrată de computere, ale căror vânzări au ajuns la 17 milioane euro. Tabletele continuă şi ele panta descendentă, cu vânzări de 10 milioane euro, în scădere cu 16,5% faţă de trimestrul întâi din 2018. Vânzările de laptopuri au scăzut cu 7%, atingând o valoare de 55 milioane euro. Cea mai importantă categorie din sectorul electrocasnicelor mici, cea a aspiratoarelor (28% importanţă valorică), a marcat o creştere cu 17%, atingând 15 milioane euro. O altă categorie importantă, cea a espressoarelor de cafea, a crescut cu peste 26 de procente, atingând o valoare de 10 milioane euro. Şi aparatele de bărbierit / epilat au marcat o evoluţie bună, de plus 16%, până la 6 milioane de euro.



Ştiri recomandate

12