Se reiau licitațiile pentru autobuzele electrice! Cât mai avem de așteptat?

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Iar ne-am împiedicat în proceduri!

Se reiau licitațiile pentru autobuzele electrice! Cât mai avem de așteptat?

Administrație 05 Martie 2019 / 17:32 2050 accesări

După ce demersurile de modernizare a parcului auto RATC au mers anevoios, nu puteam spera ca procedurile de achiziționare a autobuzelor electrice să meargă mai ușor. Amintim că, la sfârșitul lui iulie a fost aprobată o hotărâre prin care Constanța a fost angrenată într-un proiect ce presupune achiziționarea a 41 de autobuze electrice, dintre care 21 au 12 metri și 20 de 10 metri, cu ajutorul Guvernului României. Din păcate, lucrurile nu au mers lin. După aprobarea proiectului prin care urmează să fie achiziționate autobuzele electrice, consilierii locali constănțeni au revizuit de câteva ori hotărârea adoptată inițial. La sfârșitul anului trecut, a fost lansată procedura de achiziție, însă, pentru că au fost cerute numeroase clarificări, motiv pentru care licitația a fost suspendată. Din această cauză, Consiliul Local a fost din nou în situația de a modifica din nou hotărârile prin care Primăria a fost angrenată în proiectele de achiziționare a autobuzelor electrice. Așa se face că, pe ordinea de zi a ședinței CLM Constanța din 28 februarie, figurează două proiecte de modificare a hotărârilor prin care s-a aprobat achiziționarea autobuzelor electrice. Schimbările vizează cheltuielile neeligibile ce vor fi suportate de municipalitate după ce taxa pe valoarea adăugată aferentă achiziției a fost declarată cheltuială neeligibilă. În total, Primăria va fi nevoită să suporte cheltuieli neeligibile aferente TVA de aproximativ 17,5 milioane de lei. „După ce s-a lansat licitația pentru achiziționarea autobuzelor electrice cu sprijinul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, au apărut cereri de clarificări. Pe cale de consecință, procedura a fost sistată și au fost corectate toate criteriile, drept urmare am solicitat Consiliului Local actualizarea acestor criterii”, a declarat primarul Decebal Făgădău.

80 DE AUTOBUZE NOI ÎN CIRCULAȚIE

Amintim că, în urmă cu o săptămână, a intrat în circulație penultimul lot de autobuze noi din cele 104 achiziționate cu sprijinul unui împrumut de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Practic numărul autobuzelor noi aflate pe rutele de transport în comun se ridică la 80. Autobuzele beneficiază de următoarele dotări de ultimă generație: acces facil prin sistemul cu podea coborâtă, rampe pentru persoanele cu dizabilități, sisteme de climatizare și dispersie odorizant, 8 camere de luat vederi-6 la interior și 2 la exterior, sistem 3D cu camere video pentru numărarea pasagerilor, sistem audio-video pentru informarea pasagerilor: panouri cu led exterioare față/ lateral/ spate/, panou interior, 2 monitoare de 21.5, sistem destinat încărcării dispozitivelor mobile USB Charge 5V-1A și capabilitate Fleet Management. Motorizarea este de tip Diesel, cu sistem de protecție Euro 6.

DOI ANI PENTRU A ÎNCEPE REORGANIZAREA RATC... ȘI NICI ACUM NU S-A ÎNCHEIAT

O altă decizie importantă pentru modernizarea sistemului de transport în comun din Constanța a fost luată la sfârșitul lui octombrie, când consilierii locali au decis că Regia Autonomă de Transport în Comun (RATC) Constanța se va transforma în societate pe acțiuni, care va purta numele de CT BUS SA. Amintim că, la sfârșitul lui 2016, Primăria Constanța a contractat un împrumut de 100 de milioane de lei de la BERD. Cu acești bani, municipalitatea a promis că va asigura, în primul rând, reînnoirea parcului auto până în 2018. „Condițiile de finanțare sunt extrem de bune și, totodată, BERD asigură un grant de 500.000 de euro, pentru asistența tehnică și juridică în vederea configurării unei noi societăți de transport în comun, care să se nască din reorganizarea RATC. Ne propunem să achiziționăm mijloace de transport moderne și ecologice, care să fie dotate cu echipamente de siguranță pentru călători, pentru studierea comportamentului șoferului în trafic. De asemenea, vrem ca viitoarea companie să fie adaptată la tot ce înseamnă aplicație pe terminalele mobile, să permită achiziționarea biletelor în sistem electronic și să cenzureze accesul celor care nu dețin legitimații de călătorie pentru transportul în comun”, a declarat primarul Decebal Făgădău, în toamna lui 2016, când s-a luat în discuție prima dată reorganizarea RATC. Evident, termenul limită nu a fost respectat întocmai.

BILANȚ CU LAUDE

Cu toate acestea, reprezentanții RATC spun că anul 2018 a fost foarte bun. Conform bilanțului de activitate al Regiei, Aproape 20 de milioane de călători au fost transportați în 2018 cu autobuzele RATC , ceea ce a dus la creșterea încasărilor, dând astfel posibilitatea unor noi investiții. „2018 este anul în care RATC și- a efincientizat o parte dintre trasee, iar CITY TOUR, traseul turistic deservit de cele 6 autobuze etajate a legat stațiunea Mamaia de oraș, traversând Portul Maritim Constanța și Portul Turistic. Tot în anul care a trecut, RATC a asigurat suportul tehnic pentru echipa Primăriei Municipiului Constanța care a accesat programul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice din România pentru achiziționarea unui număr de peste 40 de autobuze electrice”, se arată în bilanț. În ceea ce privește obiectivele anului în curs, RATC își propune să investească 20 de milioane de lei pentru siguranța și confortul constănțenilor care circulă cu mijloacele de transport în comun.



12