Umanitatea, în pericol! Salvarea vine de la șobolani?!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Premieră „cu mesaj” la Teatrul de Stat Constanța

Umanitatea, în pericol! Salvarea vine de la șobolani?!

Cultură 20 Februarie 2016 / 23:00 1258 accesări

Printre ipocrizie hipermediatizată, răpăit de mitraliere, urâciune, mizerie - morală, mai ales -, dezgust și... șobolani, este loc și de iubire, și de demnitate, și de reflecție. Astfel s-ar putea descrie, succint, „Șobolanul rege”, un spectacol răscolitor, cel mai nou din repertoriul Teatrului de Stat Constanța, prezentat, sâmbătă seară, în premieră națională. Spectacolul inspirat de Matei Vișniec și montat de Radu Dinulescu, pentru TSC și pentru Festivalul de la Avignon, ediția 2017, are vervă și te scoate din zona de confort. Este puternic ancorat în realitate, are replici fruste pe alocuri, nerecomandate nici minorilor și nici pudibonzilor. Este un spectacol viu, mustind de viață, dar și de moarte, fără să fie lipsit de umor răscolitor.

Undeva, în Balcani, două tabere beligerante se luptă între ele. Singura rațiune a conflictului lor aducător de moarte este apariția la televizor, de vreme ce, în weekend, „adversarii” fac pace ca să urmărească serialul TV „Santa Barbara” sau să meargă la piață. Ba mai mult, și în mijlocul conflictului fac o scurtă pace pentru a juca zaruri și a face schimburi avantajoase: dolari pentru gloanțe... sfințite.

UN CONTINUU DU-TE-VINO Cei zece actori, care interpretează mai multe roluri, acestea fiind interșanjabile, la recomandarea dramaturgului, se perindă pe scenă într-un continuu du-te-vino. Partiturile actorilor cântăresc mult. Ei joacă onest și credibil, impresionând prin modul în care se exprimă și își exprimă personajul. Iulian Enache, în rolul jurnalistului, este, întâi de toate, om, împovărat de dezgust, în căutarea de știri-bombe, iar Remus Archip creează un savuros personaj în rolul cinicului comandant Malik. Mihai Sorin Vasilescu este când un preot ingenuu, care-și omoară timpul cu sculptarea crucilor și scrierea epitafelor personalizate în cimitirul multicolor al... prostiei, pe care îl administrează, când are aplombul și automulțumirea omului politic, în rolul ministrului asaltat de jurnaliștii cărora li se adresează cu „Măi, dragă”.

TU CÂȚI ȘOBOLANI... CÂNTĂREȘTI? În costumul său de șobolan, pe scenă, la vedere, sau în spatele ecranului, Maria Lupu dă viață unui personaj complex, șobolanul, adept al creierului unic, care propune humanoizilor un parteneriat de ecologizare, în schimbul unor drepturi egale. Mirela Pană trece cu ușurință dintr-un rol în altul și dă savoare scenelor: ea este când Ghinka, femeia-soldat, când studenta zeloasă de la Jurnalism, când femeia-bio, Vanesa, care are și lacrimi bio, cu gust de cireșe, dar și o escortă de... 200 de șobolani. Cam mulți pentru o femeie care trăiește într-o casă eco, nu? Marian Adochiței seduce cu partitura profesorului orb de filosofie care denunță fabrica de imagini a Hollywood-ului. Georgiana Mazilescu (Eriko, Elena, studenta la Jurnalism, un expert), Andrei Cantaragiu (Tiek, Vidal, un ziarist) și Adrian Dumitrescu (Igor, un combatant, un expert) contribuie la succesul spectacolului, lor alăturându-li-se și Ana Maria Ștefan (un soldat, un jurnalist, un student).

Spectacolul „Șobolanul rege” prezintă o lume în care greutatea metafizică a omului se cântărește în numărul de șobolani, dispuși să digere mizeria (morală), balastul partenerului biped.

Nu doar practicile mass-media sunt denunțate prin acest spectacol, ci și cei care se hrănesc cu știri macabre, ca parte a unui proces complex. Cum altfel s-ar justifica râvna - a se citi inconștiența - celui care-și lasă camaradul din tabăra beligerantă, fost coleg de clasă și vecin, să se golească de sânge și să cheme jurnalistul pentru a lua un senzațional interviu?

Proiecțiile video (Alexandru Bibere) care redau cerul mereu încărcat de nori, sumbru ca o rană deschisă, muzica cu impact puternic, creată special de Mihnea Brumariu (regia muzicală Mircea Drăgan), costumele, gri mai ales, în tonuri „șobo”, evident, și decorurile, creații ale scenografei Sanda Mitache, contribuie esențial la succesul „Șobolanului rege”.

Spectacolul, cu scriitură densă și cu mesaj puternic, ar avea un mic impediment, greu de trecut în era hipervitezei - durează un pic prea mult: două ore, fără pauză.

„Șobolanul rege”, de Matei Vișniec, în regia lui Radu Dinulescu, are programată o a doua reprezentație duminică, de la ora 19.00.

Citește și:

„Șobolanul rege“, în premieră națională la Constanța

„Șobolanul rege“, un spectacol cu și despre jurnaliști



12