Summitul de la Bucureşti, care se va desfăşura în perioada 2 - 4 aprilie, este considerat cel mai mare eveniment de acest gen din istoria Alianţei. România va găzdui peste 6.500 de oaspeţi străini, dintre care, mai mult de jumătate, sînt jurnalişti. În afara delegaţiilor din cele 26 de ţări membre NATO, la Summit vor veni reprezentanţi a 23 de parteneri ai NATO pentru pace şi delegaţii din Australia, Japonia, Noua Zeelandă, Iordania, Singapore, precum şi oficiali de la Banca Mondială, Naţiunile Unite, Comisia Europeană. O asemenea desfăşurare de forţe presupune măsuri sporite de securitate şi crearea unor adevărate strategii pentru înlăturarea potenţialelor blocaje în traficul aerian şi rutier. Ieri, organizatorii Summit-ului NATO şi responsabilii pe probleme de securitate s-au întîlnit pentru a identifica cele mai bune variante de gestionare a acestei situaţii. Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Antonel Tănase a declarat că aeronavele cu delegaţiile oficiale care vor participa la Summit-ul NATO vor ateriza pe aeroportul „Henri Coandă” Otopeni şi vor fi garate pe “Aurel Vlaicu” Băneasa şi “Mihail Kogălniceanu” Constanţa. El a dezminţit zvonul potrivit căruia aeroporturile urmau să fie închise, precizînd că aceasta este o decizie finală, luată pentru a nu face discriminare între operatorii aeroportuari. „Noi ne vom ocupa ca aeroporturile să fie deschise şi funcţionale, de restul ocupîndu-se cei de la securitate şi organizatorii (summit-ului NATO - n.r.)”, a mai spus Tănase, adăugînd că, în ceea ce priveşte restricţiile de circulaţie pe DN1, variantele ocolitoare vor fi stabilite pe 17 martie. Secretarul de stat pentru organizarea Summit-ului NATO 2008, Victor Micula, a precizat şi el că „niciunul dintre scenariile pe care lucrăm noi nu presupune închiderea aeroporturilor, deoarece avem nevoie ca delegaţiile şi jurnaliştii să poată ajunge la Bucureşti. Ceea ce ne interesează pe noi este să concentrăm traficul pe Otopeni, astfel încît să putem parca aeronave pe Băneasa şi Kogălniceanu şi, în acest sens, colaborăm deja cu experţi din cadrul Ministerului Transporturilor. Din punctul nostru de vedere, aeroporturile rămân deschise - cu această nuanţă, a concentrării traficului pe Otopeni”. Secretarul de stat a precizat că iniţiativa acestei măsuri a venit din partea Ministerului Afacerilor Externe şi Ministerului Apărării Naţionale şi nu este o excepţie, întrucît în toate oraşele în care au avut loc Summit-uri NATO, s-a procedat la fel. După reuniunea Consiliului Nord-Atlantic, la care participă doar ţările NATO, urmează reuniunea Consiliului Parteneriatului Euroatlantic (la care participă cei 23 de parteneri pentru pace împreună cu cei 26 de aliaţi) şi reuniunea legată de formatul ISAF (International Security Assistance Force) care este consacrat misiunii din Afghanistan şi care va include toate ţările aliate, toate ţările partenere pentru pace care sînt prezente în Afghanistan plus ţările care nu au o formulă de parteneriat cu NATO, dar sînt prezente în Afghanistan (Australia, Noua Zeelandă, Iordania, Japonia), precum şi organizaţiile internaţionale care se află în Afghanistan (Banca Mondială, Naţiunile Unite, Comisia Europeană), a mai explicat Victor Micula. În afară de acestea, vor mai exista două reuniuni, una în formatul NATO-Ucraina, iar celalaltă în formatul NATO-Rusia, a adăugat el.