Învățământul profesional, Cenușăreasa sistemului. Când devine prințesă?!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Țară, țară, vrem... meseriași

Învățământul profesional, Cenușăreasa sistemului. Când devine prințesă?!

Educație 23 Octombrie 2018 / 11:30 966 accesări

50% dintre elevii unei generații frecventează cursurile învățământului profesional și tehnic, potrivit Federației Coaliției pentru Educație. Și totuși, această formă de învățământ este mult sub finanțată și oarecum exclusă din planurile mai-marilor Educației, fiind de ani de zile Cenușăreasa sistemului.

În 11 septembrie 2018, în cadrul Conferinței Naționale în Domeniul Educației, Coaliția pentru Educație și partenerii săi au coordonat panelul dedicat politicilor publice privind învățământul profesional și tehnic (IPT). Obiectivele organizatorilor acestui panel au fost informarea privind recentele modificări legislative și stadiul de implementare;

de a căuta mijloace pentru a scala exemplele de bună practică, de la intervenții individuale la nivel de politici publice; de a atrage membri pentru formarea unui grup de lucru care să formuleze documente de poziție și propuneri de soluții și politici publice în domeniu, ce își va desfășura activitatea cu sprijinul Coaliției pentru Educație.

Coaliția pentru Educație consideră că această formă de învățământ merită o atenție și resurse mult mai mari decât cele care îi sunt alocate în momentul de față pentru că peste 50% dintre elevii dintr-o generație urmează IPT. În ciuda acestui fapt, sistemul românesc de educație presupune ca finalitate bacalaureatul și parcursul universitar, dar doar puțin peste 20% dintre elevii unei generații ajung de fapt la facultate, în timp ce o pondere foarte mare a fiecărei generații nu este sprijinită în a-și atinge potențialul real. „Elevii de la tehnologic par să fie starurile sistemului de educație din România pentru că sunt singurii elevi de la care cerem două lucruri: cerem să ia bacalaureatul și cerem să termine cu calificare de nivel 4. Cei de la teoretic nu au această presiune, cei de la profesional termină doar cu calificare de nivel 3. Din punctul meu de vedere este o minciună construită pentru a da țării cât mai mulți studenți sau cel puțin candidați care ar putea să acceseze studiile superioare“, este de părere președintele Federației Coaliția pentru Educație, Daniela Vișoianu.

Nemulțumirile participanților au fost multiple și cele mai multe legate de lipsa de calitate în pregătirea elevilor, cauzată de slaba pregătire a profesorilor, curriculum, dotări și practică inadecvate. Pierderea unor generații întregi de elevi este suprapusă perspectivei demografice negative a României și migrației externe crescânde, contribuind la agravarea crizei forței de muncă.

Există între IPT și piața muncii o lipsă de legătură corelare cu prioritățile economice ale României. Prioritatea actuală în IPT este, mai degrabă, în sensul conservării locurilor de muncă ale cadrelor didactice, decât în sensul corelării cu nevoile de calificări din piața muncii sau cu nevoile de formare și creștere ale elevilor.

Extinderea rolului și obiectivelor învățământului obligatoriu pentru a cuprinde formarea caracterului și dezvoltarea competențelor socio-emoționale sunt necesare și căutate de către angajatori și creează un fundal solid de formare în scurt timp și a competențelor tehnice.

Vrem meseriași, dar le oferim... nimic

În plus, învățământul profesional „beneficiază“ de o percepție și imagine negativă în rândul părinților si elevilor, învățământul dual aducând o îmbunătățire în acest sens (ex. Școala Vocațională CONCORDIA, Școala Profesională Germană Kronstadt). „Întrebarea cheie a fost de ce a fost înființată o autoritate doar pentru învățământul în sistem dual și nu pentru întregul IPT, iar răspunsul a fost că nu s-a dorit acest lucru.

Pentru a porni în căutarea unor soluții, participanții au avansat posibile întrebări privind o reașezare a IPT, întrebări care s-au grupat de-a lungul următoarelor coordonate:

scalarea modelelor de succes; îmbunătățirea imaginii IPT și a percepțiilor privind meseriile și meseriașii; rolul profesorilor în îmbunătățirea IPT; structura ciclurilor de învățământ; finanțarea IPT; corelarea IPT cu cererea de calificări de pe piața muncii;

Cultura organizațională și leadership-ul în școli. Coaliția pentru Educație invită toți actorii interesați să participe în grupul de lucru pentru formularea de propuneri de politică publică în domeniul IPT, iar intenția acestora este așteptată la info@coalitiaedu.ro“, se arartă într-un comunicat al Coaliției pentru Educație.

Taguri articol


12