Aproape 170.000 de români au cheltuit peste 40 mil. euro pe vacanțe de Revelion în țară și străinătate.
În jur de 155.000 de români și-au petrecut Revelionul în stațiunile din țară, în creştere cu 7% față de anul trecut, cheltuind aproximativ 155 de milioane de lei, cu 8% mai mult comparativ cu anul precedent. În străinătate au călătorit, prin intermediul agențiilor de turism, pentru petrecerea sărbătorilor de iarnă din acest an aproape 10.000 de români, în creştere cu 22%. Aceştia au cheltuit în afara țării, doar pentru servicii turistice, peste 6 milioane euro, sumă cu 23% mai mare faţă cea din anul anterior.
Chiar dacă sfârşitul de an a fost marcat de evenimente politice, economice şi sociale atât pe plan intern, cât şi extern, acestea nu i-au mai afectat pe turiștii români la fel ca în anii anteriori, ceea ce a determinat creşterea circulaţiei turistice în preajma sărbătorilor de iarnă.
În această perioadă s-a menţinut preferința turiștilor pentru destinațiile din România, tendință care se va păstra pe tot parcursul anului 2017, pe fondul conjuncturii politice internaționale și a siguranței pe care o oferă țara noastră ca destinație de vacanță.
Revelionul în România
Evenimentele din ultima parte a acestui an nu au influențat turiştii români și nu au existat scăderi pentru rezervările de Revelion în stațiunile din țară, comparativ cu anul trecut. Ca de obicei, destinațiile cu tradiție au fost arhipline, înregistrându-se la nivel național o creștere a numărului de turişti cu 7% față de anul trecut. Peste 29.000 de români au ales să petreacă sărbătorile de iarnă în staţiunile balneare, în creștere de 3,5%, fata de anul trecut. Creşteri s-au înregistrat și în Delta Dunării, dar nu și pe litoral.
În continuare, cel mai mare număr de locuri vândute de Revelion se înregistrează în turismul rural. Astfel, 55.000 de turişti au preferat să-şi petreacă noaptea la pensiuni, cu 5% mai mult faţă de anul trecut.
Creșteri s-au înregistrat şi în zonele montane, unde 38.000 de persoane au optat să-şi petreacă vacanţa de Revelion la munte, în creștere cu 5% față de anul trecut. Pentru ofertele de Revelion ale hotelurilor din marile oraşe ale României au plătit peste 35.000 de persoane, în creștere cu aproximativ 16% față de anul anterior.
În ceea ce priveşte tarifele percepute în perioada sărbătorilor, se constată că acestea au crescut față de anul anterior cu o medie de 6%. Astfel, românii au cheltuit peste 154 milioane de lei pentru achiziţionarea pachetelor de Revelion în ţară, în crestere cu 8% față de anul anterior.
Cele mai căutate zone au fost Valea Prahovei, Poiana Braşov, Păltiniş, Rânca, Strajă, Călimăneşti, Felix şi zonele tradiţionale rurale Bran-Moieciu, Maramureş, Bucovina.
Revelionul în străinătate
Românii care au ales să își petreacă vacanța de sărbători în străinătate au avut de ales între destinații de schi și sporturi de iarnă, pachete turistice de tip city-break în orașe europene și destinații exotice îndepărtate.
Chiar dacă au beneficiat de un număr mai mic de zile libere, aproape 10.000 de turiști români au apelat la agenţiile de turism pentru petrecerea Revelionului în străinătate. Astfel, numărul celor care au petrecut sărbătorile de iarnă în alte ţări a crescut cu aproximativ 22% față de anul 2016, aceștia cheltuind cu 23% mai mult față de anul trecut. Cei mai mulți și-au cumpărat pachete pentru destinații de schi și sporturi de iarnă în Austria, Franța, Italia, Slovenia și Bulgaria.
Se menține, în schimb, un interes scăzut pentru destinații tip city-break, precum și dispariția solicitărilor pentru ţările din zona Orientului apropiat si mijlociu, compensate de creșterea interesului pentru destinații îndepărtate. Au apărut destinații noi de Revelion în preferințele turiștilor români, precum Bahamas, Jamaica, Australia, Africa de Sud, Vietnam, Dubai. S-a înregistrat un interes crescut pentru Republica Dominicană, Maldive, Singapore, Mauritius și Thailanda.
Turism semi-organizat şi rezervările online
Pe finalul acestui an s-a menținut trendul organizarii pe cont propriu a vacanțelor, astfel numărul turiştilor romani care îşi cumpăra servicii turistice folosind sisteme de rezervări online este în continuă creştere. Aceştia rezervă în special bilete de avion şi cazări în destinaţii externe, renunţând la serviciile de masă şi agrement, specifice perioadei.
Concluzii
Evenimentele pe plan intern, cât și extern, nu au influențat semnificativ dorința românilor de a călători în această perioadă, ceea ce a condus la o uşoară creștere a numărului de turiști față de anul trecut. Vremea rece, normală pentru această perioadă, a crescut cererea pentru destinațiile de schi interne și externe.
Turiștii au devenit din ce în ce mai conștienți că siguranța călătoriei este cel mai important aspect, ceea ce i-a determinat pe cei mai mulți să fie mai precauţi în alegerea locaţiei pentru petrecerea sărbătorilor de iarnă.