Drumuri transfrontaliere de milioane de euro, pagubă pentru primării

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Autoritățile din Dobromir și Lipnița, obligate să plătească investiții neutilizate?

Drumuri transfrontaliere de milioane de euro, pagubă pentru primării

Administrație 02 Mai 2016 / 16:26 1028 accesări
Drumurile transfrontaliere din Lipnița și Dobromir ar fi putut fi pline de turiști în această perioadă, dacă punctele de frontieră ar fi fost funcționale

Drumurile transfrontaliere din Lipnița și Dobromir ar fi putut fi pline de turiști în această perioadă, dacă punctele de frontieră ar fi fost funcționale

Degeaba avem fonduri europene dacă ne lipsește cu desăvârșire gândirea strategică ce ne-ar putea ajuta să le gestionăm corect. Așa s-a ajuns în situația în care unele obiective realizate prin intermediul unor proiecte europene nu-și dovedesc utilitatea. Din această categorie fac parte două artere rutiere transfrontaliere din județul Constanța, care fac legătura între România și Bulgaria. Este vorba despre drumul Dobromir (RO) - Krușari, de aproape 16 kilometri, și drumul Lipnița (RO) - Kairnadja (BG), de 12 kilometri.

UNDE DUCE LIPSA STRATEGIEI

În momentul în care proiectul de amenajare a celor două șosele a fost întocmit, autoritățile locale din Lipnița și Dobromir, precum și Consiliul Județean Constanța, care a cofinanțat investiția, anticipau intrarea României și Bulgariei în spațiul Schengen, adică deschiderea completă a frontierelor dintre cele două țări. De aceea, nu s-a luat în calcul amenajarea unor puncte vamale pe drumurile respective. Practic, arterele rutiere erau menite să scurteze drumul șoferilor care merg spre Bulgaria sau vin în România din țara vecină, care nu ar mai fi fost nevoiți să se ducă tocmai în Negru Vodă sau Vama Veche pentru a trece frontiera. Totuși, socoteala autorităților române nu s-a potrivit cu cea a Uniunii Europene, iar România și Bulgaria nu au intrat încă în Schengen. Prin urmare, noile drumuri transfrontaliere s-au dovedit a fi inutile în lipsa vămilor aferente. Tocmai din acest motiv, în 2014 au fost amenajate puncte vamale atât în Lipnița, cât și în Dobromir. Lucrările au fost finalizate cu succes, dar... în zadar.

BANI ARUNCAȚI PE FEREASTRĂ

Posturile vamale sunt nefolosite de aproape trei ani, la fel și drumurile transfrontaliere. De ce? Potrivit primarului din Dobromir, Eugen Iliescu, punctele vamale nu pot fi folosite pentru că Poliția de Frontieră a refuzat să le preia și să își înceapă activitatea în zonă. „Ei ne-au explicat că, din punct de vedere tehnic, posturile nu corespund reglementărilor în domeniu. Chiar dacă le preiau și le pun în funcțiune, vămile ar putea fi închise în urma unor controale specifice. La momentul în care au fost făcute proiectele, se credea că punctele vamale vor fi folosite pentru puțin timp, de aceea au fost realizate într-un mod simplist”, a declarat Iliescu.

PRIMĂRIILE, BUNE DE PLATĂ

Mai grav este că, din cauza faptului că oamenii nu pot trece granița pe la Lipnița sau Dobromir, drumurile transfrontaliere sunt, practic, inutile. Din acest motiv, autoritățile europene ar putea să ceară înapoi banii alocați acestui proiect. „În momentul de față, investiția nu și-a atins scopul, pentru că nici drumul din Dobromir, nici cel din Lipnița nu pot fi utilizate de la un capăt la altul. În orice moment, am putea fi obligați să returnăm banii, ceea ce ne-ar putea aduce în pragul unui colaps financiar. Numai drumul dintre Dobromir și Krușari a costat aproximativ șase milioane de euro, iar bugetul nostru anual ajunge la 360.000 de lei, echivalentul a aproape 80.400 de euro”, a mai spus primarul din Dobromir.



12