Relaţia dintre producători şi supermarketuri, reglementată prin lege

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Relaţia dintre producători şi supermarketuri, reglementată prin lege

Social 11 Octombrie 2008 / 00:00 614 accesări

Reprezentanţii supermarketurilor din România şi ai patronatelor din alimentaţie vor fi convocaţi marţi, 14 octombrie la Comisia de Politică Economică din Camera Deputaţilor, pentru a discuta asupra realizării unei legi care să reglementeze relaţia dintre producători, supermarketuri şi furnizorii de alimente. „Reprezentanţii patronatelor şi supermarketurilor au fost convocaţi marţi, 14 octombrie, pentru a discuta asupra concluziilor anchetei cu privire la relaţia dintre producători şi supermarketuri”, a declarat vineri, Mihai Tudose, preşedintele Comisiei de Politică Economică din Camera Deputaţilor. Comisia a verificat dacă există un cadru legislativ care să permită retail-erilor să perceapă taxe producătorilor prezenţi în magazinele acestora. Potrivit reprezentanţilor patronatelor, cele trei părţi vor discuta asupra unei iniţiative legislative care să reglementeze relaţia dintre producători, supermarketuri şi furnizorii de alimente pe baza codului de bune practici comerciale pentru supermarketuri, avizat de Consiliul Concurenţei, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi Ministerul Economiei şi Finanţelor. La începutul lunii martie, patronatele şi sindicatele din industria alimentară au acuzat hypermarketurile de majorarea profiturilor prin creşterea nejustificată şi artificială a preţurilor de vînzare şi folosirea unor taxe ascunse. Patronatele au susţinut că supermarketurile exercită un abuz de putere prin impunerea unor condiţii contractuale excesive din cauza cărora producătorii din România ajung să lucreze exclusiv pentru aceste supermarketuri, iar rata lor de profit este extrem de mică. Potrivit patronatelor, prin folosirea “taxelor ascunse” se ajunge la o creştere artificială a preţurilor de vînzare, iar profitabilitatea supermarketurilor ajunge să se situeze între 30% pînă la 60%, iar producătorii şi consumatorii înregistrează pierderi. “Supermarketurile folosesc în relaţiile cu furnizorii un sistem de practici discriminatorii şi anticoncurenţiale impunînd producătorilor să nu comercializeze altor magazine produse la preţuri mai mici. Aceste practici au ca urmare creşterea artificială a preţurilor pe piaţa dar şi dispariţia magazinelor de proximitate (specializate) deoarece condiţiile impuse de supermarketuri elimina producătorii mici, locali, tradiţionali care nu pot satisface volumele şi condiţiile impuse (de livrare, financiare, etc.), potrivit informaţiilor oferite de patronate”, subliniau, în martie, organizaţiile patronale. În acest context, patronatele au solicitat interzicerea construirii supermarketurilor în centrul oraşelor în zonele rezidenţiale şi cer obligativitatea “testului de competiţie”, înainte de acordarea autorizaţiilor pentru construirea unor noi supermarketuri. Acestea au avertizat că aglomerările de trafic se vor accentua, vor dispărea zone verzi şi terenuri de joacă, va creşte preţul terenurilor în zone de locuit.



12