Sistemul de alertă în cazul atacurilor teroriste asupra navelor este ineficient!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Sistemul de alertă în cazul atacurilor teroriste asupra navelor este ineficient!

Externe 26 Iunie 2008 / 00:00 578 accesări

Sistemul de Alertă pentru Securitatea Navelor (SSAS) a fost ineficient şi prea lent în prevenirea unei acţiuni teroriste, se arată în raportul Şcolii de Studii Internaţionale S. Rajaratnam din Singapore. Sistemul de alertă pentru terorism instalat pe mii de nave comerciale după atacurile de la 11 septembrie 2001 este ineficient întrucît nu avertizează imediat autorităţile locale din domeniul securităţii referitor la un atac.Raportul arată că o alertă clasică monitorizată de toate autorităţile maritime ar genera un răspuns mai rapid în cazul unui atac terorist. Sistemul a fost veriga slabă într-o serie de măsuri împotriva terorismului, printre care sporirea securităţii portuare şi măsurile împotriva pirateriei, implementate după 11 septembrie.

Impus pe nave începînd din 2004, sistemul declanşează un semnal de alarmă silenţios atunci cînd este activat, dar acesta nu ajunge la forţele de securitate din apropierea navei. În schimb, alerta de terorism este transmisă mai întîi proprietarului navei, apoi statului de provenienţă, ambele putîndu-se afla la celălalt capăt al lumii şi, în final, autorităţilor din zona navei. Un dezvantaj este faptul că sistemul de alarmă nu este sonor şi acest lucru trebuie regîndit. În eventualitatea unui eveniment catastrofal ar trebui ca cît mai mulţi oameni din zonă să fie avertizaţi. Proprietarul navei trebuie să obţină de la navă confirmare privind alerta de terorism, din cauza numeroaselor alarme false, iar ulterior autoritatea naţională va decide ce autoritate trebuie alertată, întîrziind şi mai mult intervenţia. Poate că cea mai mare sursă de îngrijorare este faptul că puţine state dispun de sisteme funcţionale care să alerteze cel mai apropiat stat la primirea unei alerte de terorism.

Potrivit raportului, unii oficiali din cadrul industriei maritime consideră Sistemul de Alertă pentru Securitatea Navelor aproape inutil întrucît nu oferă informaţii detaliate referitor la pericolul cu care se confruntă o navă, obstrucţionînd răspunsul echipelor de intervenţie. De la introducerea sistemului nu au existat cazuri de folosire a alertei pentru atacuri teroriste, dar navele au folosit sistemul cînd au fost atacate de piraţi, echipajele atacate contactînd adesea autorităţile cele mai apropiate. Nava daneză Danica White a fost singura care a folosit alerta cînd a fost abordată de piraţi în largul coastei somaleze în 2007, întrucît căpitanul a avut timp numai să apese butonul, dar deşi verificările anterioare nu au indicat nicio eroare, semnalul nu a fost primit de autorităţile daneze. Cazul demonstrează că sistemul de alertă de securitate nu este suficient de eficient pentru a fi singurul mijloc de a cere asistenţă. UE şi Asia urmau să implementeze o metodă de reacţie mai organizată faţă de Sistemul de Alertă pentru Securitatea Navelor, menţionînd în acest sens acordul Asiei de a coopera împotriva pirateriei din 2004 şi a existat o anume cooperare între Canada şi SUA, dar multe dintre acordurile regionale sînt de tip ad hoc şi implică atît de multe părţi încît scopul de a obţine un răspuns rapid în prevenirea acţiunilor teroriste nu poate fi atins.



12