Spiritul lui Cioran, pus în valoare pe scena constănţeană

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Spiritul lui Cioran, pus în valoare pe scena constănţeană

Cultură 17 Decembrie 2007 / 00:00 562 accesări

Teatrul de Stat Constanţa a prezentat, vineri seară, premiera în limba franceză a spectacolului „Mansardă la Paris cu vedere spre moarte”, de Matei Vişniec, o coproducţie La Compagnie du Grand Desherbage - Region Centre din Franţa şi instituţia teatrală de la malul mării. Conceput atît pentru scena constănţeană, cît mai ales pentru cea a Festivalului de la Avignon, unde va avea, anul viitor, 23 de reprezentaţii, spectacolul montat de Radu Dinulescu a impresionat prin viziunea regizorală şi calitatea interpretării actorilor din distribuţie. Este cu atît mai mult de apreciat evoluţia interpreţilor constănţeni cu cît textul s-a jucat în limba franceză, piesa fiind un omagiu subiectiv adus lui Emil Cioran, care îşi extrage substanţa din gîndirea şi ideile marelui filosof. Distribuţia a fost completată în mod fericit de trei nume importante ale teatrului francez, Denis Wetterwald, în rolul lui Cioran, Alain Leclerc - profesorul de filosofie şi Patrick Harivel - preşedintele.

Matei Vişniec a adunat în textul lui cam toate bizareriile cunoscute din biografia lui Cioran, mizînd pe ele ca pe o provocare, structurîndu-le pe scene şi îmbogăţindu-le cu simboluri specifice discursului teatral. Cunoscătorii operei lui Cioran au putut identifica repede „sursele” unor replici, întreaga piesă fiind impregnată de numeroase idei dezvoltate de marele filosof, pe teme de o mare diversitate, de la sinucidere pînă la destinul poporului român. Piesa face referire la ultima perioadă din viaţa lui Emil Cioran, bătrîn bolnav de Alzheimer, pe cale de a-şi pierde memoria. Interpretînd figuri gingaşe, duioase sau hilare, conţopişti de la Secţia Apatrizi sau asistente medicale, actorii distribuiţi în „Mansardă la Paris cu vedere spre moarte” s-au remarcat printr-o evoluţie convingătoare, omogenă, într-o viziune regizorală care a pus în valoare spiritul cioranian, al gînditorului român de limbă franceză în peisajul culturii europene de la sfîrşitul secolului al XX-lea. Din distribuţie fac parte: Denis Wetterwald - Cioran, Dana Dumitrescu - Distinsa doamnă, Dan Zorilă - Orbul cu telescop, Alain Leclerc / Iulian Enache - Profesorul de filosofie, Laura Bilic - Fata cu iepuraşul, Marian Adochiţei - Tînărul care vrea să se sinucidă, Cristina Oprean - Femeia în alb, Mihai Sorin Vasilescu - Şeful secţiei apatrizi, Florina Bulgaru - Dactilografa, Lana Moscaliuc - Femeia care iese din mare, Florentin Roman - Bagajistul, Patrick Harivel - Preşedintele şi Pavel Bîrsan - Cioran tînăr. „Spectacolul este plăcut, e bun, dar se adresează unui public care ştie, totuşi, franceză. Acum aşteptăm cu interes să vedem ce se va întîmpla în Franţa. În primul rînd, pentru mine un premiu ar fi ca acest spectacol să fie luat de un teatru în repertoriul lui, ar fi un cîştig uriaş şi vînzarea de după... Dacă în fiecare an am reuşi să avem cu el două - trei turnee în Franţa sau în spaţiul francofon, deja e cel mai mare cîştig”, a precizat regizorul Radu Dinulescu. Acesta a adăugat: „Sînt cîteva partituri făcute excepţional în spectacol şi melanjul acesta între francezi şi români s-a făcut corect, aproape că, uneori, nici nu îţi dai seama că nu vin din aceeaşi şcoală. Eu cred că a fost o experienţă interesantă şi pentru mine şi pentru ei”.

Regia şi decorurile sînt realizate de Radu Dinulescu, costumele poartă semnătura Sandei Mitache, iar muzica este creaţie a lui Pedro Negresco. Piesa va avea şi o versiune în limba română, care va fi prezentată, pe scena constănţeană, anul viitor.

Taguri articol


12