Agenţii care trimit români la muncă în străinătate nu vor mai putea cere comisioane!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Fără intermediari între agentul de mediere român, angajat şi angajator

Agenţii care trimit români la muncă în străinătate nu vor mai putea cere comisioane!

Social 05 Iunie 2014 / 00:00 1403 accesări

Noi reglementări îşi fac loc în luxurianta junglă crescută în piaţa forţei de muncă pentru străinătate. Ca un preambul: dragi muncitori români care solicitaţi locuri de muncă în străinătate, agenţii de ocupare a forţei de muncă nu vor mai putea percepe tarife de mediere, comisioane, garanţii sau orice alte taxe şi vor fi obligaţi să încheie toate contractele şi în limba română! Proiectul de lege, în care se regăsesc toate aceste reglementări, a fost elaborat de Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice (MMFPSPV) şi se află în dezbatere publică până în 16 iulie. Acest proiect de lege modifică şi completează Legea nr. 156/2000 privind protecţia cetăţenilor români care lucrează în străinătate.

Aşadar, una dintre cele mai importante modificări se referă la interzicerea perceperii de către agenţii de ocupare a forţei de muncă, de la solicitanţii locurilor de muncă, atât a unor tarife de mediere, comisioane, garanţii sau orice alte taxe, inclusiv cele pentru transport, în contextul efectuării serviciilor de mediere a angajării cetăţenilor români în străinătate, cât şi a unor sume de bani pentru operaţiuni conexe sau accesorii medierii. Agenţii de ocupare a forţei de muncă sunt cei care desfăşoară activităţi de mediere a angajării cetăţenilor români cu domiciliul în România care solicită să lucreze pe baza ofertelor ferme de locuri de muncă transmise din străinătate de persoane juridice sau fizice, în calitate de angajator, sau de parteneri de mediere străini. "Interpunerea partenerilor de mediere sau a altor categorii de intermediari români între agentul de mediere român, persoana mediată şi angajator este interzisă", se arată în proiect.

Activităţile de mediere a angajării cetăţenilor români în străinătate constau, în principal, în: constituirea unei baze de date privind solicitanţii de locuri de muncă şi ofertele ferme de locuri de muncă în străinătate, identificarea locurilor de muncă oferite de angajatori din străinătate sau de parteneri de mediere străini, publicarea locurilor de muncă şi a condiţiilor de ocupare a acestora pe pagina web a societăţii, preselecţia sau selecţia candidaţilor, procesarea documentelor solicitanţilor locurilor de muncă din străinătate şi întreprinderea oricăror demersuri pentru angajarea persoanelor selectate pe locurile de muncă oferite. Pentru activitatea de mediere a angajării, agenţii de ocupare vor fi obligaţi să încheie în formă scrisă, cu cetăţenii români care solicită să lucreze în străinătate, numai contracte de mediere, iar aceste servicii se vor efectua fără perceperea de tarife de mediere, comisioane, garanţii sau orice alte taxe, inclusiv cele pentru transport, de la solicitanţii locurilor de muncă. "Perceperea unor sume de bani pentru operaţiuni conexe sau accesorii medierii, în principal traduceri de acte, consultanţă şi îndrumare pentru angajare, sprijin pentru redactarea unor documente necesare angajării (curriculum vitae, scrisoare de intenţie sau de motivaţie), examinare medicală şi psihologică, testare a aptitudinilor şi abilităţilor, preselecţie, instruire şi formare, sau orice alte activităţi în legătură cu angajarea sau căutarea unui loc de muncă, este interzisă", se mai arată în proiectul de act normativ pus în dezbatere publică.

Pentru a putea desfăşura activitatea de mediere a angajării cetăţenilor români în străinătate, agenţii de ocupare a forţei de muncă trebuie să îndeplinească cumulativ mai multe condiţii: să fie înregistraţi la ITM în a cărui rază teritorială îşi au sediul, să aibă încheiate cu persoane juridice/fizice ce au calitate de angajator, sau parteneri de mediere străini, contracte care conţin oferte ferme de locuri de muncă, să dispună de spaţiul şi dotările necesare pentru buna desfăşurare a activităţii şi să aibă încadrat în muncă personal care face dovada experienţei în recrutare de personal.

Proiectul mai prevede că, după înregistrarea la ITM, agenţii de ocupare a forţei de muncă vor organiza o bază de date care să cuprindă ofertele ferme de locuri de muncă din străinătate (trebuind precizate, printre altele, datele de identificare ale angajatorului, durata ofertei, funcţia, meseria sau ocupaţia şi tariful orar, salariul lunar, moneda în care se efectuează plata), informaţii referitoare la condiţiile de ocupare a locurilor de muncă şi datele de identificare ale solicitanţilor locurilor de muncă, precum şi datele referitoare la calificările şi aptitudinile acestora.

Pentru ţările în care contractele individuale de muncă se încheie în formă scrisă, agenţii de ocupare a forţei de muncă au obligaţia de a asigura încheierea acestora şi în limba română, înainte de plecarea salariatului din România, şi au obligaţia de a păstra, la sediul social sau la sediile secundare, o copie în limba română a contractului individual de muncă, pe care o vor pune la dispoziţia inspectorilor de muncă.

Agenţii care nu respectă prevederile legale vor putea fi sancţionaţi cu amenzi cuprinse între 3.000 şi 20.000 de lei sau chiar cu retragerea certificatului de înregistrare şi imposibilitatea desfăşurării activităţii pentru o perioadă de doi ani.



12