„Aida” a tras cortina peste Festivalul „Giuseppe Verdi”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
În ritm de marş triumfal

„Aida” a tras cortina peste Festivalul „Giuseppe Verdi”

Cultură 30 Aprilie 2013 / 00:00 1522 accesări

Concertul vocal-simfonic, „Requiem” şi şapte titluri de operă s-au aflat pe agenda Festivalului „Giuseppe Verdi”, prin care Teatrul Naţional de Operă şi Balet (TNOB) „Oleg Danovski” a marcat, între 5 şi 28 aprilie, 200 de ani de la naşterea prolificului compozitor italian. Festivalul care s-a derulat în săli arhipline, pe tot parcursul acestei perioade, s-a încheiat, duminică, în ritm de marş triumfal, cu spectacolul „Aida”, sub bagheta experimentatului dirijor Radu Ciorei.

Cu o distribuţie formată 50% din invitaţi din Bucureşti, Braşov şi Timişoara, „Aida” a adus un suflu nou pe scena TNOB. Timp de aprox. trei ore, publicul a călătorit în timp, fiind martorul unei poveşti interzise de dragoste, între o învinsă, Aida şi un învingător, Radames, pe fundalul conflictului dintre etiopieni şi egipteni, ai cărui reprezentanţi sunt cei doi protagonişti. În rolul titular, al frumoasei prinţese etiopiene Aida, sclavă a egiptenilor, publicul a ascultat-o pe soprana Ala Cheptini din Capitală, care l-a avut ca partener pe tenorul bucureştean Virgil Profeanu, cel care l-a întruchipat pe conducătorul trupelor egiptene învingătoare, Radames. „Iubesc foarte mult acest rol, iar la Constanţa revin, de fiecare dată, cu mare plăcere. A fost o seară minunată”, a spus, în culise, la finalul spectacolului, soprana Ala Cheptini.

DISTRIBUŢIE DE ZILE MARI Deşi a interpretat acest personaj pentru a treia oară, mezzosoprana Asineta Răducan din Braşov a fost convingătoare, în rolul fiicei regelui Egiptului, Amneris, reuşind să câştige simpatia publicului. „M-am bucurat că am cântat pentru prima oară pe această scenă, în cadrul unui festival dedicat lui Giuseppe Verdi. Pentru mine, Amneris este un rol nou, este a treia oară când îl interpretez şi a fost un fel de.... dragoste la prima vedere. M-am potrivit perfect cu personajul, de aceea iubesc foarte mult acest rol şi sper că am reuşit să transmit acest lucru şi publicului”, a spus Asineta Răducan.

Mezzosoprana a adăugat: „Pentru mine, publicul de aici a fost o surpriză extraordinar de plăcută. Este foarte cald, iar eu m-am simţit minunat alături de el şi de colegii de pe scenă”.

CÂNT ŞI DANS Publicul meloman a remarcat şi interpretarea deosebit de convingătoare a baritonului timişorean Dan Patacă, în rolul regelui Etiopiei, Amonasro. Basul timişorean Octavian Vlaicu, în rolul marelui preot Ramfis, basul Constantin Acsinte - Regele Egiptului, soprana Elena Rotari - Marea preoteasă şi tenorul Doru Iftene - Mesagerul au contribuit la succesul spectacolului. Remarcabilă a fost şi evoluţia ansamblului de balet, care, în actul al II-lea, în momentul marşului triumfal, şi-a meritat din plin aplauzele entuziasmate ale publicului.

Regia artistică a spectacolului „Aida” a fost semnată de Eleonora Constantinova, asistent de regie fiind Constantin Acsinte. Scenografia a fost realizată de Grigore Gorduz, coregrafia îi aparţine lui Fănică Lupu-Lieşti, maestru de cor fiind Adrian Stanache. Opera în patru acte „Aida” a fost compusă de Verdi pentru noua clădire a Operei din Cairo, după ce compozitorul refuzase să scrie o lucrare dedicată deschiderii Canalului Suez.

Titlurile incluse în programul Festivalului „Giuseppe Verdi” au fost: „Requiem”, „Traviata”, „Nabucco” „Rigoletto”, „Trubadurul”, „Otello”, „Bal mascat” şi „Aida”.



12