„Carmen” sau pulsul pasiunii dincolo de „Noaptea Walpurgiei”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Premieră

„Carmen” sau pulsul pasiunii dincolo de „Noaptea Walpurgiei”

Cultură 02 Aprilie 2013 / 00:00 811 accesări

Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski” a surprins publicul, duminică seară, cu premiera unui spectacol-coupe în paşi de dans, inspirat din pagini celebre ale literaturii universale şi... muzicale: „Noaptea Walpurgiei” şi „Carmen”. La prima ridicare a cortinei, publicul a fost copleşit de „Noaptea Walpurgiei”, pe muzică de Charles Gounod, în coregrafia lui Florin Brânduşă. Mini-spectacolul reprezintă, de fapt, un tablou din „Faust”, după Goethe, din actul al V-lea, adăugat de Gounod pentru a spori atractivitatea operei, care, în 1859, la data premierei, nu s-a bucurat de succes.

„NOAPTEA WALPURGIEI” Timp de aprox. 20 de minute, baletul a transpus publicul în atmosfera fantomatică a Nopţii Walpurgiei, care în drama „Faust” ilustrează „dezmăţul” la care Mefisto îl îmbie, în împărăţia sa, pe Faust, pentru a uita de Margareta. Coregraful Florin Brânduşă a ales să aducă pe scenă doar două cupluri celebre de îndrăgostiţi, înconjurate de nimfe graţioase şi de fauni răutăcioşi, pentru a-şi prezenta freneticul şi senzualul dans al vieţii şi al morţii.

În rolul frumoasei Elena, cauza faimosului război troian, publicul a admirat-o pe Eliza Maxim, graţioasă şi mereu cu zâmbetul pe buze, care l-a avut ca partener pe Sergiu Dan, în rolul lui Paris. Cel de-al doilea cuplu al serii, Cleopatra - Antoniu, a fost redat de Delia Luca şi Horaţiu Cherecheş. Cu mişcări sigure şi gesturi atent studiate în sala de repetiţii, Delia Luca a impresionat publicul la debutul într-un rol solistic şi datorită profesionalismului partenerului său de scenă. Acţiunea din „Noaptea Walpurgiei” a fost animată şi de cei doi demoni - Aliss Tarcea şi Adrian Mihaiu, dar şi de ritmul frenetic, drăcesc, impus de dansul faunilor.

TRĂIRI INTENSE ÎN PAŞI DE HABANERA După o pauză lungă, care a depăşit durata „Nopţii Walpurgiei”, întreaga atenţie s-a mutat spre „Carmen”, pe muzică de Georges Bizet / Scedrin, în coregrafia coreeanului Lee Won Kook. Interpretată de Aliss Tarcea, Carmen a fost vedeta incontestabilă a serii. În urmă cu câteva zile, prim-solista mărturisea, într-un interviu acordat cotidianului „Telegraf”, că şi-a dorit nespus să interpreteze rolul senzualei Carmen. Acest lucru a fost demonstrat pe scenă prin modul în care artista şi-a construit personajul, printr-o intensă ardere interioară, transpusă în paşi de dans într-un mod emoţionant, fie că s-a aflat în braţele lui Don Jose (Horaţiu Cherecheş), fie în cele ale lui Escamillo (Sergiu Dan).

În această atmosferă, pulsând de pasiune tragică şi trăiri intense, pe ritmurile celebre de habanera sau în cele care au luat pulsul toridei, Joker-ul interpretat de Adrian Mihaiu - personaj introdus de coregraf pentru a reda latura pozitivă a lui Don Jose - a dat o notă de culoare şi de veselie, prin elemente coregrafice spectaculoase. „A fost un spectacol nou, complicat, de maturitate artistică. Sunt stăpânită de emoţii, încât îmi vine să plâng. Dacă eram pusă, acum câţiva ani, să fac acest rol, nu cred că l-aş fi putut face”, a spus, în culise, după căderea cortinei, Aliss Tarcea, cu ochii umeziţi de lacrimi. De bucurie şi de efort.



12