Ce spun profesorii constănțeni despre reducerea orelor de istorie și latină

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Dezbaterile pe planul-cadru la gimnaziu

Ce spun profesorii constănțeni despre reducerea orelor de istorie și latină

Educație 09 Februarie 2016 / 17:01 1109 accesări

De la începutul lunii ianuarie, profesorii din învățământul gimnazial discută intens despre cele trei propuneri de modificare a planului-cadru pentru învățământul gimnazial lansate în dezbatere publică de Ministerul Educației. Printre cele mai importante modificări aduse planului-cadru se numără scăderea numărului de ore de Limba și Literatura Română, Biologie, Geografie, Istorie și Educație Fizică, dar și eliminarea din programă a disciplinei Limba latină. Astfel, Geografia și Istoria ar putea pierde câte o oră pe săptămână, la clasele a V-a, VI-a și a VII-a, iar latina, studiată în clasa a VIII-a, ar dispărea complet din toate cele trei propuneri ale planului-cadru. Am discutat cu câteva cadre didactice din Constanța despre reducerea numărului de ore la istorie și despre scoaterea orelor de latină din curriculă. Profesorul de istorie Daniela Gabriela Niță, de la Școala Gimnazială nr. 16 ”Marin Ionescu Dobrogianu” Constanța, a explicat, pentru ”Telegraf”, că programa școlară este foarte încărcată la disciplina istorie, iar manualele școlare sunt vechi și chiar mai stufoase decât programa: ”Se încearcă introducerea a foarte multe materii, după un model european, dar fără să luăm în calcul cât de adaptate sunt la nevoile țării noastre și uitând uneori de specificul național”. Cadrul didactic a subliniat că, studiată într-o singură oră pe săptămână, istoria ar însemna o transmitere telegrafică a informațiilor: ”La clasele V-VII alergăm prin istorie, pentru că parcurgem toată istoria universală, vorbind de predarea istoriei poporului român integrată în istoria universală, iar pentru ca elevii să fie atrași de acestă disciplină trebuie să facem din toate aceste informații o poveste”. Cu o oră pe săptămână, acest lucru nu poate fi făcut, spune prof. Niță.

ELEVII SUNT INTERESAȚI DE LATINĂ, DAR SE SPERIE DE VOLUMUL DE INFORMAȚII La rândul său, profesorul de limba română și limba latină Silvia Leucă, de la Liceul cu Program Sportiv ”Nicolae Rotaru” din Constanța, a explicat că, în formula actuală, limba latină care se predă la gimnaziu este greoaie. ”La început, elevii se arată interesați, dar apoi se sperie de gramatică și de manualul care este plin de informație. Ar trebui ca ora de latină să fie mai relaxantă, materia să fie simplificată”, a explicat prof. Leucă. Aceasta a subliniat că elevii sunt mult mai dornici să cunoască informații despre mitologie, să afle cum a fost întemeiată Roma, fiind mult mai oportun ca elevii dintr-a VIII-a să învețe câteva date despre istoria limbii, care se aprofundează apoi în clasa a XI-a la limba română, despre etimologia cuvintelor și evoluția cuvintelor, să învețe proverbe, zicale. ”Ideea scoaterii orelor de latină nu mi se pare deloc benefică, însă este nevoie ca programa să fie mai lejeră”, a precizat cadrul didactic.



12