„Ghidul liderului de sindicat”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

„Ghidul liderului de sindicat”

Social 02 Septembrie 2008 / 00:00 1835 accesări

Elaborat de Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţamînt (FSLI) şi sindicalişti francezi, „Ghidul liderului de sindicat” are rolul de “îndrumar” al sindicaliştilor, pentru ca aceştia să-şi cunoască drepturile şi obligaţiile, dar şi să-şi îmbunătăţească relaţia cu directorii unităţilor de învăţămînt. FSLI şi Syndicat National des Enseignements du Second degré (SNES) au lansat, ieri, primul ghid pentru liderul de sindicat, care se vrea a fi un document esenţial în activitatea sindicaliştilor şi cuprinde noţiuni de bază despre sindicate, drepturi şi obligaţii, elemente despre partenerii de dialog social precum şi elemente legislative, cum ar fi normarea şi salarizarea personalului din învăţămînt, a declarat, ieri, preşedintele FSLI, Aurel Cornea. “Există o serie de lacune în activitatea liderului de sindicat de la nivelul şcolii, privind obligaţiile, drepturile liderilor, dar şi colaborarea cu factorii responsabili, adică directorii unităţilor de învăţămînt, cei din administraţia locală, cu care un lider de sindicat intră în contact. Ghidul a apărut din necesitatea de a asigura un îndrumar permanent liderului de sindica”, a explicat Cornea. Liderul SNES, Jean-Marie Maillard, a spus că este necesar ca sindicatele să aibă lideri la nivelul fiecărei şcoli, pentru că de acolo începe intervenţia reprezentanţilor cadrelor didactice. “Am pus pe picioare această lucrare, sperînd ca membrii federaţiei să-şi îmbunătăţească cunoştinţele”, a declarat Maillard. Ghidul va fi distribuit în toate unităţile unde sînt membri ai FSLI, pînă la începutul anului şcolar. Primul capitol al lucrării - intitulat “Sindicatul, componentă a societăţii civile” - conţine o scurtă prezentare cu privire la noţiunea, caracteristicile generale, constituirea şi funcţionarea unui sindicat, precum şi formele de acţionare ale acestuia. “Rolul activ al sindicatelor zonale şi judeţene trebuie să fie susţinut printr-o mai bună organizare în teritoriu, prin sporirea atribuţiilor liderilor de sindicat din unităţile şcolare, prin dinamizarea activităţii acestora”, a afirmat Cornea. Capitolul al doilea, “Drepturile şi obligaţiile sindicale” cuprinde o listă a drepturilor organizaţiilor sindicale şi sursele cele mai importante din care decurg acestea.Capitolul menţionează şi drepturile şi obligaţiile pe care le au membrii de sindicat - de exemplu, dreptul la informare, la opinie, obligaţia de a participa la acţiunile iniţiate de sindicat privind apărarea intereselor membrilor de sindicat - şi drepturile şi obligaţiile pe care le au liderii de sindicat, cum ar fi dreptul de a reprezenta sindicatul, de a negocia, obligaţia de a răspunde întrebărilor colegilor de muncă, obligaţia de a comunica permanent cu organizaţia zonală sau judeţeană.



12