Inspecţia socială, o nouă instituţie în domeniul asistenţei sociale

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Inspecţia socială, o nouă instituţie în domeniul asistenţei sociale

Administrație 27 Decembrie 2006 / 00:00 2114 accesări

Guvernul a aprobat, săptămîna trecută, înfiinţarea Inspecţiei sociale, instituţie care va controla activităţile din domeniul asistenţei sociale şi incluziunii sociale realizate de autorităţile administraţiei publice centrale şi locale şi de persoanele fizice şi juridice. Inspecţia socială va avea şi rolul de a verifica implementarea legislaţiei în domeniul social, iar pentru realizarea acestui scop, instituţia va efectua activităţi de control, evaluare şi consiliere, care vor avea la bază o serie de principii şi valori, precum respectarea drepturilor sociale ale cetăţenilor, transparenţa şi responsabilitatea publică, promovarea diversităţii, creativităţii, concurenţei şi competitivităţii sau gestionarea eficientă a resurselor umane şi materiale. Principalele atribuţii îndeplinite de Inspecţia socială sînt inspectarea modului în care se respectă prevederile legale privind stabilirea, acordarea şi promovarea drepturilor sociale ale cetăţenilor de către autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi de către alte persoane fizice şi juridice, publice şi private, în calitate de furnizori de servicii sociale, inspectarea modului în care se respectă prevederile legale privind administrarea fondurilor pentru plata drepturilor sociale şi a celor alocate pentru susţinerea şi dezvoltarea serviciilor sociale, a proiectelor, programelor şi politicilor în domeniu, precum şi constatarea de contravenţii şi, după caz, aplicarea sancţiunilor prevăzute de lege. De asemenea, instituţia va desfăşura activităţi de investigare socială, va organiza şi coordona activităţi de formare, informare şi documentare în domeniul inspecţiei sociale şi va elabora propuneri de îmbunătăţire a cadrului legislativ existent.

Ordonanţa de Urgenţă aprobată Guvern cuprinde prevederi referitoare la organizarea Inspecţiei sociale la nivel local şi central, astfel că vor fi înfiinţate inspectorate sociale la nivel judeţean şi în municipiul Bucureşti. Instituţia va fi condusă de un inspector general de stat, înalt funcţionar public, cu funcţie asimilată funcţiei de secretar general din cadrul ministerelor, şi va fi numit prin decizie a primului-ministru, în urma promovării unui concurs organizat în condiţiile legii. Actul normativ instituie şi funcţia de inspector social în cadrul funcţiilor publice specifice, pentru care va fi elaborat un statut special prin care se vor stabili: salarizarea, drepturile, îndatoririle şi incompatibilităţile specifice ale inspectorilor sociali. Inspecţia socială va începe să funcţioneze la şase luni de la intrarea în vigoare a actului normativ. Tot în acest termen, Inspecţia socială preia atribuţiile şi responsabilităţile în domeniul inspecţiei ale Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului, Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap şi Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi Familiei, astfel că personalul cu atribuţii şi responsabilităţi în domeniul inspecţiei sociale din cadrul acestor instituţii va fi preluat, prin transfer, la instituţia nou înfiinţată.

Actul normativ mai prevede că obstrucţionarea, în orice mod, de către autorităţile administraţiei publice centrale sau locale sau de către persoanele fizice sau juridice publice sau private a inspectorilor sociali să îşi exercite atribuţiile constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 la 10.000 lei.



12