Liber la secretul fiscal!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Liber la secretul fiscal!

Economie 06 Octombrie 2006 / 00:00 1085 accesări

Potrivit Regulamentului privind înfiinţarea Camerei Consultanţilor Fiscali, Ministerul Finanţelor Publice va avea acces indirect la informaţiile confidenţiale ale firmelor care solicită consiliere, în vederea identificării unei soluţii fiscale în funcţie de activitatea pe care o desfăşoară

Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a elaborat procedura de desfăşurare a concursului pentru atribuirea calităţii de consultant fiscal prin adoptarea Ordinului Ministrului Finanţelor Publice nr. 1614/2006 publicat în Monitorul Oficial nr. 816/2006. Examenul pentru atribuirea calităţii de consultant fiscal se organizează de căre MFP care va stabilii data de susţinere şi locul de depunere a dosarelor de înscriere, precum şi perioada în care se depun. Pentru atribuirea calităţii de consultant fiscal, candidaţii trebuie să îndeplinească cumulativ o serie de condiţii.

Astfel, candidaţii trebuie să fie licenţiaţi ai unei facultăţi cu profil economic, să nu aibă antecedente penale, să aibă capacitate deplină de exerciţiu, să promoveze examenul pentru atribuirea calităţii de consultant fiscal şi să aibă o experienţă de minimum 5 ani în una din următoarele activităţi: elaborarea şi aplicarea legislaţiei fiscale, administrarea şi colectarea veniturilor publice, controlul fiscal, soluţionarea contestaţiilor în domeniul legislaţiei financiar fiscale, elaborarea şi aplicarea reglementărilor contabile sau în activitatea financiar contabilă. Odată cu depunerea dosarului de înscriere, candidatul trebuie să achite o taxă de înscriere la examen care, pentru anul 2006, a fost stabilită la 300 de lei noi.

Consultanţii fiscali spun că se încalcă liberul acces la o profesie

De partea cealaltă, consultanţii critică o serie de prevederi a Regulamentului privind înfiinţarea Camerei Consultanţilor Fiscali, care se referă la cei ce pot susţine concursul de admitere în Camera Consultanţilor Fiscali. Cine poate corespunde criteriilor amintite? Evident, angajaţii din MFP! Aceste norme au inflamat şi mai tare spiritele. Consiliul Investitorilor Străini (CIS) spune că, prin aceste norme, se încalcă liberul acces la o profesie şi, prin aceasta, inclusiv Tratatul de aderare semnat de România cu UE. “Se îngrădeşte şi mai mult accesul către desfăşurarea acestei profesii a persoanelor şi firmelor care sînt prezente pe piaţă încă din 1990 şi se refuză recunoaşterea competenţelor profesionale ale consultanţilor care activează în domeniu”, spun firmele mari de consultanţă. O altă nemulţumire a marilor furnizori de consultanţă este că activitatea de consultanţă fiscală se va desfăşura “sub supravegherea autorităţii de stat reprezentate de MFP”. Consultanţii sînt scandalizaţi că, prin noile prevederi, ministerul va avea acces indirect la informaţiile confidenţiale ale clienţilor, dar şi la procedurile lor şi la soluţiile furnizate de ei special pentru aceştia. În acelaşi timp, MFP se jură că va respecta secretul fiscal. Cu alte cuvinte, lumea consultanţilor este în fierbere de la apariţia regulamentului. Motivul? Actul normativ conferă MFP puteri largi de supraveghere a activităţii consultanţilor şi, totodată, accesul la informaţiile confidenţiale ale clienţilor care solicită consiliere.

Mulţi consultanţi se întreabă cum este posibil aşa ceva? Răspunsul este extrem de simplu: regulamentul spune că activitatea de consultanţă fiscală se va desfăşura “sub supravegherea autorităţii de stat reprezentate de MFP”, care, de altfel, şi organizează concursul de admitere în profesie. Acelaşi document mai arată că “autoritatea de stat acordă calitatea de consultant fiscal şi urmăreşte permanent ca reglementările emise de Cameră şi deciziile şi/sau hotărîrile luate de organele de conducere ale acesteia să nu contravină reglementărilor legale”. Tot în Regulament se mai arată că neprezentarea de către consultant a datelor sau informaţiilor cerute de minister, prin conducerea Camerei, se sancţionează cu excluderea din rîndul membrilor Camerei. Toate acestea, puse cap la cap, induc ideea de birocraţie şi control. MFP se apără, spunînd că accesul pe care îl va avea la informaţiile privind starea fiscală a contribuabililor “este permis în condiţiile respectării Codului de procedură fiscală”. Pe de altă parte, clienţii plătesc bani grei pentru soluţiile fiscale oferite de consultanţi, soluţii adaptate la nevoile fiecăruia. În baza noilor reglementări, dacă MFP va cunoaşte aceste informaţii, nu există niciun impediment pentru a folosi, gratuit, o astfel de soluţie pentru o firmă concurentă care se confruntă cu o problemă similară. Marile firme de consultanţă sînt împotriva acestor noi principii de lucru şi susţin că, în afara informaţiilor cu caracter public sau a celor care devin publice prin alte mijloace, toate celelalte sînt de natură strict privată.



12