Mai puţini copii instituţionalizaţi

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Mai puţini copii instituţionalizaţi

Social 11 Aprilie 2007 / 00:00 560 accesări

Cei mai trişti copii ai lumii, cei instituţionalizaţi, au început să se integreze, din ce în ce mai repede, în societate, fie că sînt adoptaţi, fie că sînt preluaţi de asistenţii maternali. În anii ’90 erau înregistraţi în centrele de plasament 100.000 de copii. În decembrie 2004, numărul acestora scăzuse la mai puţin de 33.000. Din 691 de centre de plasament, 259 sînt centre clasice, 108 sînt module şi 329 sînt centre de tip familial (apartamente sau case de locuit), arată o analiză a reformei în domeniul protecţiei copilului. O mare parte dintre centrele clasice au fost închise. Numărul instituţiilor care adăpostesc mai puţin de 50 de copii a crescut de la 134 în luna decembrie 2000 la 330 în iunie 2003. Alţi 50.000 de copii care sînt în grija statului trăiesc într-un mediu familial, sau chiar în familia lărgită ce beneficiază de sprijin adecvat, fie sub îngrijirea unui asistent maternal profesionist, fie cu familii substitut. UNICEF contribuie şi la consolidarea reţelei din ce în ce mai dezvoltate de asistenţi maternali care iau copii in grijă, astfel încît, la sfîrşitul lui 2004, 15.446 de copii erau îngrijiţi de astfel de profesionişti. Cu toate acestea, acest serviciu alternativ nu este încă bine definit în ceea ce priveşte durata sistemului de asistenţă şi grupele prioritare de vîrstă pentru un astfel de serviciu. Rămîne încă o provocare pentru autorităţi să definească şi să dezvolte serviciile alternative instituţionalizării, avînd în vedere complexitatea determinanţilor din sistemul de protecţie şi legăturile dinamice care există între aceştia.

Anul trecut, studiile au arătat că şi numărul copiilor cu dizabilităţi care trăiesc în instituţii a scăzut. Numărul acestora este acum de aproape 6.000, în timp ce alţi 2.300 trăiesc împreună cu îngrijitori profesionişti. Cu toate acestea, din cei peste 20.000 de copii cu grad mic sau mediu de handicap, numai 5.344 sînt integraţi în sistemul de educaţie (dintre care numai 714 în clase compacte). În ceea ce priveşte reforma sistemului de instituţionalizare a copiilor, UNICEF promovează activităţi care vizează consolidarea capacităţii profesionale şi creşterea încrederii în sine a copiilor, mai ales printr-o educaţie bazată pe dezvoltarea deprinderilor de viaţă.



Ştiri recomandate

12