Primii paşi pentru modificarea legislaţiei achiziţiilor publice

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Primii paşi pentru modificarea legislaţiei achiziţiilor publice

Administrație 20 Ianuarie 2009 / 00:00 578 accesări

Potrivit şefului Departamentului pentru Afaceri Europene (DAE), Vasile Puşcaş, Guvernul va iniţia negocieri cu experţii Comisei Europene pentru modificarea legislaţiei privind achiziţiile publice, prin introducerea de noi reguli referitoare la procedura de atribuire a contractelor şi de contestare a rezultatului licitaţiei. DAE a transmis, ieri, Comisiei, un document conţinînd o serie de propuneri de îmbunătăţire a procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publică. „La Bruxelles am trimis elemente de interpretare, dar va trebui să fie şi o perioadă de negociere cu Comisia”, a spus Puşcaş. În urmă cu o săptămînă, şeful statului a anunţat, la Bruxelles, la finalul întîlnirii cu preşedintele Comisiei Europene (CE), Jose Manuel Durao Barosso, că România va trimite Comisiei o propunere de modificare a legii achiziţiilor publice, pentru eficientizarea accesării fondurilor UE. Băsescu a arătat atunci că autorităţile intenţionează să reducă perioada de evaluare de către CE a proiectelor transmise de România, de la 87, la 30 zile, şi să diminueze timpul aferent procedurilor de accesare a fondurilor comunitare, de la aproape 90 zile, la maximum o lună. Autoritatea de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice a elaborat deja un proiect de hotărîre pentru modificarea legislaţiei privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, încă neaprobat de Guvern, care prevede că instituţiile publice care organizează licitaţii vor accepta şi ofertele al căror preţ depăşeşte valoarea estimată a contractului cu pînă la 5% (faţă de 20% în prezent), iar cerinţele minime de calificare vor fi impuse ofertanţilor doar dacă se consideră că respectivul contract nu poate fi îndeplinit în absenţa acestora. În document se propune şi simplificarea modului în care ofertanţii pot demonstra că îndeplinesc cerinţe minime de calificare. Astfel, ofertanţilor le va fi suficientă, într-o primă fază, conform proiectului, o declaraţie pe proprie răspundere, iar ulterior le vor putea fi solicitate alte documente de confirmare, dar, practic, numai cîştigătorul va fi obligat să prezinte un dosar complet. Drept garanţii de participare şi de bună execuţie se propune să fie acceptate nu numai scrisorile emise de bănci, dar şi documente eliberate de societăţile de asigurare. Garanţia de bună execuţie pentru îndeplinirea cantitativă, calitativă şi în perioada convenită a contractului nu va putea depăşi 10% din preţul contractual. În cazul atribuirii unui contract de furnizare sau de servicii - cu excepţia serviciilor de proiectare - a cărui valoare estimată este mai mică sau egală decît suma de 75.000 euro, precum şi în cazul unui contract atribuit prin negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, instituţia publică ar avea dreptul să nu solicite constituirea garanţiei de bună execuţie. Durata maximă care poate fi stabilită pentru îndeplinirea unui contract de achiziţie publică nu trebuie să depăşească 48 de luni dar, prin excepţie, autoritatea contractantă va avea dreptul să încheie un contract cu o durată mai mare în cazul în care contractul este unul de lucrări şi necesită din punct de vedere tehnic o perioadă de realizare mai mare.



12