„Razna prin povești” sau sărbătoarea hazului românesc

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Premieră la Teatrul de Stat Constanța

„Razna prin povești” sau sărbătoarea hazului românesc

Justiție 19 Ianuarie 2015 / 00:00 1200 accesări

Cu un titlu insolit, cel puțin la prima vedere, spectacolul „Razna prin povești”, în regia lui Nicolae Poghirc, a intrat cu dreptul în repertoriul Teatrului de Stat Constanța. Premiera de sâmbătă, cu Adrian Dumitrescu, Andrei Cantaragiu, Mirela Pană, Cosmin Mihale, Alina Manțu, Georgiana Baran și Florina Stănculeț în distribuție, a constituit o adevărată sărbătoare a spiritului românesc. Au redat această atmosferă decorurile simple, care induc atmosfera de interior țărănesc românesc, costumele inspirate de portul popular - toate creații ale scenografei Sanda Mitache - și ilustrația muzicală realizată de Liviu Manolache, combinate cu umorul sănătos, neaoș, din scrierile lui Ion Creangă.         

„BOJDEUCA LUI CREANGĂ”

Conceput sub forma unui triptic, spectacolul „Razna prin povești” poartă publicul mai întâi în „Bojdeuca lui Creangă”, populată de personaje-marionetă, unde hâtrul humuleștean, interpretat de Adrian Dumitrescu, stă la masa de lucru. Pe ușă intră „bădia Mihai” (Eminescu), redat de Andrei Cantaragiu, coana Tinca (Mirela Pană) așază drumețul la masă, iar apoi începe călătoria prin povești.

„PROSTIA OMENEASCĂ” Întunericul învăluie scena, iar poveștile încep să devină realitate. Scenele care înfierează „prostia omenească” încep să se perinde, una câte una. Mirela Pană și Georgiana Baran, mama și fiica, atrag atenția prin vaietul lor, care-l fac pe omul însurat (Adrian Dumitrescu) să plece în lume, unde spectacolul prostiei românești ia proporții vaste. Cosmin Mihale, în rolul prostului cu soarele și al prostului cu furca, la fel ca și Andrei Cantaragiu (prostul cu carul și cel cu vițica) au reușit să subjuge publicul, care a râs mult, copiii din sală exteriorizându-se cel mai mult, prin râsete sincere, iar cei mari au făcut haz de necaz.

„SOACRA CU TREI NURORI”

După pauză, a urmat ultimul popas prin povești: „Soacra cu trei nurori”. Mirela Pană a trecut cu naturalețe de la replicile soacrei panicate că-și va vedea nepotul zdrobit de drobul de sare la dușmănoasa soacră, care-și varsă veninul pe cele trei nurori. În ultima ipostază, ea a fost „sarea și piperul” spectacolului. Rolurile feciorilor cuminți și harnici, care nu ies din cuvântul mamei, au fost asumate de actorii Dumitrescu, Mihale și Cantaragiu. Atenția publicului s-a concentrat pe cele trei nurori, interpretate convingător de Alina Manțu (Smaranda), Florina Stănculeț (Măriuca) și Georgiana Baran (Anastasia, „izbăvitoarea de venin”), și intervențiile pline de obidă ale soacrei cu... ochi neadormit.   

Spectacolul s-a încheiat cu un tablou de familie: întoarcerea omului însurat acasă, la nevasta, soacra și copilul lui.

Același spectacol, dar cu distribuție diferită (Ionuț Alexandru, Alexandru Iacov, Cristina Oprean, Ana Maria Ștefan  Andu Axente, Paula Prodan și Turchian Nasurla) a fost prezentat și duminică, pe scena teatrului constănțean.



12