Strategia repertorială a Teatrului de Stat, neafectată de criza economică

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Strategia repertorială a Teatrului de Stat, neafectată de criza economică

Cultură 14 Iulie 2009 / 00:00 638 accesări

O serie de contracte de muncă pe perioadă determinată ale unor actori, balerini, muzicieni - în număr foarte restrîns -, ai Teatrului de Stat Constanţa, au expirat, pe data de 2 iulie şi, în acordul ambelor părţi, nu au mai fost prelungite. „Cei care, în urmă cu doi ani, au încheiat cu teatrul acest gen de contracte, au făcut-o în cunoştinţă de cauză. Contractele au fost încheiate urmărindu-se, în primul rînd, nevoile din acel moment ale teatrului, nevoi repertoriale, de personal şi de strategie. În condiţiile în care, după doi ani, o parte din aceste nevoi au fost satisfăcute, iar altele nu, în noul context economic, ţinînd cont de criza care ne afectează pe toţi, ca instituţii bugetare, s-a hotărît, la nivelul conducerii teatrului, ca mare parte din aceste contracte să nu mai fie prelungite, avîndu-se în vedere şi reglementările guvernamentale şi juridice apărute în urma unor ordonanţe date de Guvernul Boc, privind instituţiile bugetare, blocarea posturilor vacante şi bugetul de austeritate”, a explicat directorul de Strategie şi Promovare al Teatrului de Stat Constanţa, Sorin Lucian Ionescu.

Potrivit declaraţiilor acestuia, încetarea de drept a acestor contracte de muncă pe perioadă determinată, respectiv doi ani, nu afectează nici actualul repertoriu, nici strategia repertorială de viitor a Teatrului de Stat. În ceea ce îi priveşte pe cei cîţiva artişti cărora le-au expirat contractele pe perioadă determinată şi care sînt angrenaţi în spectacole aflate în repertoriul teatrului sau în montări viitoare, s-a agreat, de comun acord, ţinînd cont şi de bugetul instituţiei, ca aceste colaborări să se continue pe contracte de colaborare punctuală, lucru permis de lege. „Dincolo de problemele sociale şi umane pe care le ridică o asemenea decizie, Teatrul de Stat Constanţa este o instituţie bugetară, care trebuie să se plieze pe noile realităţi şi pe ceea ce i se oferă, ca şi buget”, a subliniat Sorin Lucian Ionescu.

Printre artiştii cărora le-au expirat contractele de muncă pe perioadă determinată se numără şi actriţa de film Dorotheea Petre. În urma unui concurs, organizat acum doi ani, aceasta a încheiat cu teatrul constănţean un contract de muncă pe perioadă determinată, însă, potrivit directorului de Strategie şi Promovare al Teatrului de Stat Constanţa, Sorin Lucian Ionescu, „această colaborare cu instituţia s-a dovedit infructuoasă, în condiţiile în care domnia sa nu a fost distribuită şi nu a participat la niciun casting pentru spectacolele teatrului”. „Pentru a evita un aspect litigios al relaţiei cu domnia sa şi cu alte persoane, am preferat să aşteptăm expirarea contractului, în defavoarea unor măsuri mai radicale, care, după cum s-a dovedit din experienţa precedentă, sînt atacabile în instanţă şi pot produce prejudicii mai mari decît o colaborare temporară cu un artist sau altul”, a explicat Sorin Lucian Ionescu.

În orice instituţie de spectacol profesionistă din lume, în momentul de faţă, nu mai există contracte pe perioadă nedeterminată. „Cei care au contracte de muncă pe perioadă nedeterminată vor rămîne cu aceste contracte, Codul Muncii Român ne obligă să moştenim acest gen de contracte, dar, peste tot în lume, o instituţie respectată lucrează pe proiect, pe contracte de muncă determinate, de doi, patru ani, în funcţie de nevoile repertoriale, după care artistul e liber să îşi prelungească contractul sau să îşi caute un alt proiect, într-o altă instituţie de spectacole, inclusiv într-un alt loc din punct de vedere geografic. Este, cred, spre ceea ce se îndreaptă şi instituţiile de teatru româneşti, care vor avea cîţiva seniori angajaţi permanent, pentru a-i fideliza, iar celelalte partituri vor fi atribuite pe proiect, pe perioadă determinată. Este absurd să ai o garnitură de artişti, de actori, angajată, în condiţiile în care regizorii se schimbă, se perindă de la un teatru la altul şi poate că nevoile lor de trupă pentru un anumit spectacol se potrivesc cu actori din trupele altor instituţii teatrale”, a menţionat Sorin Lucian Ionescu.

Referitor la situaţia artiştilor cărora le-au expirat contractele, acesta a concluzionat. „Nu s-a întîmplat nicio dramă, nu s-au revizuit contractele actorilor din teatru, este vorba doar de cîteva contracte care au expirat şi care nu au mai fost prelungite. Motivele pentru care nu s-au mai prelungit ţin de nevoile teatrului, de condiţiile economice în care ne aflăm, care nu ne-au permis acest lucru şi de circumstanţele juridic-administrative la care ne obligă actualul Guvern, prin politica de îngheţare a posturilor vacante în instituţiile bugetare, lucruri care se cunosc din legislaţia în vigoare”.

Taguri articol


12