STS şi ROMATSA, pe culmea incompetenţei

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
În tragedia din Apuseni

STS şi ROMATSA, pe culmea incompetenţei

Eveniment 24 Ianuarie 2014 / 00:00 2895 accesări

Ecourile tragediei petrecute în Munţii Apuseni sunt departe de a se stinge, aşa cum şi-ar dori incompetenţii încă implicaţi în cercul vicios al prostiei şi neprofesionalismului ce a dus la moartea a doi oameni fără nicio vină. Povestea o ştiţi: un pilot curajos, Adrian Iovan, a reuşit să aterizeze forţat cu un avion ce transporta cinci medici la Oradea, unde urmau să preleveze organe pentru transplant. În urma accidentului, toţi pasagerii avionului, inclusiv pilotul şi copilotul, erau în viaţă. Câteva ore mai târziu, pilotul intră în stop cardio-respirator, urmat, la scurt timp, de studenta Aurelia Ion. De ce? Pentru că sistemele coordonate de oameni în care avem încredere să ne salveze vieţile nu au funcţionat. De ce? Pentru că şeful celulei de criză a fost un conţopist penibil dintr-un minister, un tinerel de 34 de ani care şi-a dorit să se joace de-a responsabilitatea şi a scăpat jucăriile pe jos, omorând oameni. Şi pentru că la ROMATSA, unde s-au pompat multe milioane, unde oamenii fac traininguri pe alte multe milioane, au fost angajate nişte creaturi a căror singură calitate este aceea de a fi fiică, fiu sau nepot şi care credeau că sistemul ELT (Emergency Locator Transmitter) se poate opri din birou sau că semnalul ELT emis pe frecvenţa 406 Hz “nu se auzea” (pachet de informaţii ce conţine toate datele despre avion, pilot, telefoane etc. şi care trebuie decodat). Şi pentru că cei de la STS se bat cu cărămida autosuficienţei în piept, vociferând că ei au oferit informaţia perfectă: „Una şi bună”, a fost declaraţia purtătorului de cuvânt al STS. Este adevărat, „una şi bună a fost”, suprafaţa identificată de STS, cu softul său de multe milioane, fiind de 200 km pătraţi! Cel mai important lucru este, însă, trădarea. Da, piloţii români, fie de avioane, fie de nave, au fost trădaţi, fiind lăsaţi să creadă, timp de mulţi ani, că, dacă se întâmplă să se prăbuşească sau să naufragieze, vor fi salvaţi… Mai mult, nouă semnale emise în eter, pe calea undelor, desigur, nu au putut fi interceptate - când noi, în special jurnaliştii, ŞTIM că se poate - din motive stupide: nu au auzit semnalul, au fost coordonatele greşite (poate în grade, poate în ore-minute-secunde, nu se ştie), ELT-ul nu a emis (cei de la ROMATSA se dau de gol spunând că le “bâzâia în căşti” - n.r.) etc. Potrivit fostului pilot militar Mihai Şerban, actual instructor civil, orice pasionat amator de radio ar fi interceptat respectivul semnal, fără să fie nevoie de acele milioane de euro băgate în aparatură. Mai mult, el a emis o ipoteză halucinantă, aceea că România nu se află pe lista ţărilor care au coduri înscrise la Centrul de Decriptare de la Moscova şi că acesta este motivul pentru care ruşii nu au răspuns la telefon.... Şi, de aici, noi, oameni simpli, ne ducem cu gândul la cea mai apropiată conexiune pe care o avem cu... sistemul: eCall-ul cel atât de mediatizat pe ce frecvenţă emite? Dacă e să se întâmple vreun accident, eCall-ul pe care vom fi obligaţi să dăm bani pentru a ni-l atârna de maşini pentru a ne salva viaţa unde „bâzâie”? Păi, făcând un simplu exerciţiu, potrivit ultimelor informaţii, la STS şi, de acolo, la 112, care trimite, potrivit coordonatelor date de STS, echipaje de salvare! Aoleu! Şi lista indignărilor va continua...

GABRIEL OPREA, INTERIMAR LA MAI Au căzut capete, miercuri şi ieri... Nu ştiu dacă setea de... capete a românilor a fost ostoită, nici nu cred că e foarte important. Important este cine vine în locul capetelor căzute, cum înţeleg noile capete să ne trateze pe noi, românii, şi cât vor fi acestea de capabile şi de profesioniste pentru ca astfel de lucruri să nu se mai întâmple. Cel mai recent (nu ultimul!) cap căzut este cel al lui Radu Stroe, care a demisionat ieri din funcţia de ministru al Afacerilor Interne. În locul său, ministru interimar este Gabriel Oprea. Stroe a spus că prezintă scuze tuturor celor care, prin „unele declaraţii nefericite, dar nu rău-intenţionate“, le-a creat impresia că este „un om relaxat sau indiferent“. Ultimul cap pe care îl aşteptăm să cadă este, desigur, cel al protejatului lui Băsescu, generalul Opriş, şeful atotputernic al STS, unul dintre cele mai găunoase şi incompetente (când e cazul, şi s-ar părea că în accidentul din Apuseni a fost - n.r.) servicii secrete din România.

ROMATSA, PRINCIPALUL VINOVAT Regia Autonomă „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA“ este una dintre instituţiile din ţara noastră care oferă salarii uriaşe angajaţilor. Potrivit datelor din bugetul pe 2013 al companiei, cei aproape 1.500 de angajaţi au primit lunar, în medie, 18.000 de lei, adică undeva în jurul a 4.000 de euro, potrivit Digi 24. Doar fostul director general, Aleodor Frâncu, avea un salariu lunar de aproape 9.380 de euro, conform declaraţiei de avere. Controlorii de zbor monitorizează traseul tuturor aeronavelor care trec prin spaţiul aerian românesc, iar veniturile nu vin de la buget, ci din taxele pentru coridoarele de zbor, plătite de companiile aeriene. Din sumele obţinute, ROMATSA şi-a instruit personalul operativ la Miami, anul trecut, la celebra şcoală de aviaţie Pan Am International Flight Academy. Nota de plată a fost de peste 683.000 de euro. Mai mult, ROMATSA a dat 26 de milioane de euro unei companii spaniole pentru un nou sistem de management al traficului pentru spaţiul aerian al României, care ar trebui să fie operaţional la finalul lui 2015. Cu toate acestea, angajaţii ROMATSA au impresia că semnalul ELT-ului se poate opri din birou (în noaptea de luni spre marţi, un angajat al ROMATSA a sunat la Şcoala de Aviaţie de la Bucureşti, rugându-i pe cei de acolo să „oprească ELT-ul ăla, că bâzâie în căşti” - n.r.) şi nu sunt în stare să deosebească un semnal sonor (beep-ul ELT-ului) de un mesaj criptat. Şi asta în condiţiile în care ELT poate fi oprit doar de „la buton”, altminteri funcţionând până i se opreşte bateria. Mai mult decât atât, printre primele declaraţii ale ROMATSA s-a numărat şi aceea potrivit căreia ELT-ul nu a funcţionat şi ROMATSA nu a primit niciun semnal. Din cauza lor au murit oameni.

Potrivit şefului Comisiei de anchetă tehnică privind accidentul aviatic din Munţii Apuseni, Sorin Cimpoieru, sistemul de avertizare al avionului prăbuşit - respectiv staţii, microfon, difuzor acustic - funcţiona la momentul găsirii epavei: „Am demontat tot sistemul de cablaj, staţii, microfon, difuzor acustic, toate erau în stare de funcţionare la momentul în care eu le-am decuplat, a doua zi“.

Raportul vicepremierului Oprea, publicat miercuri, relevă că ROMATSA asigură recepţionarea semnalelor emise în situaţii de urgenţă inclusiv pe frecvenţa de 121,5 MHz, pe care a emis avionul prăbuşit. “ROMATSA asigură supravegherea continuă a transmisiilor radio recepţionate de la aeronavele în pericol şi, totodată, recepţionarea semnalelor emise de echipamentele de locaţie pentru situaţii de urgenţă (ELT) pe frecvenţele 121,5 MHz şi 406 MHz. Orice mesaj recepţionat pe aceste canale de la aeronave aflate în pericol va fi transmis cu operativitate Centrului de coordonare ROMATSA”. Regulamentul prevede că Centrul de coordonare ROMATSA determină zona de căutare a aeronavei dispărute şi declanşează operaţiunile de căutare prin unităţile operative de căutare ale MAI şi ale MApN.

Secretarul de Stat în Ministerul Sănătăţii dr. Raed Arafat a declarat şi el, în acest context: „Într-o catastrofă aviatică, în mod normal, instituţia care alertează şi stabileşte zona de căutare este ROMATSA”. Şi pilotul Şerban Ionescu, fost coleg al lui Adrian Iovan, a declarat: „Avionul era dotat cu sistemele necesare. Nu vreau să comentez ancheta, sunt prea emoţionat pentru acest lucru, dar este sigur că ELP-ul a transmis, a fost auzit din zbor de colegi de-ai mei de la BlueAir şi de la alte companii. Şi ROMATSA a fost informată despre acest semnal emis pe frecvenţa 121,5“, a spus Ionescu. Întrebat dacă ROMATSA ar fi trebuit să aibă aparatura necesară pentru localizarea avionului, fostul coleg al lui Iovan a răspuns afirmativ: „Normal“.

STS, UN SERVICIU SECRET INCOMPETENT ŞI CRIMINAL Potrivit raportului elaborat sub conducerea lui Oprea, operaţiile de căutare a epavei avionului căzut şi a supravieţuitorilor au fost îngreunate şi mult întârziate din cauza nelocalizării precise a locului impactului de către sistemele gestionate de STS. Spicuim din raport: ora 16.20 - STS a alertat şi pus la dispoziţie informaţia de localizare către serviciile de intervenţie, ce reprezenta poziţionarea pe hartă a sectorului, în suprafaţă de circa 200 km pătraţi într-o zonă muntoasă împădurită; ora 20.15 - IGSU solicită reconfirmarea coordonatelor - în urma rezultatelor acţiunii de căutare, Grupa operativă a IGSU solicită Centrului Naţional de Monitorizare al MAI realizarea schimbului de date şi informaţii cu SRI şi STS pentru localizarea telefoanelor mobile aparţinând victimelor, pentru identificarea poziţiei aeronavei. Şi nu doar ea, ci toate echipele operative care sunaseră la 112 (serviciu aparţinând STS, n-am înţeles niciodată de ce salvarea operativă a vieţilor omeneşti trebuie să ţină de serviciile secrete - n.r.) pentru a afla coordonatele ce au fost trimise, implicit, greşit. Şi astfel, sute de oameni au orbecăit prin Munţii Apuseni, efectuând excursii contracronometru (nu al STS-ului) în noapte, prin zăpadă, în timp ce viaţa a doi oameni se scurgea încetul cu încetul. Cu ce s-a ocupat STS în cele patru ore scurse între 16.20 şi 20.15, în afară de programarea de excursii păguboase pentru ISU, Poliţie, Salvamont, Ambulanţă, Pompieri etc.? Poate făceau rugăciuni către Zeul Informaţiilor, căci în niciun caz nu s-au ocupat cu obiectul propriu de activitate, în condiţiile în care echipele operative din teren cereau reconfirmări ale datelor. Un alt răspuns este posibil să nu primim. Şi, ieşind din sfera ocultă şi intrând în cea a logicii, raţiunii şi bunului simţ, concluziile sunt următoarele: găsirea epavei şi, implicit, a supravieţuitorilor a fost întârziată cu cel puţin patru ore, or, în acest context, este firesc să ne gândim că poate, în acest interval, vieţile a doi oameni ar fi putut fi salvate.

REACŢIILE STS? În afara declaraţiei de miercuri, de o stupizenie, infatuare şi tupeu incredibile, a purtătorului de vorbe al STS, care a afirmat că vinovat este medicul Zamfir (supravieţuitor al accidentului), şi a celei în care se afirma că STS a dat localizarea corectă, „una şi bună” (referindu-se la localizarea epavei, o altă glumă sinistră - n.r.), instituţia condusă de generalul Marcel Opriş tace mâlc. Pe site-ul STS nu există niciun comunicat de presă referitor la eveniment. Ultimul comunicat de presă este din 18 octombrie 2013. De altfel, în ultimii trei ani (2011-2013) regăsim doar 11 comunicate de presă. Dar, atenţie, dintr-un comunicat din 8 februarie 2010 aflăm că a început implementarea proiectului de realizare a infrastructurii GIS (Geographic Information System), sistem ce poate asigura localizări în orice punct de pe teritoriul naţional!?

ERORILE GRAVE APARŢIN ROMATSA ŞI STS „Este din ce în ce mai evident, din toate datele pe care le-am avut şi le avem, că erorile grave care i-au îndreptat greşit pe cei care îi căutau pe supravieţuitori au fost produse de ROMATSA şi STS, de instituţiile care aveau obligaţia şi posibilitatea tehnică de a identifica epava aeronavei“, a spus premierul Ponta. Premierul a declarat, ieri, că va solicita un raport în CSAT care să explice „eşecul“ STS de a identifica locul de unde s-a efectuat apelul la 112 în cazul accidentului aviatic din judeţul Cluj. Şeful Guvernului a adăugat că aşteaptă ca în urma raportului să existe şi asumări de răspundere. „Aşteptăm de la CSAT acest raport şi, evident, asumarea responsabilităţii, pentru că, până la urmă, nu domnul Stroe personal sau nu domnul Frâncu de la ROMATSA sau şeful ISU personal trebuiau să fie pe teren. Sunt şefi de instituţii şi din acest motiv au şi plecat din funcţie", a precizat Ponta.

IOVAN, UN EROU Romaniţa Iovan, fosta soţie a pilotului decedat în urma accidentului aviatic din Apuseni, a declarat, ieri, că i-a spus copilului pe care îl are din căsătoria cu Adrian Iovan că "tatăl lui este un erou şi că a murit pentru a salva oameni". "I-am spus o poveste despre eroi, cum îi plac lui eroii şi cum eroii fac bine şi că tatăl lui este un erou şi că a murit pentru a salva oameni", a relatat creatoarea de modă, la Academia de Aviaţie, unde a fost depus, joi, sicriul cu trupul neînsufleţit al lui Adrian Iovan. De la Academia de Aviaţie, sicriul cu trupul neînsufleţit al lui Adrian Iovan a fost dus la capela cimitirului Sf. Ilie, înmormântarea urmând să aibă loc astăzi, la prânz, la Cimitirul Bellu Catolic. Pilotul Adrian Iovan avea 55 de ani şi o carieră de peste 30 de ani ca pilot. După pensionare, el le preda studenţilor din anii terminali ai Şcolii de Piloţi şi pilota avioane de mici dimensiuni. Povestea femeii despre eroul Adrian Iovan este în totalitate adevărată. Potrivit dr. Irinel Popescu, Adrian Iovan, deşi era prins între fiarele contorsionate, nu se putea mişca şi se confrunta cu nişte dureri incredibile, a vrut să se asigure până în ultima clipă că toată lumea este în siguranţă. Dr. Irinel Popescu a dezvăluit ce a aflat de la medicul Radu Zamfir, cu care a vorbit la scurt timp de la accident. Deşi era disperat că nu poate să iasă din avion, fiind ţinut captiv între bordul aeronavei şi alte bucăţi de metal, Adrian Iovan a găsit puterea să dea ultimele indicaţii. „Din câte am înţeles, pilotul a dat anumite indicaţii: să se îndepărteze de avion, să facă un foc...", a explicat medicul Popescu.

MOŢII CARE AU SALVAT CINCI VIEŢI, LA ÎNMORMÂNTAREA AURELIEI ION Studenta Aurelia Ion a fost înmormântată, ieri, la Cimitirul Ghencea Militar III, cu onoruri militare, într-o atmosferă extrem de emoţionantă, în prezenţa a sute de oameni, între care rude, colegi, profesori ai Institutului de Medicină Militară şi localnici care au participat la misiunea de salvare din Apuseni. "S-a tot spus despre noi că suntem nişte pădurari. Nu suntem pădurari, suntem nişte simpli cetăţeni români care au făcut ceea ce era firesc să facă", spune Argentin Todea, unul dintre salvatorii prezenţi la funeralii. După slujbă, una dintre fostele colege ale Aureliei Ion a citit, la microfon, un necrolog, în faţa asistenţei printre care se număra şi ministrul Apărării, Mircea Duşa, şi directorul Institutului de Medicină Militară, Dragoş Cuzino. Cu glasul întrerupt de lacrimi, tânăra le-a spus tuturor că Aura şi-ar fi dorit ca totul să fie cât mai discret, însă "este de datoria noastră s-o cinstim". "Cine era Aura? Aura era vocea raţiunii. Era cuvântul care te alina, care te dojenea, dar totdeauna era inima care era alături de tine", adaugă ea. Dumnezeu să o odihnească!

EVOLUŢIA STĂRII RĂNIŢILOR - FAVORABILĂ Evoluţia stării celor patru răniţi în accidentul aviatic, care sunt internaţi în continuare în secţia de terapie intensivă a Spitalului Judeţean de Urgenţă din Cluj, este favorabilă, spun reprezentanţii unităţii medicale, potrivit cărora copilotul urmează să fie supus unor intervenţii ortopedice. Într-un comunicat de presă transmis ieri, reprezentanţii Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj-Napoca a anunţat că evoluţia stării celor patru răniţi este favorabilă, iar în cazul unuia dintre pacienţi "a fost fixată chirurgical fractura de piramidă nazală". "Evoluţia celor patru pacienţi internaţi în secţia de Terapie Intensivă a SCJU este favorabilă. La unul dintre cei patru pacienţi s-a redus şi s-a fixat chirurgical fractura de piramidă nazală. Pentru copilot, rabdomioliza s-a redus şi urmează să fie programate intervenţiile ortopedice", se arată în documentul citat. Cei patru răniţi internaţi la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj-Napoca Cluj sunt medicii Valentin Calu de la Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş (Bihor), precum şi copilotul Răzvan Petrescu. Medicul coordonator al UPU din cadrul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Cluj, Adela Golea, declara, miercuri, că toţi cei patru pacienţi au politraumatisme, ceea ce impune în continuare spitalizarea lor la secţia de terapie intensivă. "Pacienţii sunt bine. Rămân internaţi la terapie intensivă pentru că aici rămân bolvanii care pot avea şi complicaţii, pentru că traumatismele nu sunt simple, este vorba despre politraumatrisme. Chiar dacă unii mergeau pe picioare, nu înseamnă că nu au leziuni multiple - leziuni faciale, leziuni toracice, leziuni de membre şi leziuni toracice. Mai ales unde sunt cu intersectare costală, şi pe stânga, şi pe dreapta sunt însoţite de contuzii pulmonare care pot duce la complicaţii", spunea Golea. Medicul coordonator al UPU mai spunea că, în prezent, niciunul dintre pacienţi nu este transportabil.

AU ÎNCEPUT AUDIERILE ÎN ANCHETA PRIVIND ACCIDENTUL AVIATIC Potrivit unui comunicat de presă transmis, ieri, de Parchetul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, în continuarea cercetărilor privind accidentul aviatic petrecut luni, procurorii Parchetului Curţii de Apel Alba Iulia au identificat persoane care pot oferi date în legătură cu acest eveniment, o parte dintre acestea fiind deja audiate. Totodată, de la locul accidentului a fost ridicată epava aeronavei, care a fost dusă în comuna Horea, fiindu-i asigurată paza şi urmând să fie transportată la Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS), la Bucureşti, pentru examinarea de către inspectorii acestei instituţii. De asemenea, în acest caz a fost dispusă şi efectuarea unor expertize medico-legale.

"RĂMÂNEM CU DUREREA CĂ, DACĂ S-AR FI INTERVENIT MAI DEVREME, POATE S-AR FI PUTUT SALVA CELE DOUĂ VIEŢI" Ministrul delegat pentru Infrastructură a declarat că premierul Victor Ponta "va tăia în carne vie după rezultatele anchetei în cazul accidentului din Apuseni, în care au murit doi oameni: „Problema mare în Munţii Apuseni a fost de localizare. Acum urmează să analizăm exact, pentru că vreau să se înţeleagă un lucru foarte important: Guvernul României, inclusiv Guvernul Ponta, a alocat sume foarte importante pentru funcţionarea serviciilor, pentru intervenţiile de urgenţă. Dincolo de faptul că e ciudat şi dureros, e inacceptabil (faptul că victimele au fost salvate de pădurari, n.r.). Trebuie lămurit exact ce s-a întâmplat acolo", a spus Şova. Şova s-a arătat indignat de declaraţia STS-ului, care a spus că nu a primit coordonatele geografice. "Cred că nici şeful STS-ului, dacă era căzut în mijlocul pădurii, nu putea să dea coordonatele geografice. Evident că sunt o mulţime de disfuncţii pe diversele paliere ale instituţiilor care trebuiau să intervină. Acesta este rostul anchetei care probabil va dura câteva luni, pentru a lămuri toate disfuncţiile şi a le îndrepta. Din păcate, şi spun cu toată durerea de cetăţean român, nu de membru al Guvernului, şi ceilalţi membri ai Guvernului, şi premierul Ponta, rămânem personal cu durerea că, dacă s-ar fi intervenit mai devreme, poate s-ar fi putut salva cele două vieţi. E greu de spus în momentul acesta, ancheta va lămuri dacă intervenţia mai rapidă ar fi putut salva aceste vieţi", a completat Şova.

11 LOCALNICI SALVATORI AI VICTIMELOR ACCIDENTULUI AVIATIC VOR PRIMI CRUCEA ARHIEPISCOPALĂ 11 localnici din Apuseni care au găsit victimele accidentului aviatic, între care Argentin Todea, Gheorghe Trif şi Gheorghe Giurgiu, cei care au ajuns primii la epava avionului, dar şi secretarul comunei Horea, Corneliu Olar, şi pădurarul Nicolae Oneţiu vor primi Crucea Arhiepiscopală. Potrivit reprezentanţilor Arhiepiscopiei Ortodoxe de Alba Iulia, IPS Irineu, arhiepiscopul Alba Iuliei, a decis să acorde localnicilor care au căutat şi au găsit victimele avionului prăbuşit în Apuseni Crucea Arhiepiscopală pentru mireni, cea mai înaltă distincţie pe care Arhiepiscopia o poate acorda persoanelor din afara clerului. Potrivit surselor citate, în total vor primi distincţia 11 persoane, localnici din Horea care au participat la căutarea şi găsirea victimelor avionului prăbuşit în zonă.

ARAFAT: ÎNTR-O CATASTROFĂ AVIATICĂ, MEDICII SUNT SUBORDONAŢI COMANDANTULUI LOCULUI, NUMIT DE IGSU Echipele medicale care intervin într-o catastrofă aviatică sunt subordonate comandantului locului, numit de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU), şi astfel participă la operaţiuni, caută victime în limita lor de competenţă şi aplică toate manoperele specifice, a spus Raed Arafat. "Doctorul Arafat nu este coordonatorul suprem al intervenţiilor. Aceste intervenţii au proceduri, după o legislaţie foarte clară. Nu pot fi dependente de o persoană", a declarat secretarul de Stat în Ministerul Sănătăţii (MS) Raed Arafat, referitor la intervenţia în cazul accidentului aviatic din Apuseni. El a precizat că Centrul Operativ pentru Situaţii de Urgenţă din MS a intrat automat în acţiune. "Noi, la MS, avem reglementări foarte clare şi care au fost respectate în totalitate. Sunt proceduri clare. În momentul în care s-a dat alertarea către inspectoratele pentru situaţii de urgenţă de către Inspectoratul General, lucru care s-a făcut fără probleme, automat au fost alertate inclusiv structurile medicale. Şi au plecat împreună şi au intervenit împreună, conform procedurilor", a explicat Raed Arafat. El a mai precizat că medicul-şef pe regiune al SMURD, Adela Golea, a plecat imediat către locul de intervenţie. "Am avut personal medical. În plus, am avut şi personal de la două servicii de ambulanţă. Rolul lor este ca, atunci când ajung la faţa locului, să se subordoneze comandatului locului, să răspundă la orice solicitare, să participe la operaţiuni, să intre şi să caute în limita lor de competenţă şi să aplice toate manoperele medicale, triaj, tratament, totul până la scoaterea bolnavilor la spital. Şi aceste proceduri, din punctul de vedere al personalului medical şi paramedical, s-au respectat", a mai spus secretarul de Stat. Arafat a mai precizat că niciodată medicul nu poate fi comandantul intervenţiei în zonă, în cazul unui accident de tipul celui din Apuseni. "Comandantul intervenţiei în zonă este numit de IGSU. Este un om din partea inspectoratului pe acest tip de intervenţii de situaţii de urgenţă. Din IGSU face parte şi SMURD pe partea medicală În cazul unei catastrofe aviatice, coordonarea la faţa locului este unică, iar acesteia i se subordonează SMURD şi serviciul de ambulanţă. Deci, avem acest principiu descris foarte clar în Legea 95 (Legea 95/2006 a reformei în Sănătate, n.r.), adică de comandă unică pe astfel de situaţii", a adăugat Raed Arafat.

Secretarul de Stat a mai precizat că, nefiind în ţară, nu ar fi fost corect să intervină în coordonarea situaţiei şi tot ce a putut face a fost să ţină legătura spre informare cu colegii. "Ceea ce am putut face, de la Budapesta, a fost să vorbesc imediat cu prof. Irinel Popescu. Am alertat pe cine trebuia să alertez. (...) L-am sunat pe domnul general Burlui (Ion Burlui, fostul şef al IGSU, n.r.), l-am sunat pe domnul general Grădinaru de la Aviaţia Ministerului de Interne (Dorel Grădinaru, şeful Inspectoratului General de Aviaţie din MAI, n.r.), pe domnul ministru Duşa (ministrul Apărării, Mircea Duşa, n.r.) pentru că acolo era partea de căutare-salvare, pe MApN, în caz de cădere de avion. Apoi, m-am oprit pentru că era normal să las instituţiile să ia măsurile, pentru că erau în ţară, aşa cum prevăd procedurile", a adăugat Raed Arafat. Secretarul de Stat a mai spus că, deşi nu are nimic să reproşeze echipelor medicale şi paramedicale, totuşi o analiză a evenimentelor va fi realizată cât de curând.

Întrebat dacă are de gând să includă Salvamontul în serviciile de urgenţă, secretarul de Stat a răspuns afirmativ.

SISTEMUL FOLOSIT DE IGPR NU PUTEA ÎN NICIUN CAZ SĂ LOCALIZEZE SEMNALUL TRANSMIS DE AERONAVĂ Să luăm lumină de la Poliţia Română. Cam aşa s-ar putea intitula mesajul de ieri al şefului IGPR, Petre Tobă, care ne-a explicat, după comunicatul dezastruos de marţi, prin viu grai, că nu a folosit sistemul de localizare a terminalelor GSM în timpul operaţiunii de salvare a echipajului din avionul prăbuşit în Munţii Apuseni pe motiv că aparatura de acest gen poate fi folosită doar pentru localizarea infractorilor. "Vreau să reiterez, încă o dată, faptul că sistemul nu este prevăzut pentru situaţii de urgenţă şi nu putea în niciun caz să localizeze semnalul transmis de acea aeronavă" a spus el. Redăm, fără alte comentarii, textul comunicatului pomenit, primit marţi la redacţie: "Sistemul de localizare a terminalelor GSM poate fi folosit doar în baza autorizării magistraţilor, în instrumentarea cauzelor penale, pentru localizarea terminalelor GSM folosite de principalii suspecţi de comiterea unor infracţiuni grave".

MINISTRUL SĂNĂTĂŢII L-A FELICITAT LA SPITAL PE MEDICUL ZAMFIR Ministrul Sănătăţii, Eugen Nicolăescu, l-a vizitat ieri după-amiază, la spital, pe medicul Radu Zamfir şi l-a felicitat pentru tot ce a făcut pentru a-i ajuta pe cei răniţi în accidentul aviatic din Apuseni, au declarat surse medicale. Nicolăescu a ajuns la Institutul Fundeni în jurul orei 16.00 şi l-a asigurat pe Zamfir de întregul său sprijin. În plus, spun sursele citate, ministrul l-a felicitat pe acesta "pentru curaj şi pentru ajutorul dat colegilor săi răniţi". Medicul Radu Zamfir, internat la Fundeni după ce a fost externat de la Spitalul Judeţean de Urgenţă din Cluj, este vizitat permanent de colegi, prieteni apropiaţi şi rude.

COMITETE LA GUVERN - UNUL PENTRU INTEMPERII ŞI UNUL PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ Guvernul va modifica actualul sistem de coordonare a instituţiilor în situaţii de urgenţă şi va avea două comitete de intervenţie, respectiv unul pentru intemperii, coordonat de ministrul Administraţiei Publice, şi unul pentru cazuri de urgenţă, condus de vicepremierul pentru Siguranţă Naţională. "Săptămâna viitoare, în şedinţa de guvern, vom avea propunerea de modificare a sistemului de funcţionare şi de coordonare a instituţiilor publice în asemenea situaţii. Nu poate fi păstrat în continuare sistemul actual, în care ministrul de Interne încearcă şi reuşeşte uneori să coordoneze instituţii care ţin de alte ministere sau care ţin, de fapt, de alte puteri ale statului, cum e cazul STS-ului", a declarat premierul Victor Ponta. El a precizat că vor exista două tipuri de comitete de urgenţă, respectiv unul care să se refere la intemperii, unde ministrul Administraţiei împreună cu autorităţile locale şi alte instituţii trebuie să aibă proceduri foarte clare şi capacitate de intervenţie, şi unul pentru situaţii de urgenţă, coordonat de vicepremierul pentru Ordine Publică şi Siguranţă Naţională, împreună cu Ministerul de Interne, Ministerul Sănătăţii, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă şi alte autorităţi, care să funcţioneze mult mai bine sub autoritatea unei singure persoane.

AVIONUL SMURD REIA MISIUNILE MEDICALE LA SFÂRŞITUL LUNII IANUARIE, DUPĂ REVIZIE Singurul avion SMURD, achiziţionat anul trecut din fonduri provenite din direcţionarea a 2% din impozitul pe venit către Fundaţia pentru SMURD, îşi va relua activitatea medicală la sfârşitul lunii ianuarie, după revizia începută la sfârşitul anului trecut, a declarat secretarul de Stat Raed Arafat. Până la 21 decembrie 2013, când a fost garat la SC Aerostar Bacău, avionul a executat 157 ore de zbor, dintre care 131 de ore în misiuni SMURD. “Vorbim despre 64 de misiuni, dintre care 59 misiuni interne de transport pacienţi, două misiuni interne de transport organe pentru transplant la solicitarea Agenţiei Naţionale de Transplant şi trei misiuni externe de transport pacienţi, printre care un nou-născut cu malformaţie cardiacă. Alte 22,18 ore de zbor au fost pentru instruirea periodică a piloţilor, respectiv licenţiere, autorizare servicii navigaţie aeriană, şi 3,25 ore zboruri tehnice post-revizie”, a explicat secretarul de Stat. El a mai spus că, potrivit manualului de mentenanţă al avionului, aeronava a fost introdusă în lucrări de mentenanţă periodice obligatorii, care sunt efectuate la celulă şi motoare, după 300 ore de funcţionare. Întrucât Inspectoratul General de Aviaţie, care deţine avionul SMURD, nu are infrastructura logistică necesară executării lucrărilor de mentenanţă la acest tip de avion, aeronava a fost dusă la Aerostar Bacău, societate ce deţine hangare utilate cu dispozitivele necesare, a mai spus secretarul de Stat. Lucrările sunt executate de specialişti ai Inspectoratului General de Aviaţie, singurii atestaţi pentru efectuarea unor astfel de lucrări la acest tip de avion. Materialele şi piesele de schimb au fost procurate la începutul lunii ianuarie, costurile acestora fiind suportate de fundaţia pentru SMURD. “Estimăm finalizarea lucrărilor la începutul săptămânii viitoare”, a adăugat dr. Arafat. Avionul SMURD a intrat în patrimoniul Inspectoratului General de Aviaţie la 1 iulie 2013. Anterior, cu un avion închiriat, au fost efectuate 138 de misiuni de salvare de către SMURD.

În 2012 a fost demarată acţiunea de achiziţie a avionului care a fost identificat în Austria, funcţionând ca avion-ambulanţă. În urma achiziţionării au fost efectuate lucrări de întreţinere şi actualizare a resurselor de zbor, pentru ca aeronava să fie operabilă în condiţii optime. Avionul de tip Piper PA-42 Cheyenne III, fabricat în SUA, a fost achiziţionat în 2012, ca avion second-hand cu 5.500 de ore de zbor efectuate, şi este dotat cu echipamente medicale noi, conform standardelor europene, pentru a putea efectua misiuni umanitare de salvare a pacienţilor în stare gravă, în regim gratuit pentru întreaga populaţie, pe timp de zi şi noapte în condiţii meteorologice complexe, alături de elicopterele SMURD. Aeronava SMURD este un instrument complementar cu elicopterele SMURD, având în vedere că, pentru distanţele mari, avionul este mult mai eficient, reducând timpul şi costurile şi permiţând ca elicopterele să rămână libere pentru intervenţiile de urgenţă în zona lor de activitate. Mai mult, în cazul condiţiilor meteo nefavorabile, avionul este un mijloc de transport mult mai sigur şi permite executarea unor misiuni ce nu pot fi realizate cu elicopterele SMURD. Aeronava poate zbura la o altitudine maximă de 10.000 de metri, are autonomie de zbor de 3.000 de kilometri sau aproximativ cinci ore şi poate atinge viteza maximă de 560 km/h. Are o lungime de 13,23 de metri, anvergură - 14,53 metri, înălţime - 4,5 metri şi capacitate pentru doi piloţi, două cadre medicale şi două tărgi (variantă medicală) sau doi piloţi şi nouă pasageri (transport persoane). Pentru achiziţia şi operaţionalizarea aeronavei a fost alocat bugetul de 1.008.255 de euro. Fundaţia pentru SMURD încearcă să achiziţioneze un al doilea avion de acelaşi tip, astfel încât activitatea aero-medicală să nu se întrerupă în viitor, în cazul în care unul dintre cele două avioane se află în revizie.

STS - ERICSSON AB Referindu-ne la STS, trebuie să facem o revenire la un scandal izbucnit acum un an de zile şi care a fost, se pare, „îngropat”. Este vorba de celebrul scandal din care reieşea că firma Ericsson AB, din Suedia, a mituit politicieni români pentru ca aparatura acestei firme să fie preluată de STS pentru serviciul 112. Vă prezentăm o sinteză a unui articol care face parte dintr-o amplă investigaţie de presă a site-ului RISE Project, legat de acest scandal. Personaje implicate: Thomas Lundin (reprezentant Ericsson pentru România), brokerul Cristian Sima (în prezent plecat din ţară), analistul politic Bogdan Chirieac şi demnitari români. „Peste 7 milioane de dolari au plecat din compania de telecomunicaţii Ericsson către firme offshore şi conturi bancare din Elveţia, pentru ca apoi să ajungă în buzunarele unor politicieni români. Compania suedeză îşi acuză foştii manageri din România că au deturnat aceşti bani, în timp ce managerii spun că au folosit sumele pentru a plăti politicieni care au facilitat obţinerea de contracte în România pentru Ericsson. (...) Lundin susţine că nu a ţinut niciun ban pentru el, ci a folosit toţi banii pentru a plăti decidenţi politici de la Bucureşti care au ajutat Ericsson să-şi dezvolte afacerile în România. Mărturia lui Lundin, din faţa unei curţi de arbitraj din Suedia, este practic un denunţ al corupţiei din România. Fostul director general al Ericsson România a susţinut în faţa Curţii că nu are cum să justifice plăţile făcute politicienilor, fiindcă aceştia nu i-au dat chitanţe. El mai adaugă că board-ul Ericsson România a ştiut de aceste plăţi. Thomas Lundin descrie un sistem financiar foarte complex prin care s-au făcut plăţile şi mai adaugă că rolul acestui mecanism a fost să şteargă urma banilor, pentru ca, la final, nimeni să nu poată identifica Ericsson ca plătitor. (...) În acest context, reamintim că Ericsson a obţinut fără licitaţie, în iulie 2003, în timp ce Lundin era încă şeful filialei din România, contractul pentru serviciul unic de urgenţă 112, în valoare de 40 de milioane de euro (...) Investigaţia noastră a pornit în urma acuzaţiilor brokerului fugar Cristian Sima la adresa jurnalistului Bogdan Chirieac. Sima îl acuză pe Chirieac că a fost veriga prin care banii firmei Ericsson au ajuns la politicieni români. Brokerul susţine că are dovezi deoarece transferurile de bani s-ar fi făcut prin conturile firmei WBS Holding Limited, pe care o conduce. Chirieac a fost contactat de RISE Project şi a negat aceste acuzaţii”.

Printre articolele prezentate de RISE Project se află şi un răspuns al firmei Ericsson: „O investigaţie internă a companiei, referitoare la o deturnare de fonduri efectuată de foşti angajaţi Ericsson din România şi Suedia, a descoperit că aceştia au transferat bani în contul WBS Holding în perioada 2000-2003. Ericsson AB a comunicat că deschis o acţiune în justiţie împotriva fostului său manager din România, Thomas Lundin”. Tot în perioada respectivă, „Jurnalul Naţional” a preluat un interviu dat unei televiziuni islandeze de către Cristian Sima, din care cităm:

„MODERATOR: Dar puteţi numi vreo companie multinaţională care a fost implicată?

SIMA: Da, pot da nume. Compania Ericsson, care ulterior a câştigat proiectul 112 în România.

MODERATOR: Deci, practic ei au dat bani politicienilor prin intermediul acestui jurnalist ca să obţină acest proiect după alegeri în România?

SIMA: Ei au obţinut o serie de beneficii după alegeri. Vreţi nume? Nu vă voi da nume acum.

MODERATOR: Dar puteţi dovedi, de exemplu, că banii de la Ericsson au ajuns în

buzunarele politicienilor?

SIMA: Pot dovedi că Ericsson i-a trimis bani lui Bogdan Chirieac şi el a dat banii altor persoane.

MODERATOR: Ce informaţie aveţi de care acestor oameni le este frică?

SIMA: Le e frică de informaţiile pe care vi le-am dat deja dvs., cum ar fi despre Ericsson, despre conturi bancare, despre transferuri”. Investigaţia poate fi citită integral pe riseproject.ro.



12