Udrea, Gerhard Schröder şi Ioan Rus, „colegi” în dosarul EADS?

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Scandaluri-mamut în Germania, Austria, Marea Britanie și Arabia Saudită Mite de zeci de milioane de euro

Udrea, Gerhard Schröder şi Ioan Rus, „colegi” în dosarul EADS?

Eveniment 30 Octombrie 2014 / 00:00 576 accesări

Aşa cum se anunţa mai demult, ramificaţiile dosarului EADS (European Aeronautic Defence and Space Company, mare concern european în domeniul producţiei speciale şi de armament) se întind, după cum îi este şi numele, în aproape întreaga Europă. Mai multe contracte încheiate în ultimii ani de EADS în țări precum Austria, Germania, Marea Britanie sau Arabia Saudită au ajuns sub lupa procurorilor.

ROMÂNIA Guvernul României a semnat în 2004-2005 un contract cu EADS privind securizarea granițelor României (aproximativ 3.100 km). Chestiunea granițelor fusese ridicată de UE, care cerea României să trateze această problemă dacă vrea să aspire la calitatea de membru al Spațiului Schengen. Contractul "Sistemul Integrat pentru Securizarea Frontierei de Stat", încheiat de Ministerul de Interne cu EADS Deutschland GmbH Ge, valora 734 milioane de euro.

Potrivit publicaţiei „Huffington Post“, ediţia din 25 octombrie, Elena Udrea, Ion Ţiriac, Ioan Rus, precum şi oameni importanţi din Germania ar fi implicaţi în dosarele Microsoft şi EADS. "Cel mai mare scandal de corupţie din istoria UE a avut loc sub influenţa EADS", scriu jurnaliştii nemţi, precizând că nume grele de la Berlin apar în actele procurorilor. Fostul cancelar Gerhard Schröder, în al cărui mandat a început afacerea, Klaus Mangold, Ion Ţiriac, dar şi Ioan Rus, care reprezenta Daimler Transilvania, ar avea legătură cu acest dosar. De asemenea, publicaţiile „Huffington Post“ şi „Der Freitag“ scriu că numele Elenei Udrea apare în dosarul EADS. "În afara firmelor EADS Deutschland GmbH, Fujitsu Siemens Computers și Microsoft, în legătură cu această tranzacţie apar şi numele lui Gerhard Schröder, fost cancelar german, Bodo Hombach, fost coordonator al Pactului de Stabilitate în sud-estul Europei, ale oamenilor de afaceri Ion Ţiriac, Klaus Mangold, precum şi cel al candidatului la Preşedinţia României Elena Udrea", mai scriu jurnaliştii nemţi, potrivit jurnalul.ro. Sub umbrela EADS, compania europeană în domeniul aerospaţial, candidatul la Preşedinţia României Elena Udrea, mai mulţi demnitari europeni, dar şi oamenii de afaceri Ion Ţiriac şi Klaus Mangold ar fi primit mită în valoare de peste 60 de milioane de euro. DNA din România anchetează înalţi membri ai Guvernului şi ai serviciilor secrete autohtone. Aceştia ar fi încasat peste 60 milioane de euro mită pentru a facilita, în anul 2005, contractul de peste 743 de milioane de euro în România pentru EADS. Din această sumă, peste 9 milioane de euro ar fi ajuns la Dorin Cocoş, care a încercat să ascundă adevarată provenienţă a banilor prin mai multe credite, scrie „Der Freitag“.

GERMANIA Procurorii germani au deschis o anchetă în noiembrie 2012, în baza suspiciunii că EADS a plătit o mită de cel puțin 50 de milioane de euro oficialilor austrieci în schimbul garanției că va primi un contract privind vânzarea de avioane de luptă Eurofighter. La începutul aceleiași luni, autorități din Germania, Austria și Elveția au făcut raiduri la sediile EADS în legătură cu investigații privind presupuse acțiuni de luate de mită, spălare de bani și fraudă referitoare la un contract din 2003 privind cumpărarea a 15 avioane. Potrivit unui document intern intrat în posesia Reuters, procurorii germani cred că cel puțin 71,5 milioane de euro au fost plătiți de managerii EADS către o companie numită Vector Aerospace (lichidată ulterior), cu adresă poștală londoneză. De aici, 50 de milioane de euro au fost plătiți către cinci brokeri, între 2005 - 2008. "Credem că mitele au fost oferite pentru a influența decidenți în legătură cu oferirea contractului privind vânzarea avioanelor către Austria", scriau anchetatorii germani, potrivit Reuters. EADS, printr-o firmă nemțească pe care o controla, Cassidian, câștiga în 2008 un contract-mamut în Arabia Saudită, în valoare de aproape 2 miliarde de euro. Gigantul urma să construiască în cinci ani un sistem complex de securizare a granițelor Arabiei Saudite (9.000 km), arată Reuters. În 2011, când opoziția din Germania era deja nemulțumită de planul Guvernului de a vinde 200 de tancuri Arabiei Saudite, politicienii de la putere au fost confruntați cu noi critici din cauza contractului obținut de EADS privind securizarea granițelor statului din Golf. Asta pentru că înțelegerea presupunea ca Poliția Federală din Germania să antreneze patrulele de graniță saudite care urmau să folosească sistemul ultramodern de securizare a granițelor. Publicația „Stern“ pretindea în mai 2011 că înalți oficiali ai Cabinetului Merkel - la acea vreme o coaliție între conservatori și social-democrați - au fost implicați în parafarea contractului. Articolul din „Stern“ îi menționa pe ministrul de Interne de la acea vreme (ulterior ministru al Finanțelor), Wolfgang Schauble, secretarul său de stat, August Hanning, și ministrul de Externe, Frank-Walter Steinmeier. Acordul hrănea dorința unei cooperări mai strânse în domeniul problemelor de securitate între Germania și Arabia Saudită. În schimbul ajutorului privind proiectul de securizare a granițelor, oficialii germani ar fi sperat ca saudiții să le livreze informații (intelligence) în chestiuni referitoare la terorism. „Stern“ scria că serviciile Poliției Federale au fost oferite pentru ca EADS să obțină contractul privind securizarea granițelor.

MAREA BRITANIE În mai 2011, Biroul de Investigare a Fraudelor Serioase din Marea Britanie investiga suspiciuni potrivit cărora EADS, printr-o unitate britanică, a mituit oficiali din Arabia Saudită cu scopul de a câștiga un megacontract. Anchetatorii britanici aveau motive rezonabile să creadă că o unitate a EADS din Marea Britanie a oferit mașini, bijuterii și bani gheață pentru a câștiga un contract de 3,3 miliarde de euro pentru îmbunătățirea sistemului satelit al Gărzii Saudite Naționale. Firma GPT, cu sediul la Riyadh, este deținută de o companie britanică, Paradigm Services, care, la rândul ei, este controlată de EADS, compania-mamă a Airbus, potrivit Reuters.



12