Și Master Planul din Transporturi are nevoie de consens politic

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Propunerea premierului Ponta

Și Master Planul din Transporturi are nevoie de consens politic

Justiție 14 Ianuarie 2015 / 00:00 996 accesări

Reţeaua autostrăzilor din România, care are în prezent 700 kilometri, va fi extinsă cu 250 de kilometri în 2015 și 2016. Anunțul a fost făcut ieri, în timpul unei conferințe de presă, de ministrul Transporturilor, Ioan Rus. El a mai precizat că, până în 2030, în România ar trebui să se construiască aproape 1.000 de kilometri de autostradă și 1.809 kilometri de drum expres. Costul total pentru aceste investiții este de aproape 30 miliarde euro. Potrivit lui Rus, banii nu sunt o problemă în ceea ce privește aplicarea proiectelor. De altfel, ministrul a subliniat că, în prezent, România dispune de mai multe surse de finanțare. Odată cu prezentarea priorităților infrastructurii rutiere, ministrul a cerut Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), care intră de azi în subordinea Ministerului Transporturilor, să prezinte un plan de management. În 25 de ani, CNADNR nu a avut niciodată un plan de management.

ACORD PENTRU MASTER PLAN

În cadrul aceleiași conferințe, premierul Victor Ponta a adus în discuție aplicarea Master Planului de Transport. Ponta a recomandat ca planul să fie pus în practică în baza unui acord politic similar celui semnat la Cotroceni privind bugetul Armatei. „Ca să avem un Master Plan care va avea succes, trebuie un acord pe 10 ani. Să nu mai procedăm ca Meşterul Manole, fiecare ministru începe ceva, vine următorul și începe din altă parte, iar ceea ce rezultă sunt bucăţele de autostrăzi”, a afirmat Ponta. Senatorul PNL Anca Boagiu respinge vehement ideea semnării unui asemenea pact, pentru că, spune ea, acordul nu este decât este „planul de salvare politică și financiară al lui Victor Ponta”. Nici nu ne așteptam la altă atitudine din partea unui fost ministru al Transporturilor care nu a fost în stare să finalizeze o mulțime de proiecte de infrastructură. În altă ordine de idei, premierul a dat un ultimatum în cazul autostrăzii Comarnic - Brașov. El a spus că, dacă până la 15 februarie nu se va semna contractul de finanțare a construcției acestei autostrăzi, întreaga procedură va fi suspendată.

Bani europeni pentru un tronson din Autostrada Soarelui

Până când va fi semnat acordul privind Master Planul pentru Transporturi, Comisia Europeană (CE) a decis să finanțeze retroactiv, din Fondul de Coeziune, costurile de construcţie a tronsonului Cernavodă - Constanţa din Autostrada Soarelui. Investiția a fost susținută iniţial de statul român, printr-un împrumut contractat de la Banca Europeană de Investiţii. CE a alocat peste 300 de milioane de euro, ceea ce acoperă 85% din cheltuielile pentru construirea celor 51,3 kilometri de autostradă daţi în folosinţă la sfârșitul lui 2012. La începutul lui septembrie 2014, România a cerut Comisiei Europene să finanţeze retroactiv construirea acestui tronson, realizat de două firme din Italia și Germania.



12