„Cavalleria rusticana” şi „Paiaţe”, la Teatrul „Oleg Danovski”

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

„Cavalleria rusticana” şi „Paiaţe”, la Teatrul „Oleg Danovski”

Cultură 22 Decembrie 2008 / 00:00 1056 accesări

Ultimul spectacol al anului, la Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski”, s-a jucat, sîmbătă seară, într-o sală arhiplină şi s-a bucurat de un succes fulminant. Cea care a încheiat un an plin de evenimente notabile pe scena de la malul mării, cu spectacole de operă, operetă şi balet, dar şi concerte simfonice de excepţie, a fost Compania de Operă a teatrului constănţean, care a prezentat, în premieră, spectacolul „Cavalleria rusticana” şi „Paiaţe”. Este un spectacol compus din cele două opere clasice, „Cavalleria rusticana” de Pietro Mascagni şi „Paiaţe” de Ruggiero Leoncavallo, care a adus, în faţa unui public numeros şi avizat, interpreţi de valoare, atît angajaţi ai Teatrului „Oleg Danovski”, cît şi invitaţi de la Bucureşti. „Luna decembrie este luna bucuriei, a cadourilor şi a minunilor. Aceste două titluri de operă pe care vi le dăruim sînt o minune a muzicii de operă şi tradiţia cere ca ele să stea împreună în faţa dvs., în aceeaşi seară magică, cu speranţa că veţi lăsa în urmă grijile, micile sau marile nemulţumiri. Minunată este şi şi regia spectacolului, interpretarea artiştilor, bagheta maestrului de orchestră şi a celui de cor, minunată este concepţia scenografică, dar şi realizarea costumelor şi decorurilor”, a subliniat directorul general al Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski”, soprana Daniela Vlădescu.

Spectacolul a impresionat audienţa prin calitatea interpretării artiştilor din distribuţie, care s-au transpus cu multă sensibilitate în trăirile personajelor din cele două opere, ale căror teme comune sînt gelozia, pasiunea, răzbunarea. Deschiderea evenimentului s-a făcut cu „Cavalleria rusticana”, operă într-un act, pe muzica lui Pietro Mascagni şi avînd la bază un libret după nuvela lui Giovanni Verga. În distribuţia de premieră s-au regăsit: Daniel Stoica – Turridu, Madeleine Pascu – Santuzza, Ionuţ Pascu - Alfio, Raluca Cioacă din Bucureşti – Lola şi Gabriela Dobre – Lucia. Soprana Madeleine Pascu, o voce de excepţie şi o prezenţă scenică expresivă, a redat cu dăruire şi talent stările conflictuale ale personajului său, Santuzza, femeia îndrăgostită, geloasă şi dornică de răzbunare. Artista a fost aplaudată la scenă deschisă de către public, la fel ca şi Daniel Stoica, tenor cu un timbru puternic, deosebit, în rolul iubitului Santuzzei, Turridu sau ca baritonul Ionuţ Pascu (Alfio). Finalul tragic al poveştii din „Cavalleria rusticana” a ridicat publicul în picioare, care i-a aplaudat cu multă căldură şi i-a ovaţionat pe artişti, dăruindu-le buchete de flori. „În această seară (n.r. sîmbătă seară), toată lumea a avut o prezenţă de spirit pe scenă cum nu s-a mai întîmplat de mult, a fost extraordinar. Eram pe scenă şi îi vedeam pe cei din primele rînduri cu cîtă atenţie ne priveau. E nemaipomenit, e altceva, la Bucureşti nu poţi să îi vezi pe spectatori şi să îţi dai seama ce gîndesc, sala e foarte mare, dar asta e situaţia. Aici, însă, a fost altceva... şi asta te ajută să mergi mai departe, îţi dă aripi şi ştii că ai reuşit, în seara respectivă, să pătrunzi în sufletele oamenilor”, a spus, emoţionată, soprana Madeleine Pascu, la finalul primei părţi.

Partea a doua a spectacolului, „Paiaţe”, operă cu prolog şi două acte, pe muzica şi libretul lui Ruggiero Leoncavallo, s-a bucurat, de asemenea, de succes. Pe scenă au evoluat: Alfredo Pascu din Bucureşti – Canio, Crina Zancu din Bucureşti – Nedda – Colombina, Ioan Ardelean – Tonio, Ionuţ Pascu – Silvio şi Ciprian Done – Beppo – Arlechino. Interpreţii au reuşit să ofere publicului, aşa cum şi-a dorit, de altfel, şi compozitorul, o frîntură din viaţa artiştilor care, dincolo de scenă, se confruntă cu dureri şi bucurii omeneşti. „Paiaţe”, operă tipică pentru teatrul liric verist, îmbină elanul melodic italian cu o complexitate de scriitură orchestrală în care se reflectă influenţe ale simfonismului european. Orchestra simfonică a teatrului constănţean a fost condusă cu măiestrie de renumitul dirijor Răsvan Cernat, maestru cor fiind Adrian Stanache.

Regia artistică a întregului spectacol îi aparţine tinerei şi talentatei Sandra-Răsvana Cernat, iar scenografia este realizată de Natalia Kornilova din Moscova, ale cărei creaţii au putut fi admirate, de-a lungul timpului, pe scene mari din Sankt-Petersburg, Tallin, Odessa sau Praga. Reacţia audienţei a fost pe măsura talentului şi prezenţei de spirit a artiştilor, în seara premierei, aplauzele, buchetele de flori şi strigătele de „bravo” încununînd eforturile întregii echipe care a contribuit la realizarea acestei noi producţii dedicată publicului liric de la malul mării.



12