Clienţii, stăpînii taximetriştilor

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Proiectul de act normativ privind legea taximetriei, aflat în lucru în Parlamentul României, prevede ca de la 1 ianuarie 2007, condiţiile de desfăşurare a activităţii de taximetrie să cunoască modificări substanţiale. Pe lîngă obligaţia şoferilor de a onora orice fel de solicitare, în caz contrar riscînd să ajungă şomer prin suspendarea autorizaţiei de funcţionare, legea stabileşte şi noi condiţii de acreditare a persoanelor care doresc să practice această meserie. În replică la modificările legislative, taximetriştii au solicitat întîlniri cu autorităţile, ameninţînd chiar cu declanşarea protestelor în cazul în care cererile lor nu vor fi luate în considerare.

Clienţii, stăpînii taximetriştilor

Eveniment 07 Octombrie 2006 / 00:00 2175 accesări

Nici nu au trecut bine ecourile protestelor din această primăvară, cu şoferi furioşi şi mii de maşini blocînd circulaţia în marile oraşe ale ţării, că o nouă încercare de modificare a legii taximetriei a stîrnit vrajba între taximetrişti, patroni şi clienţi. În baza celor patru proiecte de modificare a normelor care reglementează activitatea de taximetrie, depuse deja spre dezbaterea Camerei Deputaţilor, începînd de anul viitor, relaţiile dintre cei care practică această meserie şi clienţi ar urma să fie schimbate din temelii. Pe lîngă obligaţia persoanelor care desfăşoară activităţi de transport persoane de a monta noi aparate de marcat la standardele din UE, investiţii cifrate chiar de acum la zeci de milioane de euro, modificările propuse de parlamentari aruncă şi alte poveri în spatele firmelor de taxi, dispecerilor şi şoferilor. În cazul în care iniţiativa legislativă va fi dusă la bun sfîrşit, clienţii vor avea o serie de drepturi fără precedent în activitatea de taximetrie, mai ales că şoferii nu mai pot refuza niciun fel de comandă, indiferent dacă destinaţia este situată doar la cîteva sute de metri de locul de pornire în cursă. Aşa cum era de aşteptat, încercarea a reuşit, într-un timp foarte scurt, să declanşeze un val de proteste din partea taximetriştilor. Potrivit preşedintelui Federaţiei Naţionale a Sindicatelor şoferilor (FNSSR) din România, Marin Neagu, tentativa menită să arunce România în pragul grevelor, chiar în ajunul aderării ţării noastre la UE, este din start sortită eşecului. ”Dacă legea va intra în vigoare, deşi mă îndoiesc de acest lucru, clientul se va transforma în stăpînul taximetristului. Proiectul de lege stabileşte că şoferii au obligaţia de a opri la la semnul clientului, în cazul în care refuză acest lucru riscînd amenzi de pînă la cinci milioane de lei vechi sau retragerea autorizaţiei de funcţionare atunci cînd se înregistrează trei abateri”, a declarat Marin Neagu.

Reguli noi, aceleaşi tarife

Cu toate că, deocamdată, iniţiatorii legii nu s-au gîndit cum va reuşi un client nemulţumit să raporteze indiferenţa şoferilor şi, mai ales, care este instituţia care se va ocupa de această activitate, noile reglementări par să vină în sprijinul celor care obişnuiesc să călătorească cu taxiul. Totuşi, liderul sindical constănţean susţine că în afară de nota bună la capitolul agrearea maşinii timp de trei ani şi obţinerea autorizaţiilor direct de la primării, şi nu la Autoritatea Rutieră Română (ARR) ca pînă acum, legea nu face altceva decît să încurce şi mai mult situaţia existentă. Marin Neagu a criticat în special intenţia anumitor municipalităţi de a inscripţiona taximetrele cu buline colorate, în funcţie de preţurile practicate, apreciind că sistemul tarifar maxim şi minim este cel mai indicat. Mai mult, taximetriştii sînt revoltaţi şi spun că noile prevederi legislative sînt doar nişte aberaţii care vor conduce la ample proteste de stradă, dacă autorităţile nu ţin cont de obiecţiile şoferilor. ”Ne vom întîlni cu liderii sindicali din alte 17 judeţe, iar dacă în urma discuţiilor cu comisiile de specialitate, formate din reprezentanţii Inspectoratului General al Poliţiei şi ARR nu vom ajunge la o înţelegere, locul taximetriştilor va fi doar în stradă. Nu mă refer la condiţiile în care ne desfăşurăm activitatea, ci la faptul că şoferii vor folosi maşinile pentru a bloca arterele marilor oraşe”, a încheiat Marin Neagu.



12