Creşa, introdusă în Legea educaţiei

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Creşa, introdusă în Legea educaţiei

Social 08 Septembrie 2009 / 00:00 531 accesări

Sistemul naţional de învăţămînt este organizat pe niveluri. Învăţămîntul preuniversitar cuprinde următoarele niveluri: educaţie timpurie formată din nivelul ante-preşcolar (4 luni - 3 ani), respectiv nivelul preşcolar (3 - 6/7 ani), cuprinzînd grupa mică, grupa mijlocie şi grupa mare, pregătitoare pentru şcoală. Urmează învăţămînt primar: clasele I-IV. Învăţămîntul secundar cuprinde învăţămînt secundar inferior - gimnaziu, clasele V-VIII şi învăţămînt secundar superior - liceu, clasele IX-XII/XIII. Al patrulea nivel este învăţămînt terţiar non-universitar: învăţămînt postliceal. Învăţămîntul superior cuprinde următoarele niveluri: învăţămînt universitar organizat pe trei cicluri: licenţă, masterat şi doctorat şi învăţămînt post-universitar. Învăţămîntul preuniversitar este subordonat, prin inspectoratele şcolare, Ministerului Educaţiei, iar învăţămîntul superior este coordonat de Ministerul Educaţiei, cu respectarea autonomiei universitare. Formele de organizare a învăţămîntului sînt: învăţămînt de zi, seral, cu frecvenţă redusă şi la distanţă. Pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale, şcolarizarea se poate asigura şi la domiciliu, pentru cei nedeplasabili, respectiv la spital pentru cei care necesită internare îndelungată. În funcţie de nivelul organizat, unităţile de învăţămînt se denumesc creşă - unitate de învăţămînt în care se organizează educaţia antepreşcolară sub forma de servicii de îngrijire şi de educare a copiilor cu vîrste între 4 luni şi 3 ani; grădiniţă - unitate de învăţămînt în care se organizează educaţie preşcolară şi, după caz, educaţie antepreşcolară, prin servicii de îngrijire şi educare a copiilor cu vîrste între 3 şi 6/7 ani, respectiv între 4 luni şi 3 ani; şcoală - unitate de învăţămînt în care se organizează învăţămînt primar şi/sau secundar inferior - gimnaziu şi, după caz, niveluri de învăţămînt inferioare acestora; liceu, colegiu sau colegiu naţional - unitate de învăţămînt în care se organizează învăţămînt secundar superior - liceu, precum şi alte niveluri de învăţămînt preuniversitar; şcoală postliceală - unitate de învăţămînt în care se poate organiza numai învăţămînt terţiar non-universitar.

Trecerea elevilor de la o clasă la alta, de la o unitate la alta, de la o formă la alta, de la o filieră la alta şi de la un profil la altul, în condiţiile stabilite prin regulament elaborat de Ministerul Educaţiei şi prin Carta şcolii elaborată de fiecare unitate de învăţămînt. În învăţămîntul superior, caracterul deschis este asigurat de lege şi de Carta universitară. Elevii şi studenţii cu aptitudini şi performanţe şcolare excepţionale dovedite pot promova doi ani de studii într-un an şcolar sau universitar, cu condiţia ca cei doi ani să nu cuprindă anul terminal, în condiţiile prezentei legi, o singură dată pe ciclul/nivelul de studii. Elevii care au părăsit prematur sistemul de educaţie au acces la rute alternative de educaţie şi formare profesională, în condiţiile prezentei legi, pentru a-şi continua studiile cel puţin la nivelul învăţămîntului obligatoriu. Caracterul deschis al învăţămîntului se manifestă şi prin recunoaşterea şi validarea rezultatelor învăţării non-formale şi informale, potrivit proiectului.



12