Deblocarea danei 64 după recenta catastrofă navală cade în sarcina Administraţiei Porturilor

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

Deblocarea danei 64 după recenta catastrofă navală cade în sarcina Administraţiei Porturilor

Eveniment 19 Iunie 2006 / 00:00 1200 accesări

Reprezentanţii societăţii “Minmetal” tergiversează începerea operaţiunii de scoatere a podului rulant din acvatoriul danei 64 a Portului Constanţa şi deblocarea accesului utilajelor şi navelor care trebuie să intre la operare în danele învecinate. Deşi au trecut 11 zile de la producerea catastrofei navale, în dana 64 persistă aceeaşi imagine dezolantă: sutele de tone de fier contorsionat care în cîteva secunde au distrus viaţa a şase familii nu au fost mişcate din loc. Potrivit directorului Căpităniei Zonale Constanţa, Alexandru Mezei, încă din prima zi de după producerea accidentului s-a solicitat celor două societăţi proprietare ale utilajelor implicate, „Minmetal” şi respectiv „Canal Services”, ca în termen de 24 de ore să comunice firmele care vor derula operaţiunile de ranfluare şi un plan al acţiunii pentru aprobare. „În termenul dispus s-a încadrat doar care a pus la dispoziţia reprezentanţilor CZC contractul semnat cu Agenţia Română de Salvare Vieţi Omeneşti pe Mare (ARSVOM) şi o copie a planului de ranfluare a macaralei plutitoare şi a remorcherului”, a declarat căpitanul şef Alexandru Mezei. În prezent, traficul naval în zona danei 64 se desfăşoară cu mare dificultate. Operaţiunea de decongestionare a zonei trebuie demarată cu scoaterea podului din apă şi apoi cu macaraua şi remorcherul. „Situaţia este tărăgănată de proprietarul podului rulant. Iniţial, pe 9 iunie, reprezentanţii mi-au comunicat că intenţionează să-l scoată cu firma Multraship Towage & Salvage, dar de atunci nu am mai primit nici o adresă oficială privind efectuarea ranfluării”, a subliniat Alexandru Mezei. Deliberat sau nu, operatorul portuar „Minmetal” amînă nepermis de mult acţiunea de scoatere a celor 800 tone de fier din apa mării. Deşi a mai primit de la Căpitănie un alt termen de clarificare a situaţiei, proprietarul podului rulant nu a transmis niciun răspuns oficial autorităţilor portuare. „Potrivit legislaţiei în domeniu am solicitat, la sfîrşitul săptămînii trecute, Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa (APMC) să se ocupe de acţiunea de eliberare a şenalului navigabil din zona de operare a . Aşadar, dacă nici mîine (n.r. azi) proprietarul podului nu demarează acţiunea de scoaterea acestuia din acvatoriu, operaţiunea va cădea în sarcina AMPC”, a subliniat Mezei.

Contactaţi telefonic pentru a le afla intenţia în privinţa operaţiunilor ce trebuie demarate cît mai urgent în dana 64 a Portului Constanţa, nici unul dintre directorii CN APMC nu a fost de găsit. În cazul în care vor efectua operaţiunea de scoatere a podului, acţiune care presupune costuri substanţiale, probabil că Administraţia Porturilor îşi va recupera cheltuielile fie de la firma de asigurări (dacă podul este într-adevăr asigurat aşa cum susţin proprietarii), fie prin vînzarea podului la fier vechi. Ancheta privind stabilirea cauzelor şi împrejurărilor producerii accidentului naval din dana 64 este încă în desfăşurare. Şi pentru că vinovatul plăteşte, se va aştepta rezultatul cercetărilor pentru recuperarea diferenţelor de bani care nu sînt acoperite de asigurări. În cazul în care firma „Minmetal” va fi găsită vinovată şi refuză să plătească, nu este exclus ca reprezentanţii CN APMC să meargă pînă la rezilierea contractului încheiat cu operatorul portuar „Minmetal”.

Accidentul naval s-a produs pe 8 iunie, la orele 12.50, în dana 64 a Portului Constanţa. Remorcherul – împingător „Izvorul Mare 1” scotea de la operare macaraua plutitoare 682. În momentul în care a trecut pe lîngă podul rulant 2 pentru încărcare – descărcare, aparţinînd societăţii „Minmetal”, cîrligul macaralei a agăţat braţul podului şi l-a dărîmat în apă. În accident au fost implicate 18 persoane, dintre care şase au murit pe loc şi trei au suferit răni uşoare. Cinci dintre muncitorii decedaţi au fost găsiţi în ziua accidentului de echipele de scafandri şi de la descarcerare, iar ultimul a fost scos din sala maşini a podului rulant abia după cinci zile de căutări.



12