România, penultimul loc din regiune după ponderea clienţilor marilor lanţuri de retail

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

România, penultimul loc din regiune după ponderea clienţilor marilor lanţuri de retail

Economie 03 Martie 2007 / 00:00 629 accesări

Piaţa de retail din România ocupă penultimul loc în Europa Centrală şi de Est din punctul de vedere al concentrării, doar 27% dintre consumatori avînd ca loc preferat de cumpărături unul dintre primele cinci lanţuri de retail, se arată într-un studiu realizat de GfK şi Incoma Research din Cehia. Cea mai concentrată piaţă este Slovenia, unde 96% dintre gospodării au ca loc preferat de aprovizionare una dintre marile reţele de magazine. Locurile următoare sînt ocupate de Slovacia (75%), Ungaria (67%) şi Ucraina (doar regiunea Kiev), Cehia fiind plasată la mijlocul clasamentului (51%). Pe ultimele două poziţii se află România (27%) şi Bulgaria (26%), unde sectorul de retail se află încă la începutul procesului de maturizare, prezentînd diferenţe importante. În Croaţia, Serbia şi Ucraina (Kiev), majoritatea consumatorilor aleg supermarketul ca loc de cumpărături, în timp ce în Bulgaria şi România, prima opţiune rămîne micul magazin de cartier (45%, respectiv 33%).

Potrivit studiului, pentru 18% dintre români principala destinaţie de cumpărături este hypermaketul, 16% preferă un supermarket, 11% aleg centrele cash&carry, cîte 8% magazinele de discount sau pieţele în aer liber. "Totuşi, în România, împreună cu Rusia, a fost consemnată cea mai mare rată de creştere a preferinţei pentru hypermarketuri din toată regiunea. Aceeaşi situaţie apare şi în cazul magazinelor de discount, unde din nou România ocupă primul loc ca rată de creştere", se precizează în studiu. Alţi doi factori importanţi în alegerea destinaţiei preferate de cumpărături sînt apropierea de casă sau de locul de muncă şi preţul. Studiul analizează şi gradul de utilizare a maşinii pentru shopping, acesta fiind corelat cu puterea de cumpărare în diferitele ţări şi cu structura lor geografică. Studiul Shopping Monitor CEE 2006/07, realizat de firma Incoma Research din Cehia şi de compania de consultanţă GfK, analizează piaţa de retail din 11 ţări din Europa Centrală şi de Est, respectiv Bulgaria, Croaţia, Cehia, Ungaria, Polonia, România, Rusia (reprezentată de Moscova şi St. Petersburg), Serbia şi Muntenegru, Slovacia, Slovenia şi Ucraina (regiunea Kiev).

Taguri articol


12