Catedrala „Sf. Apostoli Petru şi Pavel”, înainte şi după bombardament

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Itinerarii şi restituiri culturale

Catedrala „Sf. Apostoli Petru şi Pavel”, înainte şi după bombardament

Cultură 03 August 2011 / 00:00 545 accesări

În zona peninsulară a Constanţei, turistul care vine dinspre mare spre centru stă în loc şi priveşte micul parc arheologic lângă care se înalţă, parcă în rugăciune - nu semeţ precum maiestuoasele catedrale catolice europene - un edificiu arhitectonic de referinţă pentru viaţa culturală şi religioasă de la malul mării. Este vorba despre Catedrala Arhiepiscopală „Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel”, de la a cărei punere a pietrei fundamentale se împlinesc, pe 4 septembrie, 128 de ani şi de la al cărei bombardament aerian sovietic - 3 august 1941 - se comemorează, chiar astăzi, şapte decenii.

Puţini sunt constănţenii, dar mai ales turiştii care ştiu „povestea” culturală a acestui edificiu, căruia i-a fost dedicat şi un album omagial, la 125 de ani de la punerea pietrei de temelie, semnat de dr. Doina Păuleanu şi dr. Virgil Coman.

Cei patru „mari”: Orăscu, Beniş, Mincu şi Demetrescu Mirea. Patru mari personalităţi ale culturii româneşti, şi nu numai, au contribuit la realizarea monumentalei construcţii pe lângă care nimeni nu trece indiferent: Alexandru Orăscu - autorul planurilor catedralei, arhitectul Carol Beniş - cel care s-a ocupat de supravegherea lucrărilor şi a ales amplasamentul lăcaşului de cult, arhitectul Ion Mincu - care şi-a pus amprenta pe concepţia mobilierului şi a iconostasului şi pictorul George Demetrescu Mirea.

Întemeietor de şcoală şi de gândire arhitectonică, Alexandru Orăscu este cel care a elaborat planurile catedralei constănţene, şi nu marele Ion Mincu, aşa cum s-a crezut până nu demult. Tot el a realizat şi planurile pentru actuala amiralitate din Constanţa, primul hotel prin care oraşul de la mare se instituia ca staţiune balneo-climaterică în peisajul României de atunci, hotelul Carol I. Un alt arhitect de origine austriacă, de această dată Carol Beniş, s-a ocupat de supravegherea lucrărilor, tot el hotărând şi amplasamentul actualei catedrale.

Ion Mincu a contribuit, în mod esenţial, la realizarea concepţiei ornamentale de ansamblu. El a reuşit să realizeze mobilierul şi iconostasul, aspecte în care s-a dovedit a fi un inovator. Legat de prietenia cu celebrul arhitect Ion Mincu, pictorul George Demetrescu Mirea, primul rector al Academiei Naţionale de Artă, a venit la Constanţa pentru a picta lăcaşul de cult, de altfel singurul lăcaş pictat vreodată de marele portretist. Acesta a adus unele inovaţii iconografice care nu au plăcut clericilor, motiv pentru care biserica nu a fost, vreme îndelungată, sfinţită, până ce pictorul nu a renunţat la „inovaţiile” sale „laice”. Însă timpul, renovările, războaiele, bombardamentele şi deteriorările suferite de Catedrală au făcut necesară înlocuirea totală a picturii realizată de Mirea, de refacerea ei ocupându-se, în anii ’50, Gheorghe Popescu şi Niculina Dona.

Simpozion comemorativ. De refacerea lăcaşului de cult după bombardament se leagă numele părintelui paroh Nicolae Cănănău. Acesta a refăcut acoperişul, a repictat biserica şi a restaurat obiectele de cult şi de patrimoniu salvate în timpul războiului. La 70 de ani de la bombardamentul aerian sovietic, în urma căruia Catedrala a fost serios avariată, Asociaţia „De la Dunăre la Mare” organizează, astăzi, de la ora 18.00, un simpozion comemorativ la Casa de Cultură a Sindicatelor, intrarea publicului fiind liberă.

Taguri articol


12